Gå til innhold

Når handlevogna blir for stor for de i kø


Anbefalte innlegg

Har en stygg uvane med å handle en gang i uka, og tar det alltid på ettermiddag. Handlevognen blir da fyllt opp til randen og det tar tid både med å gå rundt i butikken og få med meg alt jeg skal ha. Jeg ser da ikke på tiden, men har en tendens til å ende opp i kassen og lage lang kø etter meg. Kun manuelle kasser i denne butikken jeg handler og de er treige med  åpne flere kasser. 

De to siste gangene har jeg dog fått kommentarer fra andre kunder ala, ja kunne du ikke finne et annet tidspunkt å handle så mye på og slutte å blokkere kassen på den måten. Det er sukking og stønning fordi køen bak med bare skal ha "melk og brød" før de haster hjem til middag. Jeg kan da ikke ta hensyn til alt dette, det er jo min kassalapp som gir inntekt til butikken, ikke bare melkepakken. Syns dere jeg bør planlegge bedre? eller burde "bare melk og brødgjengen" planlegge å handle annerledes?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyidag skrev (21 minutter siden):

Har en stygg uvane med å handle en gang i uka, og tar det alltid på ettermiddag. Handlevognen blir da fyllt opp til randen og det tar tid både med å gå rundt i butikken og få med meg alt jeg skal ha. Jeg ser da ikke på tiden, men har en tendens til å ende opp i kassen og lage lang kø etter meg. Kun manuelle kasser i denne butikken jeg handler og de er treige med  åpne flere kasser. 

De to siste gangene har jeg dog fått kommentarer fra andre kunder ala, ja kunne du ikke finne et annet tidspunkt å handle så mye på og slutte å blokkere kassen på den måten. Det er sukking og stønning fordi køen bak med bare skal ha "melk og brød" før de haster hjem til middag. Jeg kan da ikke ta hensyn til alt dette, det er jo min kassalapp som gir inntekt til butikken, ikke bare melkepakken. Syns dere jeg bør planlegge bedre? eller burde "bare melk og brødgjengen" planlegge å handle annerledes?

Hvis man bare skal ha noe småtteri på butikken eller har dårlig tid, så bør man vel være den som drar utenom butikkens rushtid... Hadde jeg vært deg hadde jeg fylt 2 handlevogner neste gang jeg handlet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Nyidag said:

Har en stygg uvane med å handle en gang i uka, og tar det alltid på ettermiddag. Handlevognen blir da fyllt opp til randen og det tar tid både med å gå rundt i butikken og få med meg alt jeg skal ha. Jeg ser da ikke på tiden, men har en tendens til å ende opp i kassen og lage lang kø etter meg. Kun manuelle kasser i denne butikken jeg handler og de er treige med  åpne flere kasser. 

De to siste gangene har jeg dog fått kommentarer fra andre kunder ala, ja kunne du ikke finne et annet tidspunkt å handle så mye på og slutte å blokkere kassen på den måten. Det er sukking og stønning fordi køen bak med bare skal ha "melk og brød" før de haster hjem til middag. Jeg kan da ikke ta hensyn til alt dette, det er jo min kassalapp som gir inntekt til butikken, ikke bare melkepakken. Syns dere jeg bør planlegge bedre? eller burde "bare melk og brødgjengen" planlegge å handle annerledes?

Ja, det burde du.

Ukeshandel/storhandel bør unngås i den tiden foreldre er på vei til/fra arbeid, dersom det går. 

Det er veldig dyrt for butikker å skalere for rush og storhandel samtidig, for så ha lite å gjøre resten av tiden.
 

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (24 minutter siden):

Har en stygg uvane med å handle en gang i uka, og tar det alltid på ettermiddag. Handlevognen blir da fyllt opp til randen og det tar tid både med å gå rundt i butikken og få med meg alt jeg skal ha. Jeg ser da ikke på tiden, men har en tendens til å ende opp i kassen og lage lang kø etter meg. Kun manuelle kasser i denne butikken jeg handler og de er treige med  åpne flere kasser. 

De to siste gangene har jeg dog fått kommentarer fra andre kunder ala, ja kunne du ikke finne et annet tidspunkt å handle så mye på og slutte å blokkere kassen på den måten. Det er sukking og stønning fordi køen bak med bare skal ha "melk og brød" før de haster hjem til middag. Jeg kan da ikke ta hensyn til alt dette, det er jo min kassalapp som gir inntekt til butikken, ikke bare melkepakken. Syns dere jeg bør planlegge bedre? eller burde "bare melk og brødgjengen" planlegge å handle annerledes?

Det er da ingen uvane dette! Det er da heller de som småhandler flere ganger i uka som har en uvane. De beslaglegger også totalt sett mer kapasitet i butikken.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (25 minutter siden):

Ja, det burde du.

Ukeshandel/storhandel bør unngås i den tiden foreldre er på vei til/fra arbeid, dersom det går. 

Det er veldig dyrt for butikker å skalere for rush og storhandel samtidig, for så ha lite å gjøre resten av tiden.
 

I så fall er det butikkene som burde gi incentiver til slik adferd. Og uansett hvordan du vrir og vender på det beslaglegger de som storhandler mindre kapasitet enn de som småhandler nærmest daglig.

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ITtraktor said:

I så fall er det butikkene som burde gi incentiver til slik adferd. Og uansett hvordan du vrir og vender på det beslaglegger de som storhandler mindre kapasitet enn de små småhandler nærmest daglig.

Klager ikke på storhandling, jeg skriver bare at det ikke bør legges midt i rushen dersom det kan unngås.
 

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (42 minutter siden):

Har en stygg uvane med å handle en gang i uka

Styrer unna noen butikker og tidspunkt på dagen pågrunn av dette

Hender seg at noen er grei og slipper meg forbi når de ser jeg ikke har så mye

Men liker generelt dårlig å stå i kø på butikken

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar

Folk merker seg sånne episoder og unngår å handle steder der sånne ting til stadighet oppstår. Ekspresskasser og selvbetjente kasser løser mye av de problemene. De som har det travelt besøker heller butikker som har slike ting på plass. Litt hensyn kan man selvfølgelig prøve å ta. Slipp gjerne folk med bare et par varer foran hvis det er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det kun var en kasse i butikken, og det kun var en butikk på stedet, da kanskje du kunne tenke at det var en uvane.

Du skriver at du kun handler en gang i uken, så da har altså de andre 6 dager de kan handle så mye de vil uten deg i køen.

Om det i tillegg er på et tidspunkt med flere i butikken så er det altså dem som har valgt et tidspunkt hvor det vil ta lengre tid å handle, ikke deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg har gjort i mange år fordi det koster så lite er å se om den bak meg kun har et par ting i kurven når jeg har full handlevogn. Da tilbyr jeg de å gå foran meg da det ikke forsinker meg nevneverdig. Jeg slipper gjerne frem 2-3 stykker men sjelden fler og som regel er det bare 1 bak meg med få ting i kurven.

Da får man glade smil og blide folk. På samme måte som jeg forsøker å legge vekt på samarbeid og flyt i trafikken eller på jobb.

Og som andre sier, du skal selvsagt ikke føle på at du handler for mye. Det er også ofte økonomisk smartere å handle sjeldnere.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er butikkens problem.
De fleste storhandler på ettermiddagen, og da burde butikkene ha flere kasser åpen, eller starte med selvbetjente kasser.

Jeg handler etter 19:00, da er det mindre folk i butikken, og bruker stort sett bare selvbetjente kasser.
Det er like mange ansatte, men nå har de tid til å rydde i butikken og fylle på varer i åpningstiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 9.6.2022 den 16.13):

Klager ikke på storhandling, jeg skriver bare at det ikke bør legges midt i rushen dersom det kan unngås.
 

Hvorfor ikke motsatt? Alle som skal innom bare fordi de har glemt rømme til tacoen burde gjøre dette utenom rushtid vi storhandler?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg liker å stå i kø i butikken. Da får jeg tid til å reflektere over om jeg har glemt noe, eller se litt på hvilke spennende ting andre kjøper, eller planlegge resten av dagen min, eller være glad for at folk har det bra og at flysirenene ikke går hver halvtime, eller gjette på hvilke liv andre har utifra hvilken væremåte de har, eller tenke over hvorfor jeg også noen ganger kan bli stressa uten å egentlig ha noen reell grunn til det.

Stress er ikke bra for helsen, så du gjør dem faktisk en tjeneste ved at de må vente i kø, fordi da kan det hende de begynner å reflektere litt på livet sitt. Foreksempel hvordan det kom til det punktet at de selv valgte den butikken, og den tiden, og det lille vareutvalget, der de visste at det befant seg andre folk som også ville handle kanskje en god del mer enn dem, men velger fremdeles å bli irritert.

Ellers er alt opp til butikken. Hvis du gjør noe 'feil' så er det butikken som må si ifra til deg. Jeg er vel litt heldig med at butikkene her er veldig flinke med å varte opp kundene sine så jeg har vel aldri stått mer enn toppen 2-3 minutt.

Cirka aldri hørt sukking eller stønning. Vet ikke hvordan jeg ville reagert på det. Og det må være veldig utrivelig for deg kan jeg tenke meg. Du kunne jo sagt "Unnskyld, men sukking og stønning er ganske utrivelig. Kan jeg få betale uten slikt?" og husk å si tusen takk etterpå. De prøver å presse deg, så litt pressing tilbake er nok greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...