Gå til innhold

Hvordan får jeg tilbake pengene for en reklamasjon når jeg betalte med faktura?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en vare fra bauhaus.no med faktura og returnerte varen på reklamasjon. Butikken skrev 19. mai at de hadde gjort tilbakebetaling, men jeg har fortsatt ikke mottatt pengene. Jeg kontaktet kundestøtte 30. mai, og de ba meg om å kontakte banken min for å høre om de kanskje vet hva som har skjedd. Banken skrev at de heller ikke se den transaksjonen inn på min konto, og jeg skrev dette til butikken 4. juni, men har ikke mottatt svar. Er det forbrukerrådet jeg må opprette en sak hos?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor skal man begynne?

1. Forbrukerrådet hjelper med mekling. Basert på det du selv skriver så bestrider ikke selger at du skal ha pengene igjen, så det er helt bortkastet.

2. Selv hvis du vil gå via mekling hos Forbrukerrådet så er det kun vits å gjøre hvis du ønsker å inngå kompromiss. Hvis meklingen ikke fører frem så vil de eskalere saken til Forbrukerklageutvalget (også gratis for begge parter). Men de har i skrivende stund en backlogg av saker på flere år (nok til at så og si alle tvister som omhandler heving av kjøp ender opp med at innklager fjerner dette kravet siden man da blir sittende med gjenstanden man vil ha hevet i årevis og alt det innebærer av oppbevaring, forsikring, vedlikehold etc). Alternativet du får beskjed om i standardsvaret er rettsystemet (og de kostnadene det medfører). Einnsyn.no har alle saker fra både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet (som nå heter Forbrukerklageutvalget) hvis du vil se på lignende saker.

Personlig hadde jeg mast mer på de før jeg begynte å vurdere rettslige skritt, men du kan også strengt tatt sende de en faktura og ta den til inkasso hvis den ikke blir betalt innen rimelig tid.

Endret av ali q
Lenke til kommentar
NoisyPepper skrev (16 timer siden):

Jeg bestilte en vare fra bauhaus.no med faktura og returnerte varen på reklamasjon. Butikken skrev 19. mai at de hadde gjort tilbakebetaling, men jeg har fortsatt ikke mottatt pengene. Jeg kontaktet kundestøtte 30. mai, og de ba meg om å kontakte banken min for å høre om de kanskje vet hva som har skjedd. Banken skrev at de heller ikke se den transaksjonen inn på min konto, og jeg skrev dette til butikken 4. juni, men har ikke mottatt svar. Er det forbrukerrådet jeg må opprette en sak hos?

Ville først spurt Bauhaus om rutinen ved kreditering av ordre betalt med faktura. Ser at de bruker Resurs Bank. Ofte vil nettbutikkene tilbakebetale til selskapet som håndterer betalingen da de ikke vet om kunden har betalt, da det er en sak mellom kunden og finansieringsselskapet. Derfor er det stor sansynlighet for at dette kan løses hvis du kontakter Resurs Bank, som du har betalt til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 6/9/2022 at 6:20 PM, Mr D said:

Ville først spurt Bauhaus om rutinen ved kreditering av ordre betalt med faktura. Ser at de bruker Resurs Bank. Ofte vil nettbutikkene tilbakebetale til selskapet som håndterer betalingen da de ikke vet om kunden har betalt, da det er en sak mellom kunden og finansieringsselskapet. Derfor er det stor sansynlighet for at dette kan løses hvis du kontakter Resurs Bank, som du har betalt til.

Hva gjør jeg når Resurs bank ikke tilbakebetaler pengene eller ikke svarer på e-postene jeg sender dem? Jeg ringte 12 dager siden, og de ba meg om å sende kontonummer og sum kr på e-post. Det har gått 9 dager siden jeg sendte første e-post. Jeg purret på svar 5 dager siden.

Lenke til kommentar
3 hours ago, BearCat said:

Kan ikke se at du har skrevet *hvordan* faktura ble betalt?

Tilbakebetalingen går vel normalt samme "vei" men i motsatt retning, og tar gjerne lenger tid.

Hvordan betaler man faktura med en annen metode enn overføring i banken?

Endret av NoisyPepper
Lenke til kommentar
1 hour ago, NoisyPepper said:

Hvordan ... 

Manuell behandling i nettbank, automatisk behandling i nettbank, kontant over disk, belastning av kredittkort (kontra debet kort), brevgiro, telegiro og kontofon... eller Vipps eFaktura for de som er yngre enn meg 😉
Alt betalt med en gang den er mottatt (eller innen fristen), delbetaling over tid osv.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, BearCat said:

Manuell behandling i nettbank, automatisk behandling i nettbank, kontant over disk, belastning av kredittkort (kontra debet kort), brevgiro, telegiro og kontofon... eller Vipps eFaktura for de som er yngre enn meg 😉
Alt betalt med en gang den er mottatt (eller innen fristen), delbetaling over tid osv.

Jeg mottok kontonummer og KID-nummer på faktura, som jeg betalte til med overføring. Er det mulig å betale slike fakturaer med belastning av kredittkort i stedet for? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...