Gå til innhold

Knær til besvær


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tror jeg belastet knærne for mye og med litt skjev vinkel under kettlebell-trening. Double kettlebell swing med store kettlebells gjør at man må stå bredbent, som jeg ikke tror mine knær er skapt for. Ellers kan det være at jeg har økt vekten på dem for raskt. Uansett så starter det med at venstre kne stiver og blir ømt når jeg sitter i kontorstol. Jeg må strekke det helt ut og da går det over. Etterhvert leser jeg litt om knær og prøver å gjøre noen øvelser for å se om det blir bedre. Noe som er populært på youtube er å sitte i en dyp squat-posisjon, og mange mener det gjør underverker for kne-helse. Jeg tester det og merker ikke noe spesielt uten at det føles litt bra. Men nå etter en stund så har det ene kneet begynt å kneppe når jeg går i trapper. Samt at begge kjennes stive ut. Jeg kjenner at knærne er der, noe jeg ikke har tenkt over før. Noen som har tips/råd? Jeg tenker å bruke tiden til hjelp uten å belaste de for mye i første omgang for å se om det går seg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kettlebell er en oppskrytt tullete hypegreie som nok fører til flere belastningskader enn noe annet da det er ekstremt stort rom for å gjøre en del øvelser feil.

Jeg ville heller brukt deadlift/markløft (ikke helt ned om man har revmatisme eller andre utfordringer, men fra midten av leggen eller rett under kneet) samt andre øvelser som er mer isolert for funksjonell styrke. Med kettlebell ville jeg kun gjort enkelte øvelser som knebøy og ungått alt med store utslag. Dype squats med tunge vekter er heller ikke nødvendig i mine øyne, gjør det heller med lett belastning og unngå det om det skaper problemer.

En ting som gjør underverker for støttemusklatur og knehelse er å gå baklengs med en vekt (kjelke/dekk el.) man drar langs bakken,  festet i et belte rundt hofta (ikke korsryggen). Evt. uten vekter opp en bratt bakke.

PS.
Jeg er ingen PT el. men har trent mye med mange behandlere pga. mange gamle idrettskader fra aktiv idrett med "no pain no gain" som mantra som yngre og dermed gjennom failiure/skader lært noe om hvordan man skal trene med litt skavanker og hva man bør unngå.

Og som med alt skulle jeg ønske den yngre meg visste om dette før skader. Jeg ser med skrekk og gru fortsatt mange unge mennesker som gjør øvelser som vil føre til problemer samt PTer som forårsaker mer skade enn nytte. Og dessverre ser mange på skader som et nødvendig/uheldig onde selv i dag - når det lett kan unngås.

Alle skader man opparbeider som ung vil gjøre livet vesentlig mer utfordrende etter 40-50. Det er da mange ting man ikke lenger kan gjøre pga. gamle skader.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (3 timer siden):

Hei, jeg tror jeg belastet knærne for mye og med litt skjev vinkel under kettlebell-trening. Double kettlebell swing med store kettlebells gjør at man må stå bredbent, som jeg ikke tror mine knær er skapt for. Ellers kan det være at jeg har økt vekten på dem for raskt. Uansett så starter det med at venstre kne stiver og blir ømt når jeg sitter i kontorstol. Jeg må strekke det helt ut og da går det over. Etterhvert leser jeg litt om knær og prøver å gjøre noen øvelser for å se om det blir bedre. Noe som er populært på youtube er å sitte i en dyp squat-posisjon, og mange mener det gjør underverker for kne-helse. Jeg tester det og merker ikke noe spesielt uten at det føles litt bra. Men nå etter en stund så har det ene kneet begynt å kneppe når jeg går i trapper. Samt at begge kjennes stive ut. Jeg kjenner at knærne er der, noe jeg ikke har tenkt over før. Noen som har tips/råd? Jeg tenker å bruke tiden til hjelp uten å belaste de for mye i første omgang for å se om det går seg til.

Det kan være artrose. Begynner som regel med klikking i kne, går over til knasing etterhvert. Et annet typisk symptom er smerter å ubehag ved å sitte med vinkel i kneet på 90grader eller mer. Artrosen kan også utløse inflammasjon og kan i perioder gjøre at man må knaske litt NSAID's som f,eks  ibuprofen(ibux) eller diklofenak(voltaren) osv. Spesiellt viktig å trene bakside lår når man har kneartrose, blir styrkeforholdet for stort mellom fram og bakside lår vil det forværre artrosen raskere på sikt. Man trenger ikke trene tungt, poenget er å aktivisere musklene og aktivere sentralnervesystemet tilstrekkelig, øvelser som catslides er gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...