Gå til innhold

Billig ruter som kan ta 100/100 Mbit/s hastighet eller mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du driver å slår av på på wifi (?) Så er det kansje grunnet sikkerhet du gjør det?

I såfall lurt å gå for en som får oppdateringer en stund. Vet ikke med den billige Asus routern men min veldig gamle litt påkosta Asus får fortsatt sikkerhetspatcher innimellom.

Dog er jeg fristet til å oppgradere til wifi6 da jeg begynner å få enheter som støtter det.

Edit: jeg sjekka routern nå og har 28 enheter tilkoblet routern med wifi akkurat nå. Hvordan klarer folk seg med wifi avslått? 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers bugner bruktmarkedet av routere til gode priser for tiden, flere kan også kjøre tredjepartsprogramvare som fortsatt utvikles, slik som Netgear 7000 eller Asus RT-AC66U B1, begge kompatible med freshtomato og kan kjøre stabilt med ganske god troughput (opp mot 400 Mbps DL/UL i samme rom er min erfaring).

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 14.6.2022 den 11.30):

Edit: jeg sjekka routern nå og har 28 enheter tilkoblet routern med wifi akkurat nå. Hvordan klarer folk seg med wifi avslått? 😅

Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. :cool:

Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset.

Lenke til kommentar
1 hour ago, PaladinNO said:

Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. :cool:

Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset.

Ja har kablet nettverk i huset jeg og til stasjonære maskiner/NAS osv, men er jo alikevell drøss av ting som går på wifi. Bare lyspærene i gangen min tar 8 slots på wifien 😅

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Bare lyspærene i gangen min tar 8 slots på wifien 😅

a-goofy-movie-max-goof.gif

Da skjønner jeg hva du mente med at det er best å gå en del over hva man trenger akkurat nå
når man skal kjøpe nytt utstyr. Med slike behov er det greit å ha en del å gå på for fremtiden. :)

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PaladinNO skrev (På 18.6.2022 den 7.59):

Enkelt. Legge Cat. 6 / 6a kabling i hele huset og kjøre 10 Gbit LAN. Jeg har ikke tid til å vente på WiFi når jeg skal overføre 5+ TB med data mellom 2 maskiner en gang iblant. :cool:

Har WiFi påslått (i tilfelle gjester), men vi har 0 WiFi enheter i huset.

Har dere ikke mobil, TV? 🤯

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (14 minutter siden):

Har dere ikke mobil, TV? 🤯

Joda, vi har begge deler, både TV, en Sony Bravia, og mobil.

Har en Samsung A21s også, men den kjøpte jeg bare for å få sjefen på IT-kontoret der jeg jobber til å holde fred om at jeg "måtte" ha en smarttelefon, så den ligger trygt i esken sin. Han sa aldri noe om at jeg faktisk måtte bruke den - kostet forøvrig akkurat det samme som Nokiaen min gjorde i 2009, 1490 Kr.

Men ingenting som krever internett. Min egen TV, en Samsung UE43TU6905, bruker jeg KUN til å se lokalt avspilte videoer på (har rundt 1000 filmer på filserveren jeg har satt opp i huset). Dessuten, hvorfor i alle dager skulle en TV trenge internett?

Når telefonene kommer med en RJ45 kontakt og mulighet for eksternt tastatur og skjerm så det går an å bruke dem skal jeg vurdere det - vent, det finnes allerede! Det kalles en "laptop", og det har jeg. Alt annet gjør gjør jeg på en stasjonær PC.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...