Gå til innhold

Er det forskjell på hvor kaloriene kommer fra?


Anbefalte innlegg

Mulig et dumt spørsmål, men har tenkt litt på dette i forbindelse med å forsøke å spise litt sunnere. Det er ikke snakk om slankekur eller kaloritelling, men mer generelt.

Er det forskjell på hvor kaloriene kommer fra hvis man skal unne seg noe godt en gang imellom? Tenker da om det er forskjell på å spise 50 g melkesjokolade som gir 275 kcal eller å spise 90 g tørket frukt som også vil gi 275 kcal. Sjokoladenbiten inneholder 16,35 g fett, mens den tørkede frukten ikke innholder fett, inneholder mer sukker og litt kostfiber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalorier er kalorier. Det er likevel enkelte kalorier som er tyngre å fordøye, kalorier frå karbohydrat er raskare å ta opp en fett, sluttresultatet er det same om du klarer å holde kontroll på inntaket, men det kan for mange være lettare å overspise karbohydratar. 

50 gram sjokolade skyter opp blodulkeret og kan være apetittvekkande medan frukt og nøtter gjer at du kjenner deg meir mett. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 minutter siden):

50 gram sjokolade skyter opp blodulkeret og kan være apetittvekkande medan frukt og nøtter gjer at du kjenner deg meir mett. 

Pass litt på frukt de kan fort ha samme effekt, noen er skikkelig (!) søte. Fruktose er også tatt opp i leveren, noe som ikke er ideelt om man er litt stor, da leveren gjerne har endel mer fett også

Lenke til kommentar

Det er ikke helt hipp som happ hvilke kalorier du får i deg, selv om Coca Cola prøver å redde seg selv med den semi-sanne markedføringen de holder på med. Sukker er ikke bra for deg uansett hva de sier. Det beste er å bare kutte ut all drikkbart sukker i form av brus og juice. Selv bruker jeg Soda Stream for å lage mer sunne bobbledrikker. Tidvis med bare vann.

Du spolerer gjerne din egen framgang om du får i deg for mye sukker / raske karbohydrater. Spesielt bør du være påpasselig med glykemisk indeks som sier noe om hvor fort kaloriene blir til blodsukker som igjen produserer insulin som igjen åpner for fettlagring. Birger Svihus har en egen bok som går igjennom masse matvarer som du kan bruke som guide. Finner ikke noe referanser til denne i farta, sikkert fordi den er så gammel.

Glykemisk index er igjen bare en indikator da du kan bremse ned effekten ved å innta fett og proteiner i samme måltid, så du ender opp med glykemisk last, så er det det ender opp med i praksis.

Ren fruktose er noe du bør unngå, men det er 50% av sukker hvor resten er glukose, så du klarer neppe å unngå det helt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Mr D skrev (På 9.6.2022 den 18.50):

Mulig et dumt spørsmål, men har tenkt litt på dette i forbindelse med å forsøke å spise litt sunnere. Det er ikke snakk om slankekur eller kaloritelling, men mer generelt.

Er det forskjell på hvor kaloriene kommer fra hvis man skal unne seg noe godt en gang imellom? Tenker da om det er forskjell på å spise 50 g melkesjokolade som gir 275 kcal eller å spise 90 g tørket frukt som også vil gi 275 kcal. Sjokoladenbiten inneholder 16,35 g fett, mens den tørkede frukten ikke innholder fett, inneholder mer sukker og litt kostfiber.

En kalori er en kalori men forskjellen ligger jo i næringsinnholdet. Hva som er mest hensiktsmessig å spise kommer ann på hva du skal gjøre og om du er en overdrevet helsefreak eller ikke. Skulle jeg gått milevis på fjellet hadde jeg nok trykket i meg sjokoladen først, da hadde jeg i tillegg til rask energi fått sakte frigjørende energi fra fettet samt langsomt opptakende protein fra kasein(melkeprotein). Skulle jeg derimot tatt meg en rask joggetur så hadde nok kroppen greid seg godt med den tørkede frukten(raske&mellomraske karbohydrater).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...