Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.
Ungen begynner å bli så stor at han ferdes litt på egenhånd. Vi vurderer derfor å skaffe han en klokke med ringe funksjon (og evt. GPS tracking).

Har vurdert:
Xplora X5 Play - 1590kr + 139kr mnd (eller 119kr/mnd 12mnd binding). Batteri ~72 timer. Mål: Ukjent. IP68.

Tail it Kids - 499kr + 99kr mnd (uten binding). Batteri: 120~168 timer. Mål: L36xH42xW15 65G. Sprutsikker.

Av de to er det Tail it kids som frister mest. En del rimeligere i innkjøp og pr. mnd.  Lengre batteritid og færre (ingen?) unødvendige funksjoner.

Andre forslag?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (12 minutter siden):

Har selv explora X5 - setter den på lading hver dag av rutine. Bruker ikke abo til explora.

Stort sett fornøyd foruten skolemodus kan henge seg opp litt av og til.

Takk for svar. Er disse åpen til å brukes med andre nettleverandører?

Vi har Talkmore og det koster 100kr/mnd å legge til medlem under 18år.

Lenke til kommentar

Apple Watch.

Innkjøp: fra ca. 1500 - 2500,- brukt. Ny 3790,-
pr. mnd. 60,- (Telia barneabb)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=261225064

 

Store + hvis du er apple familie, hvis ikke så er det kun design liten og nett, og vanntett

Her er oppsettet bekskrevet.
https://support.apple.com/no-no/HT211768
Verdt å merke seg at Telia av en eller annen grunn ikke støtter roaming på abb'et, om dette er bug eller ønsket fra dem siden klarer de ikke svare på. (står at det er støttet i betingelsene

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
PantZman skrev (22 minutter siden):

Takk for svar. Er disse åpen til å brukes med andre nettleverandører?

Vi har Talkmore og det koster 100kr/mnd å legge til medlem under 18år.

Vi bruker onecall på vår klokke med tvillingsim da han har tlf i tillegg.

Aner ikke om det er noen begrensninger, men appen rapporterer det den skal så da fungerer den tilfredstillende.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Apple Watch.

Innkjøp: fra ca. 1500 - 2500,- brukt. Ny 3790,-
Store + hvis du er apple familie, hvis ikke så er det kun design liten og nett, og vanntett

Blir nok ikke en dyr apple klokke til en 6 åring. Vi har heller ingen andre apple produkter fra før.

xClaymanx skrev (58 minutter siden):

Vi bruker onecall på vår klokke med tvillingsim da han har tlf i tillegg.

Aner ikke om det er noen begrensninger, men appen rapporterer det den skal så da fungerer den tilfredstillende.

Takk for infoen. Vet ikke om alle funksjonene til klokken, men virker tale og GPS lokalisering så er jo det det viktigste.

Edit: Kjøpte du gjennom onecall eller et annet sted?

Vet du sånn ca. størrelse og vekt på klokken? Spesifikasjonene til Xplora er ganske mangelfulle på dette.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
zanta skrev (16 minutter siden):

Hvordan vil en klokke som er 15 mm tykk passe på håndleddet til en 6-åring? Min Fenix er slankere enn det, og jeg synes den er klumpete på meg.

Godt spørsmål. Ser ikke ut som det er stort andre enn Talkmore som selger den så vanskelig å se/prøve den uten å kjøpe først. Prøvd å finne mål på Xplora X5 Play men det ser ut til å være totalt fraværende.

Edit: Alle smartklokkene til barn jeg har sett ser ganske tykke ut. Spørs om jeg må ta meg en runde på el-butikkene i området og se/prøve noe av det de har inne.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Product name: X5 Play · Color: Black or Pink or Blue · Weight of unit: 54g · Unit measurements: 48.5 x 45 x 15 mm ...
https://shop.myxplora.com/products/x5

De er svære og klumpete rett og slett, niesa har X5.

Takk. De klarte ikke nevne mål på noen av de norske sidene jeg har vært gjennom.

Har googlet kjapt gjennom en del andre alternativ som selges i Norge men stor, tykk, stygg, dårlig batteri ser ut til å være standarden. Mye av det samme som Xploraen. Nesten fristende å bare kjøpe en vanlig, simpel mobil men den blir vel bare glemt igjen her og der.

Spørs om jeg bare må ta en nærmere titt på xploraen. Eneste funksjonen som egentlig teller er det å kunne ringe hverandre. GPS trackin er bare en bonus.

Lenke til kommentar

Klokker med GPS til barn er og blir store dessverre. De skal og tåle litt og ha batteri nok til en dag.

De minste er vel Apple Watch men om dere ikke eier Apple produkter fra før blir det en rimelig heftig inngangskostnad.

Når dattera mi fikk mobil første gang klarte hun å passe på den og huske å få den med seg. Men dette er veldig individuelt og her kjenner du nok barnet best. Jeg har hørt andre som glemmer telefonen sin nærmest daglig.

Vi går nå for Apple Watch nå når nestemann skal ut på egenhånd :)

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (2 timer siden):

Har selv explora X5 - setter den på lading hver dag av rutine. Bruker ikke abo til explora.

Stort sett fornøyd foruten skolemodus kan henge seg opp litt av og til.

Hvordan er meldingsappen på X5? Vi har X4, og jeg irriterer meg lysegrønn over at meldingsappen (på telefon)

- alltid laster inn alle meldinger
- starter visningen på eldste melding, slik at man må scrolle en kilometer for å komme til siste melding (gir du barnet tilgang til kamera og emojis, så får du meldinger ... :wee:)
- ikke har noen mulighet for å slette meldinger i mobilappen eller på klokka. På mobilappen kan man til nød slette meldinger ved å gå til appinnstillinger og slette alle data som er lagret i appen, men da må man sette opp ting på nytt. Dårlig "løsning"

Har de fått orden på det på X5? 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Går vel med hvilken som helst smartklokke.

Men jeg vil gjerne opprettholde et visst sikkerhetsnivå. Vet ikke hvordan Android er på familieoppsett, men jeg synes i hvert fall at det er en trygghet i at ungen kun kan kommunisere med forhåndsdefinerte kontakter, ikke legge inn apper, ikke bruke apper utenfor visse klokkeslett osv.

Ikke legge til kontakter, ikke lov til å melde med venner etter kl 1900 osv. 

0E0A22DA-3959-485D-9B17-56190F3B09A1.thumb.jpeg.61ac688eb92542bea84842ada5d77bc8.jpeg

Lenke til kommentar
PantZman skrev (4 timer siden):

Edit: Kjøpte du gjennom onecall eller et annet sted?

Vet du sånn ca. størrelse og vekt på klokken? Spesifikasjonene til Xplora er ganske mangelfulle på dette.

Veier ca 50g

Selve klokken er vel 2.5cm x 2.5

Kjøpte min på elkjøp og satt inn eget simkort.

 

:utakt skrev (2 timer siden):

Hvordan er meldingsappen på X5? Vi har X4, og jeg irriterer meg lysegrønn over at meldingsappen (på telefon)

- alltid laster inn alle meldinger
- starter visningen på eldste melding, slik at man må scrolle en kilometer for å komme til siste melding (gir du barnet tilgang til kamera og emojis, så får du meldinger ... :wee:)
- ikke har noen mulighet for å slette meldinger i mobilappen eller på klokka. På mobilappen kan man til nød slette meldinger ved å gå til appinnstillinger og slette alle data som er lagret i appen, men da må man sette opp ting på nytt. Dårlig "løsning"

Har de fått orden på det på X5? 

Virker kjapt og fint for min del

Innlasting av meldinger fungerer fint. Kan selvfølgelig sende fra xplora appen eller direkte via vanlig sms.

Ingen scrolling av meldinger her :D

Sletta meldinger har jeg ikke testa.

Enste jeg har irritert meg over er når jeg satt på skolemodus og slo det av for å ringe guttungen slo den ikke av skolemodus med en gang.

 

Så egentlig ganske fornøyd med den

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Går vel med hvilken som helst smartklokke.

Men jeg vil gjerne opprettholde et visst sikkerhetsnivå. Vet ikke hvordan Android er på familieoppsett, men jeg synes i hvert fall at det er en trygghet i at ungen kun kan kommunisere med forhåndsdefinerte kontakter, ikke legge inn apper, ikke bruke apper utenfor visse klokkeslett osv.

Ikke legge til kontakter, ikke lov til å melde med venner etter kl 1900 osv. 

Er en del familie kontroll i Family Link (app kontroll, skjermtid osv.) appen på Android men har ikke sjekket hvilke funksjoner som er med tanke på kommunikasjon og lignende.

 

xClaymanx skrev (1 time siden):

Kjøpte min på elkjøp og satt inn eget simkort.

Så bra. Regner med den ikke er sim-låst da.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering; Vi endte opp med å bestilte en Tail it Kids fra Talkmore. Verdt et forsøk når den bare koster 500kr + 99kr/mnd uten binding.
Alle klokkene vi har sett på er ca like store og klumpete. Xplora X5 til 1700kr + 119~139kr/mnd (m/binding) synes jeg ble for mye når alt vi ønsker er å ringe og kanskje GPS lokasjon.

Skal komme med en oppdatering når vi har fått testet den litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...