Gå til innhold

NRK: Regjeringen snur - det blir momsfritak for elbiler opptil 500.000 kroner


Anbefalte innlegg

kremt skrev (28 minutter siden):

For 4-5 måneder siden kunne man kjøpe en 2017 ioniq for 90-100 tusen. Nå er billigste 150 tusen.

Jeg har fulgt litt med på:

Tesla model 3 AWD startet på 330-370k før nyttår, nå starter de på 400k

Nissan Leaf 2013-ish startet tidligere på 30k, nå starter de på 50k

Nissan e-NV200 5-seter startet tidligere på 80k, nå starter de på 120-130k

VW e-golf startet tidligere på 80k, nå starter de på ca 100k

BMW i3 startet tidligere på 75k, nå starter de på 100k

Tesla model S startet på ca 200k for et år siden og ligger på samme nivå nå selv om de billigste bilene er et år eldre og har gått ut av garantitida på batteri, motor og rust

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
51 minutes ago, Kahuna said:

Om det stemmer er det positivt. :)

Alle skjønner at festen snart er over og at elbiler etter hvert skal betale avgifter. En bekymring jeg har hatt er at avgiftsinnføringen ville blir gjennomført på en måte som gjør eksosbiler mer konkurransedyktige i forhold til elbiler. Økte avgifter på eksosbiler vil sørge for å opprettholde den avgiftsmessige fordelen til elbiler selv om de også får avgifter.

Den opprinnelige tanken var at elbilene og batteriene etterhvert ville bli så billige at de automatisk ville bli konkurransedyktige eller utkonkurrere fossilbilene på pris. Nå er det enn ikke slik og da blir selvsagt alle biler dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Kanskje de det gjelder heller kan søke støtte fra kommunen. "Oops, vi har fått 7 barn vi. Kan vi få støtte for ny Mercedes minibuss til litt over millionen?"

Man behøver ikke mer enn tre tette før plass i bil blir mangelvare... 

Poenget er retorikken... 

- De som har råd til å kjøpe bil til mer enn 500K har råd til 25% mer. Aka, rikingene skal tas. 

- Det er mange fine biler til under 500K.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (22 minutter siden):

Kan noen forklare (helst litt forenklet) hvorfor momsfritak er så ekstremt mye bedre enn tilskuddsordning?

Hvor står det ekstremt? Hvis du bytter ut ordet ekstremt med litt så kan jeg forklare hvorfor mva-fritak er bedre enn en tilskuddsordning som i sum gir samme sluttsum. Det er fordi man med tilskuddsordning må stille sikkerhet i banken for kjøpesummen inkludert full mva, også må man søke om tilskudd etter kjøpet og mest sannsynlig få tilbake det mellomstående. Med mva-fritak så får man fritaket trukket fra direkte ved kjøp og slipper dermed å stille med unødvendig høy sikkerhet i banken.

Akkurat som lav pris direkte i stedet for høy pris + cashback

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (22 minutter siden):

Kan noen forklare (helst litt forenklet) hvorfor momsfritak er så ekstremt mye bedre enn tilskuddsordning?

Det er enklere. Med tilskuddssordning betaler du først moms, så får du penger tilbake, etter søknad. Alternativet er å betale moms direkte. Færre transaksjoner og du slipper byråkratiet rundt å behandle søknaden.

Dessuten er tilskuddsordningen enklere å utnytte økonomisk. Om bilen reeksporteres kan du kreve moms tilbake fra staten mens staten ikke uten videre kan kreve at du betaler tilbake tilskuddet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, keramikklampe said:

Kan noen forklare (helst litt forenklet) hvorfor momsfritak er så ekstremt mye bedre enn tilskuddsordning?

Det er vel gjerne det at et tilskudd blir en synlig budsjettpost, som blir lett å veie opp mot andre viktige poster.  Det er for eksempel ingen som spør hvor mye staten taper på å indirekte subsidiere  matvarer, siden de har bare 15%  moms ( Inkludert russisk kaviar).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (15 timer siden):

Var en del som mente at tilskuddsordningen var eneste måten å gjøre det på pga ymse regelverk. Veldig typisk bortforklaring når upopulære ting skal presses gjennom. Når den rette motivasjonen dukker opp så var det visst mulig med momsfritak med grense likevel.

Helt uproblematisk er det ikke, her kommer mye av de samme innvendingene:

https://www.tu.no/artikler/regnskap-norge-elbil-moms-vil-kreve-lovendring/520269

"Det har ikke kommet signaler fra Finansdepartementet om at det skal være hindringer i veien for en totrinnsmodell, ifølge Kaski. Men skulle det komme, er det ikke noe problem:

– Da endrer vi bare loven, sier hun."

Ja, det er bare å endre loven. Men det er en stor prosess likevel.

Må sies at jeg liker bedre dette forslaget, selv om det fremdeles er 100 K mer enn forliket de gikk på valg med. Og flott at de låser dette for de neste 2-3 årene, slik at vi har forutsigbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager har du regna deg frem til det? Det er ikke 25% mva på en elbil til 600.000.

Gikk litt fort, 25% på beløpet over 500K, som uansett er 25K på en bil til 600K, og på en del familieflyttere er ikke det nok, det blir mer. Og, dette er starten av visa. Hvilke biler tror du de vil ta neste gang de kommer på noe? Det var ikke bare mva på de store familieflytterene før heller.

Poenget er at man gjerne tøyer strikken langt i økonomien for å kjøpe en slik bil i utgangspunktet, og flere titalls tusenlapper på toppen velter fort lasset. 

Er naturligvis ingen folkerett å kjøpe stor elbil. Som set ikke var noen folkerett å kjøpe stor fossilbil. 

Men, fremdeles, retorikken VS det som er praktisk for en barnefamilie med behov for det verktøyet en slik bil er. 

Man sier rett ut at man vil ramme de med mest penger, men rammer de som ikke kan kjøpe en rimeligere bil. Altså, er ikke nødvendigvis beløpet jeg henger meg opp i her. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
schnoog skrev (20 timer siden):

Men hva skjer etter 2025? Bør man skaffe seg elbil før 2025 for å slippe et gigantisk prishopp på elbiler ?

Finner det ikke igjen nå, men mener det stod i en av TV2 sakene, at fra 2025 så var det også tiltenkt andre avgiftsøkninger på det, leste det som ekstra særavgifter på Elbiler ville kommer, lik det er som er på vanlige biler utenom moms. Så den "gode" gamle luksusskatten. Finner det ikke igjen, så det var forhåpentligvis en skrivefeil/tolkningsfeil fra de som er rettet opp.

Men regner med at de vil skru opp slike avgifter så fort de får muligheten, da bilavgifter har vært en enkel ekstra inntekt for Staten i alle år. (Tipper det blir en hestekrefter avgift slik det var før de ble omgjort til Co2 avgift eller hva det er i dag).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (21 timer siden):

Er det bra for miljøet at folk får mange barn og kjører rundt i syvsetere? 

 

I forhold til å få mange barn, og kjøre rundt i TO fem-setere, JA!

Eller tenker du  at det skal settes en max.grense for hvor mange barn familier skal få lov til å få?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 timer siden):

Jeg har fulgt med litt på biler til salgs. For 4-5 måneder siden kunne man kjøpe en 2017 ioniq for 90-100 tusen. Nå er billigste 150 tusen. Samtidig er totalt antall biler som går på strøm redusert fra 8500 til under 6 tusen. Jeg tror nok svært mange kjenner på disse drivstoff prisene om dagen som nærmer seg 30 kroner literen. Dette samtidig med stigende bompenger overalt og andre kostnader som går rett til værs.

Det er jo et resultat av tilbud og etterspørsel. Det er stadig flere og flere som får nok av grisehøye bensin- og dieselpriser, og som ikke vil/kan legge 500k + i ny elbil, og derfor ser etter brukt elbil. Det naturlige er da at prisene på brukte elbiler stiger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Eller tenker du  at det skal settes en max.grense for hvor mange barn familier skal få lov til å få?

Kanskje ikke forbud. Men en grense for subsidier synes jeg det kan være. I tråd med den miljøbelastningen befolkningsøkning er, Spesielt i Norge, hvor vi er avhengige av penger tjent på salg av fossile produkter for å opprettholde levestandarden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Kanskje ikke forbud. Men en grense for subsidier synes jeg det kan være. I tråd med den miljøbelastningen befolkningsøkning er, Spesielt i Norge, hvor vi er avhengige av penger tjent på salg av fossile produkter for å opprettholde levestandarden. 

Høres ikke særlig gjennomførbart ut, hverken politisk eller praktisk. Men forstår synspunktet ditt.

Lenke til kommentar
On 6/15/2022 at 11:55 AM, Hanhijnn said:

Høres ikke særlig gjennomførbart ut, hverken politisk eller praktisk. Men forstår synspunktet ditt.

Nei det er ikke lett å få politikere til å tenke lenger fram enn 4 år. Men jeg mener vi har en unik sjanse nå til å få ned befolkningen i Norge til et bærekraftig nivå. Og løsningen er å kjøpe eldreomsorg med oljefondpenger. I fremtiden må vi leve av havvind og vannkraft. Da må vi enten bli betydelig færre, eller gå betydelig ned i levestandard.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det første som skjer er vel at avstanden mellom fattig og rik blir større. Og det er litt sjokkinnføring av den biten allerede nå. De som Vedum ser når han kalkulerer, de har det fint selv om økonomien er i en skvis. Mens de som regner seg selv for å være vanlige folk, som akkurat var i balanse fra før, de får det svært trangt nå. De ser etter almisser fra staten, for det har de blitt lovet av uærlige ministre som er fullstendig i utakt med disse folkene sin virkelighet, men det er mindre og mindre å hente fremover.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...