Gå til innhold

Slutter midten av juli hva skjer med juni lønn


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg slutter i midten av juli og er på jobb hele juni frem til 15 juli og starter i ny jobb fra 1.sep.
Jeg har plan til å ta ferie resten av juli og aug mens jeg er ikke hos nåværende arbeidsgiver. 

Mitt spørsmål er, hva skjer med juni-lønn hos nåværende arbeidsgiver?
Jeg vet at i juni skal ikke betales lønn, men man får feriepenger og det er helt forstårlig.
men siden jeg slutter før jeg rekker å ta 5 uker ferie hos nåværende arbeidsgiver, bør ikke jeg får lønn som vanlig i juni? 

 

Endret av Toni28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du slutter (har siste arbeidsdag) mens du har ferie så får du jo ikke betalt for den tiden du ikke er ansatt lenger, så det kommer an på når siste dag du er ansatt blir. - Hvis du  tar ut ferie i oppsigelsestiden skal du ha normal lønn - de har jo trukket deg for 5 uker og betalt feriepenger istedet i Juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (4 timer siden):

Hvis du slutter (har siste arbeidsdag) mens du har ferie så får du jo ikke betalt for den tiden du ikke er ansatt lenger, så det kommer an på når siste dag du er ansatt blir. - Hvis du  tar ut ferie i oppsigelsestiden skal du ha normal lønn - de har jo trukket deg for 5 uker og betalt feriepenger istedet i Juni.

Jeg slutter 15 juli, uten å ha tatt ut en eneste dag ferie. Det vil si jeg har vært og skal være på jobb fra 02.jan til 15.juli. 
Så hva skjer med den 5 ukene som nåværende arbeidsgiver trekker fra i juni?

 

Lenke til kommentar
Toni28 skrev (14 minutter siden):

Jeg slutter 15 juli, uten å ha tatt ut en eneste dag ferie. Det vil si jeg har vært og skal være på jobb fra 02.jan til 15.juli. 
Så hva skjer med den 5 ukene som nåværende arbeidsgiver trekker fra i juni?

Alle dager nåværende arbeidsgiver trekker deg for ferie i år, som du ikke tar ut, får du tilbakebetalt når du slutter. Dette er jo dager du har jobbet uten å ha fått betalt for. 

Feriepengene får du uansett om du tar ferie eller ikke. (de er jo fast prosent av hva du tjente i fjor). 

Eventuelt ferie du tar ut hos ny arbeidsgiver blir trukket når du tar den. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har sikkert tenkt på det alt, men vær obs på at dette påvirker sykepengerettighetene dine. Om du blir syk i perioden du er mellom arbeidsgivere så vil du ikke ha rett på sykepenger om du skulle bli langvarig syk. Når du begynner hos ny arbeidsgiver må du opparbeide rett til sykepenger på nytt (fire uker). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (15 timer siden):

Du har sikkert tenkt på det alt, men vær obs på at dette påvirker sykepengerettighetene dine. Om du blir syk i perioden du er mellom arbeidsgivere så vil du ikke ha rett på sykepenger om du skulle bli langvarig syk. Når du begynner hos ny arbeidsgiver må du opparbeide rett til sykepenger på nytt (fire uker). 

Takk for det, men siden pandemi våkner jeg mellom to fantastiske og vakre kvinner, aldri har blitt syk. 
Så, null bekymring. 

Om du ønsker å hode deg frisk i en lang perioder gjør som meg, dessuten din arbeidsgiver også setter pris på det. 

Lenke til kommentar

I juni får du utbetalt feriepenger fra i fjor.
I juli vil du få utbetalt lønn for halv måned minus noen dager da man normalt har 25 dager ferie og i snitt er det 21,67 arbeidsdager i en måned.

Når du slutter kan du be om å få utbetalt opptjente feriepenger for i år. Da må det trekkes forskuddsskatt fra disse (som du evt får igjen på skatten neste år). Hvis ikke vil det normalt bli utbetalt feriepenger fra din gamle arbeidsgiver neste år i juni.
Praksisen her varrierer ut i fra størrelsen på bedriften og hva man ønsker, ta derfor kontakt med de som har med lønn og spør.

Husk at hvis du tar ut feriepenger for i år før februar neste år, så må du sette av feriepenger til juni neste år ettersom din nye arbeidsgiver igjen vil trekke deg for 5 uker ferie da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 timer siden):

Når du slutter kan du be om å få utbetalt opptjente feriepenger for i år. Da må det trekkes forskuddsskatt fra disse (som du evt får igjen på skatten neste år). Hvis ikke vil det normalt bli utbetalt feriepenger fra din gamle arbeidsgiver neste år i juni.

Jeg vet det ikke alltid fungerer slik i virkeligheten, men ferieloven sier at opptjente feriepenger SKAL utbetales siste lønningsdag før man slutter eller alternativt sammen med sluttoppgjøret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (7 timer siden):

I juni får du utbetalt feriepenger fra i fjor.
I juli vil du få utbetalt lønn for halv måned minus noen dager da man normalt har 25 dager ferie og i snitt er det 21,67 arbeidsdager i en måned.

Når du slutter kan du be om å få utbetalt opptjente feriepenger for i år. Da må det trekkes forskuddsskatt fra disse (som du evt får igjen på skatten neste år). Hvis ikke vil det normalt bli utbetalt feriepenger fra din gamle arbeidsgiver neste år i juni.
Praksisen her varrierer ut i fra størrelsen på bedriften og hva man ønsker, ta derfor kontakt med de som har med lønn og spør.

Husk at hvis du tar ut feriepenger for i år før februar neste år, så må du sette av feriepenger til juni neste år ettersom din nye arbeidsgiver igjen vil trekke deg for 5 uker ferie da.

Du snakker om helt annet enn jeg spurte om. Jeg har aldri spurte om feriepenger.
Har snakket med Visma. Lønnen som ble trukket for disse 5 ukene i juni, har jeg tilgode i mitt sluttoppgjør.

Det vil si at når jeg sluter 15.juli jeg får utbetalt får juni og halv juli. Og hos den nye arbeidsgiver må jeg kjøpe selv 5 uker ferie. 

Fant hos Altinn også: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/ferie/
 

Utbetaling av lønn i stedet for lovbestemt ferie

Det er normalt ikke tillatt å utbetale lønn i stedet for å gi lovbestemt ferie. Unntaket er utbetaling av feriedager til gode når en ansatt slutter.

 

Endret av Toni28
Lenke til kommentar
11 hours ago, Toni28 said:

Du snakker om helt annet enn jeg spurte om. Jeg har aldri spurte om feriepenger.
Har snakket med Visma. Lønnen som ble trukket for disse 5 ukene i juni, har jeg tilgode i mitt sluttoppgjør.

Det vil si at når jeg sluter 15.juli jeg får utbetalt får juni og halv juli. Og hos den nye arbeidsgiver må jeg kjøpe selv 5 uker ferie. 

Fant hos Altinn også: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/ferie/
 

Utbetaling av lønn i stedet for lovbestemt ferie

Det er normalt ikke tillatt å utbetale lønn i stedet for å gi lovbestemt ferie. Unntaket er utbetaling av feriedager til gode når en ansatt slutter.

 

Lønn i juni er feriepenger, så det er svaret selv om du ikke visste at det var det du spurte om.

Du må ikke ta ut 5 uker ferie i ny jobb når du starter etter 1 august, men du har krav på 3 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...