Gå til innhold

iPhone vil tvinge meg til å lade om natten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fjs skrev (36 minutter siden):

Hvis det plager deg så mye, koble til telefonen når du er hjemme og trykk oppdater. Ikke veldig vanskelig.

Jada jada. Jeg skal nok få til å oppdatere telefonen. Er egentlig ikke så opptatt av å få siste versjon.

Det som var mitt poeng er at iPhone med denne strategien oppfordrer folk til å lade om natten. Trodde "alle" var enige om at det nettopp ikke er så bra pga. brannfare.

Lenke til kommentar

Apple (og alle andre) vet at oppdateringer er noe folk utsetter fordi det forstyrrer og kommer i veien for normal bruk av telefonen. Derfor utsetter de fleste oppdateringer om de får beskjed om å oppdatere på morgenen, dagtid eller kveldstid. Derfor kjører Apple automatisk sjekk og oppdatering når flest bruker telefonen minst, dvs på natten. (dette kan du forøvrig slå av)

Deretter - når en oppdatering kjøres kan det både ta tid og kreve strøm, og det vil derfor være en billig forsikring for Apple (og kunden) at oppdateringer kun kjører når telefonen er over en viss prosent på batteriet, eller den er tilkoblet strøm. For ryker strømmen mens den oppdaterer så har du en dau telefon etterpå. Og det er det vel ingen som har ønsket?

Kombinasjonen av disse to gjør at telefonen prøver å oppdatere seg på natten når folk bruker den minst, og at batteriet må være så og så oppladet eller tilkoblet strøm. Dette er altså ikke en ond plan fra Apple sin side om å starte flest mulig branner hjemme hos folk fordi de krever lading om natta i strid med anbefalinger om å ikke lade om natta.

Skal vi derimot følge din logikk så er det adferden til brukere som tvinger deg til å lade om natta...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Apple (og alle andre) vet at oppdateringer er noe folk utsetter fordi det forstyrrer og kommer i veien for normal bruk av telefonen. Derfor utsetter de fleste oppdateringer om de får beskjed om å oppdatere på morgenen, dagtid eller kveldstid. Derfor kjører Apple automatisk sjekk og oppdatering når flest bruker telefonen minst, dvs på natten. (dette kan du forøvrig slå av)

Deretter - når en oppdatering kjøres kan det både ta tid og kreve strøm, og det vil derfor være en billig forsikring for Apple (og kunden) at oppdateringer kun kjører når telefonen er over en viss prosent på batteriet, eller den er tilkoblet strøm. For ryker strømmen mens den oppdaterer så har du en dau telefon etterpå. Og det er det vel ingen som har ønsket?

Kombinasjonen av disse to gjør at telefonen prøver å oppdatere seg på natten når folk bruker den minst, og at batteriet må være så og så oppladet eller tilkoblet strøm. Dette er altså ikke en ond plan fra Apple sin side om å starte flest mulig branner hjemme hos folk fordi de krever lading om natta i strid med anbefalinger om å ikke lade om natta.

Skal vi derimot følge din logikk så er det adferden til brukere som tvinger deg til å lade om natta...

Selvsagt ingen "ond" plan, men utilsiktet negativ konsekvens. Apple, som er så opptatt av å være politisk korrekt på alle mulige måter, burde unngå slikt.

Heller dau telefon enn dau meg 😄 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (4 timer siden):

Jada jada. Jeg skal nok få til å oppdatere telefonen. Er egentlig ikke så opptatt av å få siste versjon.

Det som var mitt poeng er at iPhone med denne strategien oppfordrer folk til å lade om natten. Trodde "alle" var enige om at det nettopp ikke er så bra pga. brannfare.

De eneste som har problemer med lading av ting om natten er brannvesenet, og de har det problemet fordi deres jobb bokstavelig talt er å blåse enhver mulig branntilløp opp uavhengig av hvor liten sannsynlighet det er. Om lading om natten øker brannfaren med 0,000000001% (tenkt tall), så vil brannvesenet fortsatt fraråde det. Fordi det er jobben deres. 

«Alle» vi andre lader fint telefoner og annet om natten, men siden vi vet om den (mikroskopiske) faren ved det så sjekker vi (formodentlig) at ingenting dekker til laderen, at den ikke kjennes unaturlig varm på morgenen, at det ikke er en billig kinalader fra AliExpress, osv. Sånn sett så har brannvesenet oppnådd sitt mål også: økt bevissthet.

Å ta den helt ut sånn som du gjør, ved å aldri lade noe om natten, er det nok fåtallet som gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (9 timer siden):

Jada jada. Jeg skal nok få til å oppdatere telefonen. Er egentlig ikke så opptatt av å få siste versjon.

Det som var mitt poeng er at iPhone med denne strategien oppfordrer folk til å lade om natten. Trodde "alle" var enige om at det nettopp ikke er så bra pga. brannfare.

Det stemmer ikke at "alle" mener dette. Ikke lenge siden at en brannmann sto frem og fortalte at det er større sjanse for at det tar fyr i vaskemaskinen, TVn eller komfyren enn telefonladeren. Allikevel lar alle disse stå plugget i hele natta.

På tide å legge denne myten om brann i laderen til hvile. Det er overdrevet og en motegreie.

https://www.faktisk.no/artikler/0gd80/mobil-er-en-av-de-nye-brannfellene

Endret av Sharpings
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (18 timer siden):

Nå har jeg hatt X-antall iPhone siden slutten av 2015, og aldri sett en slik melding. Men jeg oppdaterer min iPhone så fort det kommer en oppdatering. Det har fungert som det skal siden den gang. 
Ps: det er ikke farlig å oppdatere. Og iPhone er tydeligvis smartere enn deg.

Hvor skrev jeg at det er farlig å oppdatere?

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (16 timer siden):

Du skrev at du ikke hadde lyst på siste oppdatering…..

Jeg skrev: "Er egentlig ikke så opptatt av å få siste versjon." At jeg ikke bryr meg om jeg har siste eller nest siste versjon, betyr ikke at jeg mener ny versjon er farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...