Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av bolig i strid med borettslagets regler


Gjest b0502...2bc

Anbefalte innlegg

Gjest b0502...2bc

Hei. Jeg er ikke noen boligspekulant, men eier i dag en leilighet i et borettslag i et av de store boligbyggelagene i en halvstor by, som leies ut mens jeg bor i et rekkehus med familien min. (Leiligheten som leies ut ble kjøpt før vi ble sammen, men av forskjellige grunner så var det upraktisk å selge den da)

Utleien er per nå helt i tråd med borettslagets regler, men det jeg lurer på er konkret dette med utleie i maks 3 år. Vi har ikke tenkt å eie boligen over veldig lang tid, men begrensningen på tre år er svært upraktisk for oss mtp. timing og økonomi. Realistisk sett skulle vi gjerne leid ut i 5-6 år. Dette er i et av de store boligbyggelagene. 

Er det noen som har noen erfaring med hvor strengt dette håndheves, og hvor mye styret følger med/bryr seg om dette så lenge leieboeren oppfører seg fint og følger ordensregler osv ...? Hvordan følges eventuelt dette opp? 

Og rent juridisk, det står i reglene at det kan kreves fravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven. Er dette en lettvint og vanlig ting å kreve, eller er det mest vanlig at man først får sjansen til å si opp leietaker og eventuelt selge andelen. Og hva risikerer man av kostnader? 

Anonymous poster hash: b0502...2bc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun min personlige erfaring.

Vi fulgte opp dette tett. Hadde en sak med fremleie som trakk ut i tid og nærmet seg fristene. Skrev da brev hvor vi krevde at enten eier flyttet hjem eller solgte leiligheten. Løste seg heldigvis før vi måtte starte prosess med tvangssalg, men vi var forberedt på å ta den kampen.

Selv om eier og leietaker i dette tilfellet var hyggelige og rolige mennesker ville vi ikke ha noen presedens om at regler kunne brytes. Åpner man døra på gløtt vet man aldri hva som kommer smygende inn på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...