Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Smøring av dørhengsler


Anbefalte innlegg

I de siste ukene har jeg ikke tørt å se noen av naboene i blokka i øynene når jeg har møtt på dem i oppgangen for de tror sikkert at jeg er en skikkelig pervo som sitter hjemme og raper med ormen hele dagen for hver gang jeg rører kontordøra og baderomsdøra så hyler hengslene like høylytt som damene i en japansk voksenfilm og jeg VET at de har hørt det fordi noen banket i veggen når jeg måtte på dass kl 2:34 natt til søndag.

Så nå har jeg kommet til det punktet hvor jeg MÅ få smørt dørene og det eneste jeg har hjemme som smører er en pakke bremykt i kjøleskapet, noe jeg ikke tror er det beste å bruke. Alle vet jo det som sies at om noe skal holdes stille så er det gaffateip og hvis det skal røre på seg så er det WD-40, men jeg må nesten spørre for å være sikker, er WD-40 bra for smøring av dører eller er det noe annet jeg burde/kan kjøpe som er billigere eller bedre?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omtrent alt av smøreolje er bra. Eneste grunnen til å ikke bruke WD40 er at smøringsgraden er lav, så det må kanskje smøres igjen neste år.
Vil anbefale noe med PTFE eller Litium, f.eks https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelsmoring/kjedeolje-dry-2000045259(ptfe) https://www.clasohlson.com/se/Vitt-litiumfett-CRC/p/Pr351010001 (litium).

Eller eventuelt symaskinolje eller låseolje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TanzElectrik skrev (På 9.6.2022 den 12.10):

I de siste ukene har jeg ikke tørt å se noen av naboene i blokka i øynene når jeg har møtt på dem i oppgangen for de tror sikkert at jeg er en skikkelig pervo som sitter hjemme og raper med ormen hele dagen for hver gang jeg rører kontordøra og baderomsdøra så hyler hengslene like høylytt som damene i en japansk voksenfilm og jeg VET at de har hørt det fordi noen banket i veggen når jeg måtte på dass kl 2:34 natt til søndag.

Så nå har jeg kommet til det punktet hvor jeg MÅ få smørt dørene og det eneste jeg har hjemme som smører er en pakke bremykt i kjøleskapet, noe jeg ikke tror er det beste å bruke. Alle vet jo det som sies at om noe skal holdes stille så er det gaffateip og hvis det skal røre på seg så er det WD-40, men jeg må nesten spørre for å være sikker, er WD-40 bra for smøring av dører eller er det noe annet jeg burde/kan kjøpe som er billigere eller bedre?

Våpenolje

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med et par av innerdørene her hjemme, og jeg gav bare hengslene en god dynk med vanlig låsolje. F.eks.:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/laseoljer/lasolje-600518/
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/lasolje-ptfe-2000021463

Svingte dørene helt opp og igjen noen ganger for å gni oljen inn i gjengene, og det har vært stille fra dem siden (ble gjort for ~5 år siden).

Var henglser av denne typen, så større / grovere hengsler trenger nok tykkere olje.

226538_7317900046117_.jpg?ref=EAB21EDD74

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også for meg ble låsolje løsningen. Da i form av en en slik liten sprayflaske for bildører. Da slapp jeg å gå ut i garasjen for å hente noe annet, men ser ut til å ha gjort jobben - er en del år siden. Siden brukt også på ytterdør. I likhet med WD-40, 5-56 o.l. blir dette da en olje som trenger seg inn, hvilket man blir litt avhengig av på moderne hengsler der ikke døra kan løftes av hengslene. 

Lenke til kommentar

   - ZALO -

Det funker egentlig på alt. Men joda jeg snakker av erfaring. Aldri mer knirkete dører. Det er relativt tyktflytende og setter seg godt etter en stund. Bruk liberalt. Vet ikke om du har de gammeldagse dørhengslene eller de nyere variantene, men med de gamle kan det være lurt å løfte på døra litt så du får smurt skikkelig. WD40 funker kun en kort stund. Zalo funker forøvrig også supert til å smøre sykkelkjedet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare WD40 spray. Det fungerer flott til det meste av mekanikk. Det eneste man bør være forsiktig med er å bruke det er det er mye skit. Litt rust gjør ingeting. Brukte det på hengslene på en ytterdør for et par år siden og den fungerer fremdeles helt utmerket. Brukte det på innsiden av låsekassen på en soveromsdør og det fungerte også helt fint. Alt av støy forsvant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...