Gå til innhold

Hvorfor foretrekker dere konsoll?


Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Hei :)

Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt flere ganger, men jeg er veldig interessert i å høre fra de av dere som foretrekker konsoll fremfor PC. Hva er grunnen til at dere valge konsoller og hvorfor foretrekker dere det? Jeg er selv ny for konsoller nå. Synes de er veldig mye enklere og mer forutsigbare enn datamaskiner xD

Diskuter i vei :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sofa/Stressless er mer avslappende enn å sitte i en kontorstol/gamingstol for min del (ja, Stresslesser lager også kontorstoler, men de er faen meg ikke i nærheten av en Stressless som ikke er på hjul). Storskjerm 1-2 meter unna er mer chill enn å sitte kloss inntil en dataskjerm med det medfører av varme selv på moderne skjermer (spesielt hvis du sitter kloss inntil 30 dataskjermer på jobb 35,5 timer i uka). Når motstanderene også bruker håndholdt kontroll og ikke kan flicke musa for boom headshot så gjør det meg ingenting at kontroller er mindre optimalt enn å sikte med en mus, siden det er en fair fight (selv de konsollspillene hvor folk kan jukse seg til mus og tastatur så er det jævlig sjeldent du møter på så hyper tryhards).

Det er uansett ytterst subjektivt fra menneske til menneske og diskusjonen har vært diskutert ihjel for mange tiår siden allerede. Det er ingen som vil tilføre denne diskusjonen noe nytt uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
ali q skrev (47 minutter siden):

diskusjonen har vært diskutert ihjel for mange tiår siden allerede. Det er ingen som vil tilføre denne diskusjonen noe nytt uansett.

Yeeeeehaaaa! XD

Lenke til kommentar

Det handler nok mest om interesse. For min del har jeg ikke noe behov for en stasjonær PC eller kraftig laptop, jeg har en Macbook Pro som jeg bruker og en kraftig iMac på jobb. Jeg synes også stasjonære PC-er som regel er stygge, og vil ikke bruke verdifull plass på dette hjemme. Videre er jeg ikke interessert i å styre for mye med ting når jeg skal spille. Jeg har null interesse av eller særlig peiling på skjermkort, CPU-er, hvordan spillene kjører best mulig og så videre. Når jeg leser diskusjoner om spill her inne så blir trådene som regel mest handlende om ytelse og DirectX ditt og datt, og ikke selve spillene, jeg synes det forteller en del.

Så siden jeg ikke har den interessen er det bedre å bruke noen relativt få tusenlapper på en konsoll som varer i en 6-7 år uten at jeg trenger å fikle med noe greier jeg ikke bryr meg stort om. Den bare står der og gjør jobben. Jeg har også begrenset tid på å spille, og kjøper ikke så veldig mange spill i løpet av et år. Synes det er best å lene meg tilbake og slappe av når jeg først spiller, og da er det fint at det går raskt å starte opp uten overraskelser. En annen ting jeg liker med konsoll er at det er enkelt å spille sammen hjemme, for eksempel FIFA, Mario Kart eller spill som It Takes Two.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
Snikpellik skrev (48 minutter siden):

Det handler nok mest om interesse. For min del har jeg ikke noe behov for en stasjonær PC eller kraftig laptop, jeg har en Macbook Pro som jeg bruker og en kraftig iMac på jobb. Jeg synes også stasjonære PC-er som regel er stygge, og vil ikke bruke verdifull plass på dette hjemme. Videre er jeg ikke interessert i å styre for mye med ting når jeg skal spille. Jeg har null interesse av eller særlig peiling på skjermkort, CPU-er, hvordan spillene kjører best mulig og så videre. Når jeg leser diskusjoner om spill her inne så blir trådene som regel mest handlende om ytelse og DirectX ditt og datt, og ikke selve spillene, jeg synes det forteller en del.

Så siden jeg ikke har den interessen er det bedre å bruke noen relativt få tusenlapper på en konsoll som varer i en 6-7 år uten at jeg trenger å fikle med noe greier jeg ikke bryr meg stort om. Den bare står der og gjør jobben. Jeg har også begrenset tid på å spille, og kjøper ikke så veldig mange spill i løpet av et år. Synes det er best å lene meg tilbake og slappe av når jeg først spiller, og da er det fint at det går raskt å starte opp uten overraskelser. En annen ting jeg liker med konsoll er at det er enkelt å spille sammen hjemme, for eksempel FIFA, Mario Kart eller spill som It Takes Two.

Setter pris på den detaljerte og utdypende svaret ditt :) interessant å høre fra mine fellow gamers xD selv var jeg PC gamer, men nå så som jeg er snart 30 føler jeg jeg er for usmart og treg til å stresse med datamaskiner og hardware. Nå som konsollene endelig kan gi meg 60+ fps på en ukomplisert måte så valgte jeg å konvertere. Men jeg er fullt klar over at PC elitene vil hate meg for å være en "console peasant"

Lenke til kommentar

Som en som først og fremst har vært PC gamer, men nå familiefar med en teknikerjobb hvor jeg også hele dagen sitter i en kontorstol foran en PC, så er det ikke alltid det frister å sette seg foran stasjonær PCen når jeg har litt fri på kvelden. Da er det veldig behagelig å sette seg ned i sofaen med stor TV og godlyd (stereoanlegg) og kose seg der, når man er litt sliten og har fått nok av kontorstolen. 

Det er enkelte spill jeg selvfølgelig alltid vil foretrekke på PC (first person shooters, RTS), men det meste ellers synes jeg er mer stas på konsoll. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, S. Drakensson said:

Men jeg er fullt klar over at PC elitene vil hate meg for å være en "console peasant"

Ekte gamere gir faen i hva du spiller på, så lenge du koser deg og har det moro ;)

Foretrekker konsoll for tida fordi barrieren for å spille er lavere enn pc. Altså, mindre tull for å komme seg inn i et spill. Er så drittlei alt ekstra arbeidet på pc man aldri trenger å bry seg om på en konsoll. Har hatt lyst på en xbox series s en liten stund nå, men klarer meg med en xbox one inntil det blir billig nok til at jeg gidder å kjøpe.

PCen blir stort sett bare brukt til emulering for tida, som epsxe eller pcsx2. Har prøvd å få rpcs3 til å fungere, men forgjeves inntil videre…

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mangel på gode eksklusive spill på pc som det var i «gamle dager», har lite interesse av de fleste indie, early access og generelt hva en god del Microsoft har å tilby dog de har noen greie multiplayform spill på gamepass. 
 

Jeg foretrekker sofa med årene men det viktigste er spillene og de fleste jeg er interessert i er eller kommer på ps5 så koble på pc på de få rpg jeg mangler her og der. 
 

Den dagen pc kommer tilbake hvordan det var før med spill så har jeg null problem å ha det beste av hardware, men frem til det kan jeg like greit ha topp tv istedet i mellomtiden. 
 

Går der hvor spillene tiltrekker meg uavhengig konsoll/pc så ting kan forandre seg med tid hva jeg prioriterer. 
 

Se hvordan det blir om 2-3 år med Microsoft men håper pc kommer mer med egne storspill, føler det har blitt mye konsoll spill som er på topp der av hva jeg liker utenom noen rpg som ikke kommer på konsoll eller tar en evighet. 
 

Smak og behag, har vært en pc gamer i omtrent 28 år så vært mye pause siste 4-5 årene. 
 

Savner dog mer community aspektet med pc, der kan en ikke sammenligne konsoll. 

Lenke til kommentar
S. Drakensson skrev (På 9.6.2022 den 5.21):

Hei :)

Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt flere ganger, men jeg er veldig interessert i å høre fra de av dere som foretrekker konsoll fremfor PC. Hva er grunnen til at dere valge konsoller og hvorfor foretrekker dere det? Jeg er selv ny for konsoller nå. Synes de er veldig mye enklere og mer forutsigbare enn datamaskiner xD

Diskuter i vei :)

Det som fikk meg over fra pc til konsoll var det "sosiale". Har fått samboer som kan sitte ved siden av meg på sofaen og lese boka hennes, mens jeg gamer. Det har bare blitt sånn etterhvert i guess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i de som nevner det sosiale! Jeg synes PC er best, men da sitter man klistret opp til en skjerm, og kan fort få stygge blikk dersom man har samboer hehe.

 - det sosiale aspektet, blikket vandrer mer rundt i omgivelsene, bedre kommunikasjon m/eventuelt partner.

- føler merkelig nok at det er "lettere" avbryte/ta av spill på konsoll enn PC (blir mindre "oppslukt"), mindre avhengig(?), mindre press for å "fullføre", PC blir fort mer "seriøst" for min del, ikke spør hvorfor, men sikkert fordi man sitter oppslukt i en skjerm bare centimetre foran øynene og er mer i "on" modus enn "chill" modus i sofa.

- absolutt mer behagelig, større skjerm, lengre avstand.

Så kan jeg nevne at RPG/skytespill er helt forferdelig på konsoll når man er vant med responsen til en PC mus. Det er natt og dag. Derfor spilles lite slike spill på konsoll for min del, ettersom man fort blir avhengig av auto-aim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...