Gå til innhold

Charge 5: Dårlig pulsmåling


Anbefalte innlegg

Min Charge 5 virker veldig ustabil på pulsmåling når jeg arbeidet fremfor PC.
Pulsen hopper opp mellom 120-150 når jeg sitter og ikke gjør noe annet enn å skrive på tastaturet.

Hvordan kan jeg stole på at den måler riktig i ekstreme tilfeller.
Hvis jeg sitter stille og pulsen min virkelig er oppe mot 150, så er det virkelig noe galt.

Jeg har målt EKG og den har vært normal alle ganger jeg har kjørt den.

Jeg vurderer nesten å skaffe meg en ordnelig pulsklokke i stedet. En som Polar Vantge. Disse skal visstnok være mye mer nøyaktig på pulsmåling enn FitBit. Dessverre så er det ingen Pulsklokker/Sportsklokker som har innebygd EKG.
Det finnes noen Smartklokker som har innebygd EKG som Samsung Watch 4, men jeg er usikker om disse er noe bedre enn FitBit.

Jeg kjøpte Charge 5 fordi den hadde EKG, men jeg tror ikke jeg skal vektlegge EKG hvis jeg skal kjøpe noe annet.
Det som jeg ville vektlagt mest er tykkelse, og der er det ingen som slår Charge 5 med sine 11,20mm tykkelse.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor stramt har du festet den på armen?

Test med å snu den så den måler innsiden/undersiden av håndleddet. Huden der er tynnere og det kan ofte være enklere for optiske sensorer å måle der enn på over-/utsiden av underarmen.  
 

Har en Polar Ignite selv og med mindre jeg omtrent strammer remmen så det etterlater merker i huden lenge etterpå, blir det ofte manglende målinger i perioder. Til vanlig har jeg snudd den så selve klokken og dermed sensorene hviler mot innsiden av underarmen. Da blir ‘hverdagsmålingene’ mye mer konsistente. Når jeg trener fester jeg den litt strammere og da med klokken på utsiden av underarmen (eller bruker Polar H10 pulsbelte 😆).

Lenke til kommentar

Fitbit er dessverre ikke gode å pulsmåling...

Apple Watch har nok mest nøyaktig pulssensor, mens Garmin ELEVATE 4.0 sensoren er omtrent like nøyaktig. Denne er virkelig imponerende.

Polar gjør også en god jobb med Polar Precision Prime sensoren.

Ønsker du en flott hybrid smart-/treningsklokke, så vil jeg anbefale Garmin Venu 2 Plus 🙂

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at Fitbit er så veldig gode til å telle skritt heller.

Har alle klokkene til Garmin samme sensor? Så man får like nøyaktig måling om man velger en billigere modell.
Trudde Polar hadde den beste sensoren.

Jeg hadde før Charge 5, en Charge 2. Den var mye mer nøyaktig enn femmern.
Av en eller annen grunn så går Charge 5 amok når jeg sitter på jobb og bruker tastaturet. Det er ikke like ille når jeg er hjemme og bruker PCen. Kan det være noe eksterne signaler som forstyrrer fitbiten?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Oppdaget noe i dag som jeg tror var problemet mitt.
På kontoret mitt har vi belysning hvor jeg kan endre fargetemperaturen.
Fargen var veldig hvit. Pulsen på Fitbit når jeg satt ved PC var ofte opp mot 140-150.
Når jeg gikk ut av kontoret og satt med i kaffekroken, så datt pulsen ned. Den spratt opp igjen kort tid etter jeg kom tilbake på kontoret.

Dersom jeg endret fargetemperaturen til gult, så gikk pulsen ned til normalt.
Jeg klarte å endre fargen på lyset litt hvitere uten at Fitbit reagerte.

Endret av DJViking
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...