Gå til innhold

Rare kne smerter som kun oppstår under fotball trening


Grum

Anbefalte innlegg

Håper at noen har erfaringer og kan gi råd angående kne skader 

 

Jeg har spilt fotball fra jeg var 14 år til jeg var 23 år. Så har jeg hatt ca. 2 år med pause. Nå når jeg har blitt 25 (snart 26), har jeg begynt å spille fotball igjen. 
 

Jeg trente ganske aktivt det siste året, før jeg tok en pause. Altså 3 treninger i uken + kamp(er). På de 2 årene med pause har jeg vert av og på med styrke trening. Men siste halv året, har det vert lite aktivitet. 
 

Når jeg nå begynte å spille igjen, gikk det ganske bra de to første treningene og eneste problem var at kondisen som var forferdelig. På den tredje treningen begynte jeg å slite med smerter på utsiden av knærne, men klarte å «losse» meg igjennom treningen. Jeg kjente det sånn middels i knærne dagen etterpå. Den andre dagen kjente jeg det mindre 

nå på den andre dagen, var det tid for fjerde fotball trening (to dager etter den tredje treningen). Men jeg klarte ikke å fullføre treningen, da jeg hadde så mye smerter at jeg måtte gi meg.
 

smertene er litt vanskelig å lokalisere nøyaktig hvor det kommer fra, men det er på utsiden av knærne. Det er spesielt på framsiden og baksiden av yttersiden på knærne. Jeg kjenner det også litt Nedover leggen (på utsiden) og litt bak på låret. Smertene er verre på høyre kne (da jeg er høyrehendt)
 

siden jeg har spilt fotball i sirka 9 år, har jeg vert borti de fleste vanlige skader/smerter når det gjelder beina generelt. Men denne gangen var det noe nytt. Det er en veldig stikkende smerte, men som ikke er der hele tiden. Jeg kjente ikke det så mye når jeg løp (bøyde knærne). Men når jeg bråstoppet, slo pasninger og hoppet kjente jeg smerten. Det er når jeg bråstopper og vender(side forskyver) det er på sitt værste (under fotballtreningene). Spesielt på den fjerde treningen. 
 

men nå når jeg har kommet hjem, kjenner jeg nesten ingenting igjen. Jeg klarer både å gå og bøye knærne uten store problemer. Det så er litt rart, er at jeg har prøvd å gå fram og tilbake i leiligheten på forskjellige måter og forskjellige tempoer. Jeg kjenner smerten litt innimellom, men det er veldig tilfeldig når det kommer. Jeg klarer ikke å kjenne en spesiell stilling når jeg bøyer knærne, hvor jeg kjenner smerten. 
 

jeg kjenner nå at jeg har blitt pittelitt hoven på utsiden av leggen, men det er ikke der jeg oftes kjenner smerte. Jeg har prøvd med voltarol krem, men føler ikke de har hjelpe noe særlig (nå har jeg bare brukt de i 2 dager). 
 

ble muligens en litt lang tekst, ikke sikkert mye unødvendig informasjon. Men jeg prøver å få med alt som kan være relevant. 
 

jeg er også usikker på om jeg skal dra til legen. Da jeg bare har kjent smertene på to treninger og det ikke er noe akutt. Men jeg syntes det er veldig rart at på den fjerde treningen måtte jeg gi med ganske tidlig fordi jeg hadde for store smerten, for så å være helt fin igjen når jeg kom hjem. Er det ikke rart at det går så fort over? 
 

noen som har erfaring eller hørt om lignende? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Skriv ut det du har skrevet her og ta med til legen, så vil du få den hjelpen du trenger ;)

Kanskje blir du henvist til spesialist.

Jo før du går til legen jo bedre. Rett og slett fordi det er lang ventetid på alt av helsetjenester nå.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Grum skrev (33 minutter siden):

Det er en veldig stikkende smerte, men som ikke er der hele tiden. Jeg kjente ikke det så mye når jeg løp (bøyde knærne). Men når jeg bråstoppet, slo pasninger og hoppet kjente jeg smerten. Det er når jeg bråstopper og vender(side forskyver) det er på sitt værste (under fotballtreningene). Spesielt på den fjerde treningen. 

Om det er hopperkne (‘Jumper’s knee’) eller noe annet blir nært umulig for oss å vite. Som beskrevet over så er det best om du tar kontakt med fastlegen din, da kan du bli undersøkt og få et bedre svar enn noen av oss her kan gi. En fysioterapeut med god kunnskap om kneskader kan nok også hjelpe. Har dere det tilknyttet der du trener/spiller fotball?

Skader(!) vel uansett ikke om du frisker opp på de vanligste kneskadene og ser om du kjenner deg igjen. Mer i dybden:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...