Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Redd det er kreft


abze

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
abze skrev (4 timer siden):

Jogget 6km i går uten å hoste, men er det mulig de finner en svulst?

Svaret er helt enkelt; ja.

Men sannsynlighetsvurderinger innenfor medisin som vitenskap, har bare kvantitativ statistikk som grunnlag. Du presenterer ingen parametere av betydning for å kunne gi deg noe som helst beroligende uttalelser.

Derimot er sannsynligheten stor for at den som henviste deg til CT har fått alle opplysninger du kan gi, men ikke heller da har tilstrekkelig med opplysninger, nettopp derfor skal du undersøkes ved en CT.

Beklager, men det eneste vi kan si til deg er at du må vente til du får et svar.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 timer siden):

Alt er mulig, men har du hatt covid? Mange som hoster og harker i lang tid etter

Vet ikke om jeg har hatt Covid. PCR testet meg for det når hosten startet og den var negativ. Hver test jeg har tatt har vært negativ siden.

Fikk en kraftig forkjølelse rett før hosten startet. Det har jeg fortalt legen, men allikevel sendt meg til sykehuset for CT.  

Kan også legge til at medisin for KOLS, inhalator for astma og medisin for pollen allergi er prøvd uten virkning.

 

Lenke til kommentar
abze skrev (På 9.6.2022 den 14.20):

Har hostet unormalt mye, på og av i 21 måneder. Fastlegen har sendt meg til spesialist og skal ta CT den 22 juli. Føler meg i god form. Jogget 6km i går uten å hoste, men er det mulig de finner en svulst?

Kan være noe så enkelt som såre og irriterte luftveier, det er ikke usannsynlig hvis du jogger endel. Men dette finner øre,nese og hals spesialisten ut av, lykke til. 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke din alder, arbeidsplassen din og hvor mye du har røyket. Skal du rangere ulike diagnoser fra mest til minst sannsynlig, er det veldig mye som kommer før kreft (allergi, astma, betennelse, etterdønning fra infeksjoner, opprensing grunnet røyking eller inhalasjon av andre irritanter, interstitiel lungesykdom, ingen sykdom i det hele tatt). Kreft har dog et progressivt forløp, og man ville nok utviklet en god del symptomer gjennom så lang tid.

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner ikke din alder, arbeidsplassen din og hvor mye du har røyket. Skal du rangere ulike diagnoser fra mest til minst sannsynlig, er det veldig mye som kommer før kreft (allergi, astma, betennelse, etterdønning fra infeksjoner, opprensing grunnet røyking eller inhalasjon av andre irritanter, interstitiel lungesykdom, ingen sykdom i det hele tatt). Kreft har dog et progressivt forløp, og man ville nok utviklet en god del symptomer gjennom så lang tid.

Støtter denne, og ville jeg vel ha antatt at ventetiden var vesentlig kortere enn en ventetid på over en måned dersom legen antok at det var lungekreft. 

TS; Det konstruktive å gjøre her er å møte opp til timen og hør hva spesialisten sier og ta det derfra og forsøke å la være gruble i forkant, så godt som du klarer :)

Lenke til kommentar
12 hours ago, sedsberg said:

Kreft er et samlebegrep for en hel haug av forskjellige sykdommer med alle mulige bivirkninger. Så uansett hvilke symptomer du "googler" så vil du ende opp med kreft. Det er derfor man aldri skal google symptomer.

Jeg ønsker å kommentere denne;

Kreft er et samlebegrep for celler som vokser ukontrollert utenfor sitt normalområdet. Dette er også sykdom, og alvorlighetsgrad er svært heterogen. Jeg er dog helt enig i at man ikke skal google symptomer, det skaper dessverre mer byrde enn nytte.

Lenke til kommentar

Pasienter (inkludert leger selv når de er syke) har voldsom tendens til å katastrofisere. Som nevnt over er det uendelig mange andre muligheter før det blir naturlig å tenke på kreft. Kommer til å tenke på denne scenen i Breaking Bad f.eks hvor ambulansepersonell bare lytter på pusten hans på ryggen og basically erklærer kreft. Doesn't work like that :)

Jeg tenker det er ekstremt usansynelig at en person som jogger problemfritt 6km skal ha lungekreft. Den pleier utvikle seg raskt også. Hoste er et diffust symptom. Kan like gjerne være alt fra sår hals til noe idiopatisk-nevrologisk eller en overlevning fra covid. Literally almost anything. Er ikke lege eller onkolog, men kreft er noe av det siste jeg tror de ville mistenkt. Er det mulig? Strengt tatt, ja. Men det er så astronomisk liten sjans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...