Gå til innhold

Ny netflix True Crime: "Mr.Good" om Eirik Jensen saken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sett noe av dette, så ta det som synsing og antakelser.

Virker som dette er en greie som er laget for å forsøke og rette opp i sitt ettermæle ved å ha hele regien. Hvis det er ny info eller vinklinger som kommer fram her, hvorfor har ikke dette kommet fram før ?

Virker ganske suspekt spør du meg

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er mye suspekt som foregikk i denne saken. Jeg holder en finger på direkte justismord. Det er også meget mistenkelig hvordan journalister ikke stilte kritiske spørsmål rundt domfellelsen.

Så får vi se om det skal gå 21 år før de ivolverte skal lære av denne saken. Dvs. de som har tatt over for de involverte.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (På 12.6.2022 den 20.53):

Så alle episodene i dag. Andre som har sett? Synspunkter?

Så gjennom denne tidligere i år. Satt egentlig ikke igjen med et bedre inntrykk av Jensen. 

Har vært ganske nøytral frem til jeg så denne, og tenkte tidligere at han godt kunne være uskyldig. Etter å ha sett serien er jeg mye mindre sikker på at han er uskyldig. Jeg synes ikke han klarte å forklare seg på en god måte, og det er nok av ting som stiller ham i et dårlig lys. 

I tillegg er det sikkert flere ting som av naturlige årsaker ikke kan fortelles i en slik serie.

Sitter fortsatt igjen med en liten mulighet for at han ikke var direkte involvert i selve smuglingen, men i så fall var han veldig naiv og må ha sett gjennom fingrene med mye. Og da uansett må ha visst hva Cappelen holdt på med.

Det er helt klart at han bikket over grensen mellom "kompis" og politimann. Han har vel også brutt mange rutiner rundt informantarbeidet. Mulig andre også kuttet noen hjørner i slikt arbeid, men det blir i så fall en dårlig unnskyldning, og evt bare en forklaring på hvorfor han fikk holde på som han gjorde.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke han er uskyldig på alle punkter men likevel et justismord. Det som er verre i denne saken er syndebukk mentaliteten som blir praktisert fra en etat for å skjule egne sterkt kritikkverdige og muligens straffbare forhold på mange plan. Samt at det ble feiet bort at dommeren i saken ikke hadde papirene i orden. Hele saken var et latterlig og tragisk sirkus. Rettsstaten fikk mange dype riper i lakken her.

Man sier at vi må lære av VK saken mens ukulturen lever videre i helt nye saker.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 14.6.2022 den 2.17):

Ikke sett noe av dette, så ta det som synsing og antakelser.

Virker som dette er en greie som er laget for å forsøke og rette opp i sitt ettermæle ved å ha hele regien. Hvis det er ny info eller vinklinger som kommer fram her, hvorfor har ikke dette kommet fram før ?

Virker ganske suspekt spør du meg

Jøsses. Jensen hadde absolutt ingen kontroll eller "regi" på denne dokumentaren. Det var ikke hans initiativ dette her. Jensen selv kommer jo også særdeles dårlig ut av dokumentaren etter min mening.

Ellers er det ikke mye nytt som fremkommer i dokumentaren, det meste er dekket opp og ned og stilt spørsmål om i alle mulig aviser og debatter hundre ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eirik Jensen kommenterte også selv i media at han ikke ønsket å se dokumentaren. Noe jeg absolutt kan forstå. Hvem ønsker å se seg selv utlevert på den måten når man ikke har hatt noen egen vinkel i det? Spesielt når man sitter bak murene og sliter med å føle seg urettmessig dømt. At han i det hele tatt står oppreist er et under spør du meg.

Personlig synes jeg dokumentaren forsøker å være objektiv og viser både kritikkverdige og gode sider av Eirik Jensen. Kritikkverdig er dog ikke noe som gir 21 år i fengsel.

Som sagt tenker jeg ikke at han er fullstendig uskyldig og har nok noe grums han kan tas på. Men tenker absolutt at han er dømt på feil grunnlag og med altfor stor vekt lagt på Cappelens vitnemål i saken som har null troverdighet i mine øyne. Det er mange kritikkverdige forhold i saken og jeg synes det er trist at man fortsatt gjør feil man mener man skal lære av i VK saken.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 timer siden):

Som sagt tenker jeg ikke at han er fullstendig uskyldig og har nok noe grums han kan tas på. Men tenker absolutt at han er dømt på feil grunnlag og med altfor stor vekt lagt på Cappelens vitnemål i saken som har null troverdighet i mine øyne. 

Dømt på feil grunnlag, hvilket grunnlag er det da? Man kan mene mye om Cappelens troverdighet, men i denne saken ble jo Cappelen trodd pga. at det han sier stemmer bra med politiets etterforskning og teorier. Ikke som i VK saken, der de egentlig ikke hadde så mye annet enn JHAs vitnemål + et brennende ønske om å få VK dømt. Forøvrig enig i at 21 år var drøyt, virker som det skal statueres et eksempel. Det jeg savner i Erik Jensen saken er flere navn i politiet, må jo være flere som ikke har gjort jobben sin på rett måte (var det feks. ingen som hadde ansvaret med å følge opp Jensen og det han drev med?)

Endret av Borger___
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En så streng straff for evt. de små forhold som har vært viser at de skjuler noe. De ville gjemme han bort - enkelt og greit. I tillegg er det opplagt at noe av de ulovlige han evt. har gjort delvis har vært med velsignelse fra andre som nå har gjort han til en syndebukk. Slik kultur er ikke uvanlig i slike etater.

Her er det noe råttent som ikke kommer frem.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 timer siden):

En så streng straff for evt. de små forhold som har vært viser at de skjuler noe. De ville gjemme han bort - enkelt og greit. I tillegg er det opplagt at noe av de ulovlige han evt. har gjort delvis har vært med velsignelse fra andre som nå har gjort han til en syndebukk. Slik kultur er ikke uvanlig i slike etater.

Her er det noe råttent som ikke kommer frem.

Hvorfor nevner han ingen navn innad i etaten da? :hmm:

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (24 minutter siden):

 Hvorfor nevner han ingen navn innad i etaten da? :hmm:

nytter vel ikke det, hvis Jensen har absolutt null og niks "beviser" for noe som helst. 

har man blitt anklaget for korrupsjon og blitt dømt til 21 år i fengsel, så har man vel ikke noe særlig "troverdighet" dersom han forsøker å komme med historier om alle andre. 

Lenke til kommentar
On 10/29/2022 at 4:14 PM, WeirdFace said:

nytter vel ikke det, hvis Jensen har absolutt null og niks "beviser" for noe som helst. 

har man blitt anklaget for korrupsjon og blitt dømt til 21 år i fengsel, så har man vel ikke noe særlig "troverdighet" dersom han forsøker å komme med historier om alle andre. 

Korrekt og derfor har de børstet hendene for egen skitt ved å kaste nøkkelen. Men nå ble også div. saker mot andre involverte i etaten henlagt uten etterforskning. Det er slik man gjør det i slike etater.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

I mine øyne så ser saken slik ut.
Jensen var en cowboy, han brukte uetiske metoder og skillet mellom politimannen Jensen og Shady Jensen ble visket ut.
MEN, metodene hans, ulovlige vil mange si, ga resultater. Hans sjefer var fornøyd med arbeidet og så en annen vei når det gjaldt metodene. Så ble det hele avslørt og de kastet han under bussen, for å bruke et amerikansk uttrykk.
Fortjente han straff? Ja, det synes jeg, men hans sjefer må ha visst om det, i det minste mistenkt noe, så flere hoder burde rulle.
Han fortjener en streng dom, at sjefene trolig så en annen vei fordi de likte resultatene, er ingen unnskyldning, så han burde får en streng straff med tanke på at han var en politimann. Men 21 år er virkelig en straff ment for de verste av de verste, og etter min mening så er han ikke i den ligaen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (12 timer siden):

21 år er virkelig en straff ment for de verste av de verste, og etter min mening så er han ikke i den ligaen

21 år er maksimal straff for narkotikasmugling i Norge, og Cappelen innførte tonnevis, noe han forklarte at han aldri kunne greid uten hjelpen fra Jensen. Kurrupsjone i politiet høres mere alvorlig ut enn nartotikainnførsel i mine ører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket og straffen som ble utdelt i denne saken er objektivt helt feil. Straff skal stå i forhold til alvorligheten til kriminaliteten og hvor mye samfunnet må beskyttes mot den. 

Mann torturerte familien sin i 12 år og fikk 9 års fengsel. Han voldtok partneren med skarpe redskap, skjøt med pistol mot beina hennes og utsultet familien sin. 
En 29-år gammel kvinne torturerte sin datter til døde. Hun fikk 14-års fengsel. 

Jeg vil heller ha 10 hasjsmuglende korrupte politimenn i mitt nabolag enn en av disse to, men likevel fikk Jensen mye strengere straff en disse. Lovverket må endres. 

Endret av debattklovn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

21 år er maksimal straff for narkotikasmugling i Norge, og Cappelen innførte tonnevis, noe han forklarte at han aldri kunne greid uten hjelpen fra Jensen. Kurrupsjone i politiet høres mere alvorlig ut enn nartotikainnførsel i mine ører.

Jeg er enig i at korrupsjon i politiet er alvorlig, som jeg nevnte over. Men jeg tror ikke at disse operasjonene var helt ukjent for politiledelsen, og "målet helliger middelet" tror jeg var den regjerende tankegangen, spesielt hos Jensen, som var velkjent for å bruke "utradisjonelle metoder" i hele sin karriere men leverte resultatene ledelsen ville ha, selv om det i praksis betydde at fyren var shady af.

Jeg etterspør at dette får noe konsekvenser for de i ledelsen som enten burde ha visst om dette eller som visste om det men valgte å se en annen vei, for å kunne gi gode tall til Politidirektoratet. Selv om Cappelen innførte mye hasj, så tystet han på andre som politiet slo ned på. Dette er taktikker som er helt ulovlig i Norge, hvor man hjelper kriminelle for å få informasjon i retur. Bare det i seg selv, burde få varsellampene til lyse hos ledelsen.

Hvordan fikk Jensen denne informasjonen, er det bevist at Jensen løy til sine overordnede eller spurte de aldri?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke bare de ikke var ukjente men at de også ble gjort med delvis velsignelse og tillatelse. Noe de absolutt ikke vil ta ansvar for. Her er det nok straffbare forhold også fra andre parter. I det minste bør disse kastes fra ledelse og roller de har i dag. Det er lett å bli syndebukk når det man gjør oppmuntres og legitimeres av ledelsen.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (23 timer siden):

Jeg tror ikke bare de ikke var ukjente men at de også ble gjort med delvis velsignelse og tillatelse. Noe de absolutt ikke vil ta ansvar for. Her er det nok straffbare forhold også fra andre parter. I det minste bør disse kastes fra ledelse og roller de har i dag. Det er lett å bli syndebukk når det man gjør oppmuntres og legitimeres av ledelsen.

Jeg har vanskelig for å tro at det var oppmuntring fra ledelse, men heller at han ikke ble fulgt opp på noe særlig måte. Og så lenge resultater ble levert, så tipper jeg de valgte å blande seg minst mulig. 

Uderzo skrev (På 30.10.2022 den 16.50):

Hvordan fikk Jensen denne informasjonen, er det bevist at Jensen løy til sine overordnede eller spurte de aldri?

Hvilken informasjon sikter du til? Jeg tror han både løy, kombinert med at de aldri stilte noe særlig spørsmål til det han drev med. Syns det er merkelig at han angivelig ikke skal ha nevnt et eneste navn fra ledelsen, hvis det er slik at han virkelig er blitt "kastet under bussen" . Får du 21 år i hans alder, så er det kroken på døra og da har du ingenting å tape.. 

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (25 minutter siden):

Hvilken informasjon sikter du til? Jeg tror han både løy, kombinert med at de aldri stilte noe særlig spørsmål til det han drev med. Syns det er merkelig at han angivelig ikke skal ha nevnt et eneste navn fra ledelsen, hvis det er slik at han virkelig er blitt "kastet under bussen" . Får du 21 år i hans alder, så er det kroken på døra og da har du ingenting å tape.. 

Jeg sikter til informasjonen Jensen fikk av Cappelen som førte til arrestasjoner og beslag av narkotika osv. trolig til fordel for Cappelen, ikke bare politiet.
Vet ikke hvorfor han ikke nevner sine sjefer. Hvis jeg skal spekulere så kanskje det vil bety at han dermed innrømmer det han har gjort, hvis han skal si at ledelsen visste om hvilke metoder som var i bruk, altså den "'I'll scratch your back if you scratch mine" dealen som det kan se ut som Jensen og Cappelen hadde, så må han samtidig innrømme at han har gjort noe galt. Såvidt jeg forstår så sier han fremdeles at han ikke har gjort noe galt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...