Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vasken på badet blir tett annenhver uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under vasken så kan du skru løs vannlåsen og rense den. Er som regel der det tetter seg.

Hvis det fortsetter etter at den er renset, så får man tak i en børste som kan stikkes inn i røret og rense opp videre inn

Noe lignende dette: https://www.fruugonorge.com/ekstra-lang-drenering-rengjoring-borste-155m-fleksibelt-avlop-rengjoringsverktoy/p-81716356-168685706?language=no&ac=croud&gclid=Cj0KCQjwheyUBhD-ARIsAHJNM-M1600ajecQ3wdXMY_aVvkipe0ZwOUQWeYZBXU19qhNpfXIV9WItZ4aAiy3EALw_wcB

Lenke til kommentar
Kontorstol skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Er det noen risko med å sku av vannlåsen selv (utover ekkelt søl)? 

Nei egentlig ikke, det verste som kan skje er at du ikke får det helt tett om det ikke blir montert sammen igjen riktig, men vil da naturlig nok bare dryppe litt når det renner vann fra vasken, så blir noe litt annet enn å tukle med trykk satte vannrør. Selv rengjør jeg vannlåsene rundt om i leiligheten en gang i blant, ingen stor jobb.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Nei egentlig ikke, det verste som kan skje er at du ikke får det helt tett om det ikke blir montert sammen igjen riktig,

Kan legge til at du i tillegg kan få litt kloakklukt om vannlåsen ikkje blir tett. 

Det er likevel lite å risikere så lenge ein ikkje knekk og øydelegg noko, men om trådstarter er usikker så ville eg venta til tirsdag etter langhelga slik at det er mulig å ringe etter hjelp eller stikke innom eit byggvarehus om det skulle skje noko uventa. 

Lenke til kommentar

Ligger sikkert mer i vannlåsen enn du klarer med plumbo. Ville skrudd det fra hverandre og gjort rent.'

Hvor ofte det går tett har med bruk å gjøre. Har en samboer som vakser håret i vasken av en eller annen grunn, og da går det tett hele tiden, og jeg må demontere vannlås og rør under regelmessig for å da ut hår. Før vi flyttet sammen hadde jeg aldri behov for å gjøre det i det heletatt.

Lenke til kommentar

Ikke bruk Plumbo. Prøv med Mundin som proffene bruker som er mye bedre en puveret til Plumbo. Kan være at dette er nok til å utbedre dette uten å begynne å skru opp ting.

Edit: Etter at jeg byttet ut Plumbo med Mundin har jeg veldig sjeldent trengt å fikse tette sluker og vasker. Eneste jeg bruker det til normalt er å smøre avløpende sånn at de holder seg funksjonelle.

Har av og til opplevd av toalettet går midlertidig tett, men har begynt å skylle ned etter hvor mye som er i det, så det kan bli et par ganger i løpet av en "økt", men så holder det også til at det ikke går tett lengre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (27 minutter siden):

Ikke bruk Plumbo. Prøv med Mundin som proffene bruker som er mye bedre en puveret til Plumbo. Kan være at dette er nok til å utbedre dette uten å begynne å skru opp ting.

Plumbo har også et flytende middel (heavy gel) som jeg har benyttet et par ganger. Denne skal ikke ha de samme ulempene som pulveret, som for eksempel kan gjøre ting mye verre om man ikke får skylt godt og lenge nok.

Mudin, på sin side, er ikke like kraftig og derfor ikke like god til å løse opp propper fullstendig, slik at selv om man får løsnet den, kan den sette seg fast lenger inn i rørsystemet og på sikt skape en større propp på et mye mindre gunstig sted.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar

Vannlåsen på badet blir full og da blir det tett. Mest hår og noe gugg som jeg antar kommer fra tannkremen. Bør vel tømmes og gjøres reint årlig. Det kan være du må fjerne hylla under vannlåsen for å få plass til å ta den av. 

Det er ikke vanskelig hvis du har gjort det før - man må bare vite hvilken del som skal løsnes. Her er et eksempel: 

Hvis ikke denne videoen minner om din vannlås, er det plenty av andre vannlås-videoer. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nukleosid said:

Plumbo har også et flytende middel (heavy gel) som jeg har benyttet et par ganger. Denne skal ikke ha de samme ulempene som pulveret, som for eksempel kan gjøre ting mye verre om man ikke får skylt godt og lenge nok.

Mudin, på sin side, er ikke like kraftig og derfor ikke like god til å løse opp propper fullstendig, slik at selv om man får løsnet den, kan den sette seg fast lenger inn i rørsystemet og på sikt skape en større propp på et mye mindre gunstig sted.

Heavy Gel var vel et resultat av klagene som kom på pulver-typen. Har ikke sammenlignet den opp mot Mundin, men jeg er så fornøyd med hvordan Mudin har løst samtlige av mine avløps-problemer at jeg ikke har følt behovet for å teste Heavy Gel typen til nå.

Mundin har etter det som står på flasken en pH på 14, så det fikser det alle meste så lenge det får virke lenge nok og en bruker nok av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...