Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hard vegg bak flisene på badet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Så jeg boret to hull i fugemassene mellom flisene på badet. Ene hullet fikk jeg boret smoothly, men for det andre hullet har jeg møtt på en hard vegg. Stoppet arbeidet inntil videre da jeg er usikker på hva det er. Er det bare betong eller kan det være noe annet jeg ikke burde tukle med?

sånn ser det ut btw

0B98E3D0-17B3-4CBB-A08F-09FB55EF61F9.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da gir det mening.

Om du ikke er kommet lengre enn 9 mm inn i veggen tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for. Er vel knapt tykkelsen på flis og flislim. Bak flisene må det jo være noe flisene henger på, så rør, elektrisk osv bør jo ligge ett godt stykke lengre bak enn som så. Men rart det ikke er likt på det andre hullet på samme vegg

 

Lenke til kommentar

Det ser ut som du har truffet metall. Med 8-9 mm hull tipper jeg metallet er en skrue eller spiker. Både armering og rør ligger dypere i veggen. Med rør tenker jeg på stålrør til f.eks sprinkel eller avløp. Treffer du noe sånt så er det ganske krise så fint om du kan forsikre seg at det ikke går noe sånt i akkurat den veggen. Enten ved å lete fram hvor de går eller spørre utbygger om de kan sjekke tegningene. Er det et eldre bygg så har kanskje styret tilgang på papirtegninger.

Lenke til kommentar

Om han treffer på metall etter 9 mm så er det vek ikke noe rør? Flisene må jo henge på noe.

Men som du sier er det ganske krise om det er tilfellet, så bedre å sjekke en gang ekstra enn å borre igjennom sprinkleranlegg 😅

Tipper det er en skrue/spiker som holder fast det som er av plater bak flisene slik som alt nevnt av andre.

Hva var i bakkant av første hullet du tok? Treverk, gips, tetti plater eller lignende?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Hva er byggeåret for bygget? De ca 15 siste årene er det ofte brukt stålstendere i stedet for trestendere. Det kan være en sånn du har truffet. Det samsvarer godt med dybden 8-9 mm. Hvis jeg har rett så er det ufarlig å bore hull i den.

Passeringen av stikkontakter og vannuttaket til vaskemaskinen tyder ikke på at det går rør akkurat der du borer.

Stålrør inne i veggen ligger normalt dypere inn i veggen. For sikkerhets skyld kan du måle lengden på venstre vegg på badet og se om det matcher med vegglengden på naborommet. Hvis de to er ca like +/- 3 cm så er det ingenting som tyder på at det er en sjakt eller noe sånt bak veggen der du borer. Hvis det er stor forskjell, f.eks 10-20 cm så tyder det på at det er et lukket "rom" bak bakveggen på badet, der det føres f.eks avløpsrør mellom etasjene. Men rør ligger som sagt normalt mye dypere inn i veggen, så det er lite trolig at det er et rør rett bak flislimet. Da må de som bygget badet vært i en plassmessig knipe og laget noen ulure løsninger som forhåpentligvis ikke ville bli oppdaget.

Hvis du har tilgang på inspeksjonskamera med lys så kan du putte det inn i hull 1 og se om du klarer å føre det mot venstre for å sjekke området rundt hull 2.

Hadde det vært meg hadde jeg boret videre, ganske sikker på at det er en stålstender, men gjør det på eget ansvar.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det stemte ja :). Hadde dog et spørsmål til, har prøvd å lage hull på taket men sliter med å tre gjennom. Bruker denne maskinen https://www.clasohlson.com/no/p/41-1928?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjwqPGUBhDwARIsANNwjV49nMZfXgCSiAnARehdbMAywOOzSmyt5XB7XE9LMgDhj7WI1chyGosaAqghEALw_wcB med betongbor som fulgte med. Er det slik at batteridrevet slaghammer ikke er like kraftig som de med ledning?? 

Lenke til kommentar

Ser du har løst problemet. Et tips kunne vært å bruke et multimeter og målt resistansen mot jord. Lav resistans tilsier del av en større konstruksjon, f.eks rør eller stender. Høy resistans eller uendelig tilsier f.eks skrue uten direkte kontakt med jord

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...