Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakebetaling av depositum.


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har depositum på leiligheten jeg leier her.
Jeg skal flytte nå om ca. 1 eller 2 måneder.

I løpet av tiden jeg har bodd her har det dessverre blitt noen hull i veggen (tynne gipsplater).
Dette er nå reparert og med et malingstrøk til burde det bli helt perfekt.

Mitt spørsmål er egentlig bare: defineres dette (hull i gipsvegg) som skader i/på leiligheten og leieobjektet, eller går dette under slitasje, med andre ord, hva jeg allerede har betalt for i form av husleie?

Hva sier loven konkret, om noe, rundt dette? Nevner at alle vinduer, radiatorer, vann -og avløp, oppvaskmaskin, kjøl/frys, komfyr, dusj, servant, toalett, dører, låser, lys, strømuttak, ect (generelt alt som da jeg flyttet inn) virker og er ikke skadet.

Jeg kom over denne linken: https://boligmentoren.no/2018/01/05/ma-tale-slitasje-pa-utleieboligen/

Den beroliger litt, men jeg lurer på om loven sier noe konkret rundt dette? For jeg tenker hvis utleier vil holde tilbake depositumet grunnet dette, hva er argumentet deres? Hva kan de forvente? Skal man da liksom rive bærekraftige vegger, og eller sette inn nye gips plater på noe som KAN sparkles, pusses, og males over?

Skadene var ikke selvforskyldt, skjedde med en festdeltaker, men likevel er det jo jeg som leier. Lurer egentlig bare på om dette går under slitasje som allerede er inkludert i husleien som kan og gjerne vil forekomme, under leieforholdet, eller om dette er konkrete skader på leiligheten hvor utleier kan tilbakeholde depositumet og/eller kreve utbedringer. 

Meninger, erfaringer? Har grunn til å tro at dersom utleier kan få noen ekstra kroner her på noen som helst mulig måte gjør de det. De ønsker å sette opp husleien her, det syntes ikke jeg leiligheten er verdt så jeg flytter. Det skulle ikke forundre meg om utleier kommer til å prøve seg på noe så jeg ønsker å stille beredt. Setter pris på innspill her. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BIGG skrev (Akkurat nå):

Fulle folk som ramler inn i vegen og lager hull er definitivt ikke slitasje...

Godt poeng. Blir kanskje noe tynt å definere dette som slitasje, men kanskje heller skade. Spørsmålet består dog, ang. utleiers rettigheter og hva de kan kreve rundt dette :)

Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (4 minutter siden):

Godt poeng. Blir kanskje noe tynt å definere dette som slitasje, men kanskje heller skade. Spørsmålet består dog, ang. utleiers rettigheter og hva de kan kreve rundt dette :)

Jeg vet ikke hva som står i kontrakten eller jussen, men hvis jeg hadde leid ut til deg så hadde jeg forventet at du gav fra deg en leilighet som så ut som den du flyttet inn i minus «rimelig» slitasje. Dvs at etter x antall år med bruk så må jeg som huseier regne med å pusse opp igjen.

Hvis skadene på gipsen kan sparkles og ser ok ut (tilnærmet som før skaden) så høres det rimelig ut for meg. Hvis det er en fint tapetsert vegg som nå har store sparkelroser eller bulker så er det ikke så greit. Hvis rommet vare halv-shabby fra før så er kanskje ikke litt ujevn finisj verdens undergang.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som står i kontrakten eller jussen, men hvis jeg hadde leid ut til deg så hadde jeg forventet at du gav fra deg en leilighet som så ut som den du flyttet inn i minus «rimelig» slitasje. Dvs at etter x antall år med bruk så må jeg som huseier regne med å pusse opp igjen.

Hvis skadene på gipsen kan sparkles og ser ok ut (tilnærmet som før skaden) så høres det rimelig ut for meg. Hvis det er en fint tapetsert vegg som nå har store sparkelroser eller bulker så er det ikke så greit. Hvis rommet vare halv-shabby fra før så er kanskje ikke litt ujevn finisj verdens undergang.

-k

Takk for svar. Og jeg er helt enig i det du skriver over, godt formulert.

Jeg kan såvidt se at det er noen skade der, det er kanskje mest fordi jeg vet om det også.

Jeg satser på at utleier sier det ser greit ut, for det er som du sier; tilnærmet som før skaden.

Takk igjen for svar :)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, thatguy83 said:

det syntes ikke jeg leiligheten er verdt så jeg flytter

Husleie kan ikke bare økes som utleier føler for når som helst. Det følger visse regler. Det vet jeg fordi jeg selv engang måtte lese meg opp på og bruke husleieloven for å beskytte meg mot en utleier som følte for at hun plutselig skulle øke husleien betraktelig.

Her er ett lite utdrag av kanskje det viktigste:

Husleieloven sier at når leieforholdet har vart i minst to år og seks måneder uten at husleien er blitt endret annet enn ved justering i henhold til konsumprisindeksen (slik endring har du lov til å gjøre etter ett år), kan du kreve at husleien blir satt til gjengs leie. Du må gi varsel seks måneder i forveien, og det må være minst ett år siden forrige konsumprisindeks-justering.

Så du må ikke føle deg presset til å flytte pågrunn av at utleier sier at prisen skal opp. Her har du rettigheter.

I tillegg, hvis du ikke har fått ett skikkelig varsel på endring av husleie, så er du heller ikke pliktet til å informere utleier om husleieloven som er på din side hvis det ikke foreligger skikkelig varsel.

I mitt tilfelle så hadde jeg ikke fått noe skriftlig varsel, og økningen var i en størrelsesorden klart utenfor loven siden den også skulle skje fra neste måned, så da ignorerte jeg den tekstmeldingen siden jeg var informert og betalte samme vanlige husleie som før. Det resulterte i at utleier begynte å terrorisere meg med tekstmeldinger og påstå at hun har politiet og eiendomsmeglere og alt i verden på sin side, og tilogmed tok med en 'eiendomsmegler' på døra mi for å 'snakke fornuft i meg'.

Jeg tok hele opplegget ganske med ro, og fikk etterhvert presset henne til å forandre leiekontrakten, slik at jeg kunne flytte ut på mine premisser enklere. Som ble realitet noen måneder senere.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Husleie kan ikke bare økes som utleier føler for når som helst. Det følger visse regler. Det vet jeg fordi jeg selv engang måtte lese meg opp på og bruke husleieloven for å beskytte meg mot en utleier som følte for at hun plutselig skulle øke husleien betraktelig.

Her er ett lite utdrag av kanskje det viktigste:

Husleieloven sier at når leieforholdet har vart i minst to år og seks måneder uten at husleien er blitt endret annet enn ved justering i henhold til konsumprisindeksen (slik endring har du lov til å gjøre etter ett år), kan du kreve at husleien blir satt til gjengs leie. Du må gi varsel seks måneder i forveien, og det må være minst ett år siden forrige konsumprisindeks-justering.

Så du må ikke føle deg presset til å flytte pågrunn av at utleier sier at prisen skal opp. Her har du rettigheter.

I tillegg, hvis du ikke har fått ett skikkelig varsel på endring av husleie, så er du heller ikke pliktet til å informere utleier om husleieloven som er på din side hvis det ikke foreligger skikkelig varsel.

I mitt tilfelle så hadde jeg ikke fått noe skriftlig varsel, og økningen var i en størrelsesorden klart utenfor loven siden den også skulle skje fra neste måned, så da ignorerte jeg den tekstmeldingen siden jeg var informert og betalte samme vanlige husleie som før. Det resulterte i at utleier begynte å terrorisere meg med tekstmeldinger og påstå at hun har politiet og eiendomsmeglere og alt i verden på sin side, og tilogmed tok med en 'eiendomsmegler' på døra mi for å 'snakke fornuft i meg'.

Jeg tok hele opplegget ganske med ro, og fikk etterhvert presset henne til å forandre leiekontrakten, slik at jeg kunne flytte ut på mine premisser enklere. Som ble realitet noen måneder senere.

Takk for svar. Dette er notert :) Det er en annen grunn til at jeg ønsker å flytte også, men dette var kjekt å vite.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...