Gå til innhold

Elektrolysert vann som desinfekjson


Anbefalte innlegg

Lurer på å skaffe meg et elektrolyseapparat for vann for å fremstille natriumhydroksid og hypoklorsyre som jeg kan bruke som rense- og desinfeksjonsmiddel. Formålet er å spare penger ift. sprit, som jeg for tiden betaler rundt 70,- liter. Noen som har erfaring med dette? Er løsningen like god som sprit til desinfeksjon? Fordelen med sprit er jo at det tørker opp kjapt. Kan det lønne seg? Momenter å ta i betraktning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du desinfisere og hvor mange tonn ca årlig trenger du? (Det er neppe lønnsomt å lage selv om vi ikke snakker ganske store mengder tross alt)

Du kan også vurdere å bruke Hydrogenperoksyd til desinfeksjon. Fordelen er at da slipper man klor og (mye) lut. Natriumperkarbonat er en god kilde til hydrogenperoksyd om man likevel tåler litt lut i løsningen og koster ikke mye. Uverifisert googling tilsier 6-10 000,- pr. tonn.  Skal du bare ha i små kvanta ender du gjerne med å betale ca 100kr/kg, men det er drøyt i bruk. Du får det fra ølbryggespesialister eller diverse organisk-alt-mulig selgere. Alternativt så inneholder vanlig oppvaskmaskinpulver ca 30% natriumperkarbonat. De øvrige ingrediensene har sannsynligvis lite å si (og kan være en fordel om du skal rense aluminium eller kopper, siden tileggene gir noe beskyttelse for disse som ellers kan etses)

Jeg antar at matvaresikkerhet ikke er et tema her siden du vurderer hypokloritt, men fosforsyre er en annen disinfektant som er (kan være!) matsikker som du også kan vurdere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sedsberg said:

Hvor kan man få tak i hydrogenperoksid til noenlunde fornuftig pris?

Hydrogenperoksid 3-12% er dyrt og vanskelig å skaffe i norge (over 12% må du ha lisens), det er i tilegg ikke helt stabilt og har dermed begrenset levetid, derav er mitt forslag å heller bruke natriumperkarbonat som kilde. Natriumperkarbonat frigir hydrogenperoksid når det løses i vann, men er stabilt så lenge det er tørt. Ulempen (eventuellt fordelen avhengig av hva du vil oppnå) er naturligvis at man da får en natriumkarbonatløsning som er moderat basisk sammen med  hydrogenperoksidet. Det betyr for det meste at man trenger et ekstra vasketrinn med rent vann etter desinfeksjon. Fordelen er at det ikke bare desinfiserer men er også kraftig rengjørende da det oksyderer organiske stoffer og natriumkarbonat fungerer som ett vaskemiddel og hjelper til å få møkk i løsning slik at det kan skylles bort (det kalles også vaskesoda). Obs: Organiske forbindelser inkluderer mennesker så bruk passende PPE.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og hvor får man rent natriumperkarbonat? Har sett det hos bryggsjapper men vet ikke om det muligens er litt dyrere. 😛

Jeg er ikke så flink til å finne slikt siden ting ofte har egne produktnavn. Vet at det finnes i oppvaskpulver bl.a. Hydrogenperoksid har jeg funnet hos diverse gartnere men det blir dyrt og litt knotete med frakt.

Lenke til kommentar

Billigste jeg har sett er en del alternativ/organisk butikker: https://www.beeorganic.no/products/natriumperkarbonat-25-kg-la-droguerie-copractique

Tror kanskje jeg ville stolt mer på renheten i det som selges i bryggbutikker dog, men avhengig av bruksområde er ikke det nødvendigvis kritisk.

natriumperkarbonat selges gjerne med varmerker med ettellerannet-oxi. (Chemipro Oxi er f.eks vanlig å finne)

Det kan også ofte beskrives som et oksygenbasert blekemiddel.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sedsberg said:

Har kjøpt Oxyplus fra Microgartneriet et par ganger. Det er 12%.

Ikke så gale priser. Bare vær klar over at når en flaske er åpnet så vil disse gjerne bare vare i noen måneder før hydrogenperoksiden har dekomponert. Uåpnet kan de kanskje holde noen år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...