Gå til innhold

I dag uler flyalarmen – mobilvarsling er ennå ikke på plass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alarmen var lett hørbar utendørs i Bergen, men det er påfallende dårlig informasjon om dette. Jeg gjorde en uformell test forrige gang, og Bergen sentrum samt området ved Haukaland sykehus er det hørbart, men mange andre områder, inkludert sentrale og tettbebygde strøk med tusenvis av inbyggere er det i mange tilfeller umulig å høre selv utendørs.

Ekstra ille er det at det ikke informeres bedre nå som Norge er mer eller mindre i konflikt med et naboland. 

Vi ser det igjen og igjen, beredskap har vi til en hvis grad. Broen som i åver en uke nå har delt Norge i to, er bare et eksempel. Vi evner ikke å reagere når vi faktisk risikerer å få bruk for beredskapen, men setter inn en entrepenør som jobber litt overtid, enda vi kunne fått Baily broen opp å gå på to døgn om vi hadde tilstrekkelig med ressurser og beredskap. I stedet mått broen hentes i Molde. 

Kartene er ufullstendig, og ansvaret pulverisert. Det gjelder både alarmanlegget og tilfluktsrom. Sitter fremdeles å venter på svar fra Bergen kommune og DSB ang. tilfluktsrommet jeg selv var med å bygge for noen år tilbake på Sandsli. Nå skal det visst rives for å gi plass til boliger. 

https://www.nab.no/i-dag-gar-alarmen-se-hvor-varslingsanleggene-befinner-seg-nar-deg/s/5-143-9560

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Problemet med mobilvarsling er at mobilnettet kan relativt enkelt settes ut! Tenker på EMP effekter, om de kommer fra en solstorm, EMP våpensystemer eller kjernevåpen detonert i atmosfæren. Sivilforsvarets varslingsystemer MÅ også kunne benytte seg av "low tech", skjønt systemet ble vel allerede forringet da man gikk fra FM signaler til DAB! Sivilt beredskap lider således like mye for politisk inkompetanse og meningsløse økonomiske modeller som den hasardiøse nedbyggingen av Forsvaret.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (4 timer siden):

Problemet med mobilvarsling er at mobilnettet kan relativt enkelt settes ut! Tenker på EMP effekter, om de kommer fra en solstorm, EMP våpensystemer eller kjernevåpen detonert i atmosfæren. Sivilforsvarets varslingsystemer MÅ også kunne benytte seg av "low tech", skjønt systemet ble vel allerede forringet da man gikk fra FM signaler til DAB! Sivilt beredskap lider således like mye for politisk inkompetanse og meningsløse økonomiske modeller som den hasardiøse nedbyggingen av Forsvaret.

Nettopp. Eller det kan utnyttast av fienden.

https://www.nrk.no/urix/pa-slagmarken-i-ukraina-er-det-livsfarlig-a-sla-pa-mobilen-1.15994164

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Formiddagslur på en onsdag? Alarmen gikk 12 :00, ikke 24:00.



Jobbet natt, så jeg la meg ikke før kl 09-10. En av evnene man får av å sove mye om dagen er evnen til å ignorere lyder utenfor 😄

EDIT: Har forresten en kompis som spiller i korps, som kom for å vekke meg 17 mai, og det var bare så vidt det funka 😄 Da stod hele korpset rett utenfor vinduet mitt på gressplenen.

Endret av Outlier616
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):



Jobbet natt, så jeg la meg ikke før kl 09-10. En av evnene man får av å sove mye om dagen er evnen til å ignorere lyder utenfor 😄

EDIT: Har forresten en kompis som spiller i korps, som kom for å vekke meg 17 mai, og det var bare så vidt det funka 😄 Da stod hele korpset rett utenfor vinduet mitt på gressplenen.

Har mere trua på at det er evner man har, enn at man får... :thumbs:

Jobber selv mye nattevakt, og visse lyder lærer man seg til å ignorere, men visse ting våkner man fort av. Og evner man ikke å filtrere lyder som er uvesentlig, så tror jeg man ganske fort kutter ut nattevaktjobbing, for da får man ikke den nødvendige hvilen. Og uten den, sliter man veldig fort.

Merket lyden passelig greit her hjemme, men ikke høyere enn at jeg hadde fullstendig ignorert dem, og purket og sovet godt gjennom alarmen likevel, selv om vinduet er åpent og tyfonene i området er ca 400 m i luftlinje (sjekket Google maps nå).

Hadde de slått på flyalarm fremfor "Viktig melding", så tror jeg muligens jeg hadde bråvåkna. Håper det ihvertfall... 😁

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...