Gå til innhold

CPU vifte går for fullt hele tiden


Anbefalte innlegg

hei, har en hjemmebygget pc med et Asus Rox hovedkort + vannpumpevifte der vifta går for fullt.

Problemet er at vifta går på 100% etter kaldstart, reboot eller wakefromstandby.

Hvis jeg bruker Armoury Crate kan jeg klart se at CPU fan går på 2900rpm, men jeg kan sette den til silence og alt blir bra. CPU fan står på 2600rpm etterpå, men er helt stille.

Har noen tips til hvordan jeg kan få pcn stille hele tiden og at viftene går opp i hastighet når det faktisk er nødvendig.

 

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-f-gaming-ii-model/

https://www.komplett.no/product/914341?noredirect=true

https://www.komplett.no/product/769223?noredirect=true

image.png.6ff7c90ff1a1e3660da27c186ef060db.png

takker på forhånd!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2600 til 2900 på den vifta som følger med vannkjølinga? Høres ikke rett ut, med tanke på at den skal være rundt 2000RPM.

Og om maskinen da blir roligere/stille på 2600 høres det mer ut som pumpa er koblet til CPU fan og at det ville vært bedre å koble pumpe på f.eks. AIO pump header eller en av chassie fan headerne og sette den opp med flat 2600 RPM profil i BIOS og deretter koble vifta fra vannkjøler direkte på CPU fan med justering etter CPU temp.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt. Pumpen skal gå på fult tror jeg. Mens viftehastighet kan regleres (viften er koblet til CPU_header). Viften går kanskje i området 800-2000. (kan f.eks reguleres etter cpu temp slik at 50 grader gir minimum rpm, mens 95 grader gir maximum rpm).

Så å koble pumpen til AIO_pump (full speed is default) og viften til CPU_header høres rett ut.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Farten på væske i kjøleren har lite og si for faktisk kjøle evne, og om vi drar konklusjonen at 2600 på pumpa (som ser ut til å være koblet til CPU fan i dag) er stille mot 2900 som bråker så ville jeg kanskje ikke satt AIO_pump til full hastighet.

Men dette forutsetter selvfølgelig at min tolkning av åpningsinnlegget er korrekt og at lyden faktisk kommer av at pumpa kjører på maks.

Lenke til kommentar
horrorr skrev (29 minutter siden):

Farten på væske i kjøleren har lite og si for faktisk kjøle evne, og om vi drar konklusjonen at 2600 på pumpa (som ser ut til å være koblet til CPU fan i dag) er stille mot 2900 som bråker så ville jeg kanskje ikke satt AIO_pump til full hastighet.

Men dette forutsetter selvfølgelig at min tolkning av åpningsinnlegget er korrekt og at lyden faktisk kommer av at pumpa kjører på maks.

Det er enkelt å teste ut, bare å nappe ut vifte pluggen og se at de stopper, så hører man at pumpen.

Har selv Asus, og bruker AI Suite til å styre viftene. Er der enkelt å justere de, og den kan justere seg inn automatisk også. Kan derifra enkelt slå av alle midlertidig for å finne hvilken som er synderen. De fleste pumper kan justeres, men bør sjekke manualen for å verifisere det. Kan være en defekt pumpe også, det skjer.

Lenke til kommentar

EDIT: Bytt gjerne om på kablene mens systemet står i BIOS - det vil også kunne gi en indikasjon på hvilken av de 2 delene som skaper høy lyd(ulyd grunnet defekt?)

Ville uansett sett over oppkobling før justering i div. software. (Mener personlig både AI Suite og Armoury Crate er bloatware som ikke hjelper noe særlig og at alt av viftejusteringer er bedre satt opp i BIOS direkte og ikke i div. programmer som starter opp etter innlogging i OS)

Du sier kjøleren er koblet til CPU_Fan - da mener du den til høyre?

Flytt viftekabelen fra den høyre delen over på AIO_Pump header og koble til viftekabelen fra venstre del til CPU_Fan.

Dette burde løse mye av problemene om det er justering av pumpa som er lydkilden ved for høy RPM fra CPU_Fan header.

image.png.bedd9ade16ed534dc638f99103257e5b.png

Endret av horrorr
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
1 minute ago, horrorr said:

Ville uansett sett over oppkobling før justering i div. software. (Mener personlig både AI Suite og Armoury Crate er bloatware som ikke hjelper noe særlig og at alt av viftejusteringer er bedre satt opp i BIOS direkte og ikke i div. programmer som starter opp etter innlogging i OS)

Du sier kjøleren er koblet til CPU_Fan - da mener du den til høyre?

Flytt viftekabelen fra den høyre delen over på AIO_Pump header og koble til viftekabelen fra venstre del til CPU_Fan.

Dette burde løse mye av problemene om det er justering av pumpa som er lydkilden ved for høy RPM fra CPU_Fan header.

image.png.bedd9ade16ed534dc638f99103257e5b.png

Godt poeng, la meg sjekke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...