Gå til innhold

20.000+ kr på reperasjon av bil kjøpt hos forhandler ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpt bil hos forhandler, Skoda Octavia 4x4 2012 modell, gått 130.000 km ved kjøp.
Etter 4071km kjørt, så ender EGR ventilen med å bli helt tett, så tett at den må byttes ut. Total prisen med ny EGR ventil + demontering/montering endte på over 20.000 kr.
På kjøpekontrakten står det oppført en garanti som ser slikt ut: 3mnd/5000km.
Betyr det da, at etter 3 mnd så har jeg 0 rett til hjelp ? Ifølge forhandleren så sier de at etter 3 mnd har de 0 ansvar. Jeg mener det er enten eller, enten 3mnd eller opp til 5000 km, men nå er jeg helt ukjent med dette. Noen som kan belyse hva 3mnd/5000km betyr når det står oppført som garanti på kjøpekontrakt ?
Jeg føler at forhandler burde informert om at en slik feil er rett rundt hjørnet, når jeg har betalt 137.000 kr for en bil som får en feil etter 4071km som koster over 20.000 kr. Da ender jeg jo å betale for en bil til totalt 157.000 kr, da kunne jeg gått for et bedre kjøp.
Trodde det var en fordel å kjøpe via forhandler, men nå sitter jeg å tenker, privat kjøp er mye bedre, da biler koster mindre privat kontra forhandler, hvis det er sånn at forhandler har full rett til å snu ryggen sekundet kjøpet er gjennomført å kjøper kjører ut fra forhandleren.
Har jeg ikke krav på noe som helst ?
Verkstedet som sjekket bilen og fant feilen, ble direkte sjokket i tlf da jeg nevnte at jeg kun har kjørt 4071km siden kjøpet, å den ble kjøpt for 8 mnd siden. De på verkstedet sa at dette skal forhandler selvfølgelig ta ansvar for, å ba meg bare ringe dit, å at så enkelt skulle det være i dette tilfellet ifølge verkstedet.
Ringer forhandler, å det virker ut som forhandler unngår alt jeg sier, som om at kjøpet er gjort, ikke vårs ansvar lengere.
Hva er liksom fordelene med forhandler hvis de like enkelt kan snu ryggen etter salg, akkurat som privat person kan gjøre via et privat salg av en bil ?
Snakket med forbruker rådet, å de stusser veldig på dette selv, uten at jeg har kommet til noe løsning via de ennå.

Har dere tips til hva jeg kan gjøre ? Hvem jeg burde kontakte ? Har forsikring via IF, men de hjelper vel ikke med slikt ?
Hvis det ikke er så enkelt at forhandler bare kan gjøre det slikt da.

Mvh Frustert person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 92e8a...c81

Kjøper du en bruktbil fra en forhandler så trenger ikke forhandler å gi deg noen garanti. 

I dette tilfellet ser det derimot ut til at de har gitt deg en garanti som skulle vare i 3 måneder, eller i 5.000km.

Om du har hatt bilen i 8 måneder så vil altså denne garantiens periode være over.

Om du føler at forhandler har solgt en bil som de var klar over at ville få en feil, så kan du klage i opp til 5 år.

Det er derimot vanskelig å si når det kommer til egr ventiler, da man kan tette dem selv på kort tid om man kjører "feil"

Anonymous poster hash: 92e8a...c81

Lenke til kommentar
Hveding skrev (20 minutter siden):

På kjøpekontrakten står det oppført en garanti som ser slikt ut: 3mnd/5000km.

Dette betyr normalt sett det som inntreffer først, 3mnd eller 5000km.

Så etter 3mnd har du ikke noe garanti.

Men du kan reklamere så klart, men med mindre det er en feil som selger burde visst om tror jeg det er vanskelig å komme noen vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EGR feilen kommer som regel av mye småkjøring på kald motor. Så det at du har kjørt så lite på 8mnd tyder mye på dette. 

Har selv fått feilmelding hvor jeg da kjørte bilen i 1 time i 2/3 gear på høyt turtall. Så forsvant feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Kjip situasjon men ser ikke hvorfor forhandler skulle ha noe som helst ansvar her.

Garantien gjelder hva som inntreffer først av 3 mnd eller 5000 km.

Du kan reklamere på feil du mener de burde visst, men når du har hatt bilen i 8 mnd og over 400 mil kan du se langt etter det, det er etter min mening helt urimelig på en bruktbil du har hatt så lenge og kjørt så langt.  

Det er noen små fordeler med å kjøpe via forhandler og det er heller ikke gitt at de må være dyrere. Men bruktbil er bruktbil, det er din risiko. 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Loko said:

EGR feilen kommer som regel av mye småkjøring på kald motor. Så det at du har kjørt så lite på 8mnd tyder mye på dette. 

Har selv fått feilmelding hvor jeg da kjørte bilen i 1 time i 2/3 gear på høyt turtall. Så forsvant feilmeldingen.

Det er ikke alltid det har så mye å si hvilken kjøring du har. Hatt samme feil selv og den var ikke småkjørt eller daukjørt. Når det er sagt synes jeg 137 tusen for en 10 år gammel octavia høres ut som et ran. Jeg ser slike biler ligger ute til 35-40 tusen, det er prisen du egentlig burde betalt. En bil som har gått mye lenger kan faktisk i mange tilfeller være et langt bedre kjøp....

Lenke til kommentar
4 hours ago, Hveding said:

Kjøpt bil hos forhandler, Skoda Octavia 4x4 2012 modell, gått 130.000 km ved kjøp.
Etter 4071km kjørt, så ender EGR ventilen med å bli helt tett, så tett at den må byttes ut. Total prisen med ny EGR ventil + demontering/montering endte på over 20.000 kr.

Har du satt bilen på et annet verksted og betalt for reparasjonen? Du burde kjørt bilen tilbake til forhandler, og krevd retting av mangel iht forbrukerkjøpsloven. Da ville forhandler dekket dette helt eller delvis. Ingen forhandler vil dekke en reparasjon utført av andre uten at de selv hadde fått inspisert feilen.

Lenke til kommentar

På en ti år gammel bil, må man regne med at det kan oppstå feil. Det er ikke gitt at denne feilen var tilstede da du kjøpte bilen, ettersom det er 8 måneder siden du kjøpte den.

Når det er sagt, så har du fem års reklamasjonsrett på bruktbil kjøpt fra forhandler. Det må imidlertid ses i sammenheng med hva du kan forvente av en ti år gammel bil som har gått 130.000 kilometer. 5 års reklamasjon betyr altså ikke det samme som at alle feil som oppstår på bilen i løpet av disse fem årene skal rettes kostnadsfritt for deg. Garantien hadde mest sannsynlig dekket dette, men da det er 3 måneder eller 5000 km, så er det altså hva som inntreffer først av disse to som gjelder.

Ellers er det som zanta sier, at du burde kontaktet forhandler før du leverte bilen til verksted. De kan avvise kravet ditt fordi de ikke kunne finne en løsning på egen hånd, kanskje med et verksted som er langt rimeligere enn dem selv. Eller så hadde de bare renset ventilen fremfor å bytte hele greia.

Som en sammenligning kjøpte jeg en 10 gammel bil for noen år siden, der AC'en ikke fungerte. Å bytte AC hos merkeforhandler kostet 20.000, men bilselgeren ønsket å bruke et annet verksted som tok 10.000 for jobben. AC'en fungerte etter det like fint som om merkeforhandleren hadde gjort det, også da jeg solgte bilen noen år senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 8.6.2022 den 21.51):

Har du satt bilen på et annet verksted og betalt for reparasjonen? Du burde kjørt bilen tilbake til forhandler, og krevd retting av mangel iht forbrukerkjøpsloven.

det fremkommer ikke hvorvidt bilen ble kjøpt hos merkeforhandler eller "bare" forhandler. Sistnevnte er det hundrevis av og mange har vel knapt et verksted eller spesiell peiling på bil.

Forøvrig, en ting (et mønster) jeg synes å ha lagt merke til, etter å ha saumfart eier-historikk på endel bruktbiler,  er at evt. tvilsomme innbytte-biler gjerne blir solgt direkte fra merkeforhandler til en av disse andre typene forhandler, fremfor at de vil selge dem sjøl i butikken.

Så, hvis du ser en bil tilsalgs hos "Ali's bruktbil & kebab" som, før dette, nylig var eid av en av de kjente merkeforhandlerne, så vil jeg si det er et varseltegn. (dog med unntak for f.eks. veldig gamle biler etc. som godt kan være helt i orden, men som merkeforhandler ikke vil ha fordi de liksom ikke passer inn i butikken og stilen der.)

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Mr.M said:

Forøvrig, en ting (et mønster) jeg synes å ha lagt merke til, etter å ha saumfart eier-historikk på endel bruktbiler,  er at evt. tvilsomme innbytte-biler gjerne blir solgt direkte fra merkeforhandler til en av disse andre typene forhandler, fremfor at de vil selge dem sjøl i butikken.

Sist jeg skulle bytte inn en 3 år gammel bruktbil i en ny, sa selger at de ikke ville ta den inn i butikken. De ville ringe 3 oppkjøpere, og den som ga høyeste bud fikk den. Bud minus provisjon til min forhandler ble min innbytteverdi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (30 minutter siden):

Sist jeg skulle bytte inn en 3 år gammel bruktbil i en ny, sa selger at de ikke ville ta den inn i butikken.

jøss, 3 år er ingen ting (i min verden i alle fall)

da er de jammen blitt pripne etterhvert.

men de lever vel veldig godt på kun nybil-salg nå for tiden, og gidder muligens ikke styre med "gamle" biler, da for alt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruktbil. 

 

Ah, så artig. Alle kjøper ting brukt og skjønner ting ryker. Men når det gjelder bruktbil tror alle av en eller annen magisk grunn at INGENTING blir ødelagt. 

 

Du har kjørt 4000km på 8mnd. Det tilsvarer 500km i mnd. Det tilsvarer 6000km I året. Da burde du ikke kjøpe dieselbil. 

 

Forhandler kan ikke vite eller lukte EGR tar kvelden noen mnd senere. Det kunne skjedd dagen etter kjøp, eller to år senere. 

 

Du kunne kjøpt ny EGR til 3000kr og et par timer jobb hos noen andre. At du velger den dyreste løsningen betyr ikke forhandler må stå for dette. 

 

Du har kjøpt noe som er ti år gammelt og gått 130k km. Det sier seg selv at påkost må påregnes. Synes du ikke det, burde du heller kjøpt nybil. 

 

Du kommer uansett ingen vei med dette med mindre forhandler visste om og skjulte dette, noe jeg tviler på. Ting skjer, og det er din bil. Man kan ikke gi ubegrenset garanti på noe som er hele ti år gammelt. Det skjønner vel alle. 

 

Ellers er det jo 2 års ventetid i forbrukerrådet. Tips, kjøp nybil neste gang, eller senk forventningene litt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...