Gå til innhold

Bryte oppsigelsestiden


Gjest 55028...97c

Anbefalte innlegg

Gjest 55028...97c

Heisann

Jeg er i en konflikt med min nåværende arbeidsgiver. På grunn av tiltredelse i ny jobb 1. juli, sa jeg opp nåværende jobb 20. mai. Jeg har flere måneder søkt på nye jobber på grunn av mistrivsel, dårlig lønn og dårlig arbeidsvilkår her jeg jobber nå.

Saken er at jeg har bommet på hvor lang oppsigelsestiden min er. Jeg trodde jeg hadde 1 måned oppsigelsestid, men fikk beskjed av arbeidsgiver at, siden jeg har jobbet mer enn 3 år etter 13. mai i år, så har oppsigelsestiden øket med 3 måneder. Jeg forklarte min arbeidsgiver på mail hvor viktig den nye jobben er for meg og ba ydmykende om å få lov til å la meg gå 1. juli, ellers vil den nye jobben gå tapt. Dette ville han ikke gå med på, på grunn av vanskeligheter med å få inn vikar/nyansatt ved ferie, inkludert min ferie i juni som ble fastlagt før jeg sa opp stillingen. Jeg skrev dermed tilbake at jeg ikke kommer til å møte opp på jobb etter ferien og starter i nye jobben 1. juli og at jeg er forberedt på å ta konsekvensene av dette. Han la da fram at med loven på sin side kan han trekke meg i lønn og feriepenger jeg får 20. juni. Altså, han refererte til arbeidsmiljøloven § 14-15, tredje ledd, bokstav e. Men han la ikke med fjerde og femte ledd. Jeg er deltidsansatt med timelønn, har høyere utgifter enn inntekter.

Spørsmålet mitt er, kan han faktisk holde igjen av både lønn og feriepenger, før en eventuell søksmål først? Må han ikke ta hensyn til § 14-15, fjerde ledd? Alle rundt meg sier at alt av økonomiske tap må dokumenteres før eventuelle trekk i lønn og feriepenger.

Arbeidsgiver har ikke tariffavtale og jeg er ikke fagorganisert.

På grunn av konflikten ønsker jeg å være anonym.

Anonymous poster hash: 55028...97c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Disse fristene gjelder så lenge det ikke er gjort skriftlig avtale om lengre oppsigelsesfrister.

Oppsigelsestid etter alder og lengde på ansettelse
  UNDER 50 ÅR 50–54 ÅR 55–59 ÅR OVER 60 ÅR
Ansatt i mindre enn 5 år 1 måned 1 måned 1 måned 1 måned
Ansatt i mer enn 5 år 2 måneder 2 måneder 2 måneder 2 måneder
Ansatt i mer enn 10 år 3 måneder 4 måneder* 5 måneder* 6 måneder*

fra https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

Så jeg ville sjekket kontrakten om det arbeidsgiver sier stemmer. Evt personalhåndbok om det refereres til den.

Lenke til kommentar
Sitat

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Lønn i penger, herunder feriepenger og annen godtgjøring i penger, skal utbetales fra arbeidsgiver via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling til arbeidstakers konto. Første punktum gjelder likevel ikke dersom slik betalingsmåte er umulig eller svært byrdefull for arbeidstaker eller arbeidsgiver.

(3) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a. når det er hjemlet i lov,

b. for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger.

c. når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d. når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e. når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f. når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(4) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd1 bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(5) Før trekk etter andre ledd1 bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(6) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

 

Limer inn lovteksten det henvises til i åpningsinnlegget.

Det står ganske tydelig at arbeidstaker skal drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med deg. Kanskje du kan bli enig med arbeidsgiver om en rettferdig sum? Eller motsetter du deg et eventuelt trekk uansett beløp? Tenker at alternativet til at dere blir enige kan være et søksmål og der virker det ikke som at du har en særlig god sak ut fra det du har skrevet.

Endret av Avero
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 55028...97c said:

Jeg trodde jeg hadde 1 måned oppsigelsestid, men fikk beskjed av arbeidsgiver at, siden jeg har jobbet mer enn 3 år etter 13. mai i år, så har oppsigelsestiden øket med 3 måneder.

Tro gjør man i kirken. I andre situasjoner må man faktisk vite. I ditt tilfelle ville jeg kontaktet ny arbeidsgiver og bedt om utsettelse av starttidspunkt.

Lenke til kommentar

Ut fra ordlyden må det foreligge et tap før arbeidsgiver kan gjøre noe som helst, jf. "har påført virksomheten" i § 14-15 annet ledd bokstav e. Når et slikt tap foreligger, skal lønnstrekk først drøftes etter femte ledd. Arbeidsgiver kan heller ikke trekke så mye de vil, se fjerde ledd om at arbeidstakeren må ha nok til eget underhold. 

 

Jeg vil tippe det gjelder en alminnelig tapsbegrensingsplikt etter arbeidsmiljøloven, slik det gjør generelt i obligasjonsretten. Arbeidsgiver må innenfor rimelighetens grenser forsøke å gjøre tapet minst mulig gitt omstendighetene. 

 

Nå har jeg ikke satt meg veldig nøye inn i bestemmelsen eller rettspraksis, så det er mulig den tolkes annerledes. Kanskje vil det være slik at når det er helt klart at arbeidstaker vil slutte å møte opp i oppsigelsestiden og dermed påføre arbeidsgiver et tap - at han da kan trekke i feriepenger/lønn før tapet faktisk har oppstått. Det kalles antesipert mislighold, og kan under visse tilfeller føre til erstatning i obligasjonsretten. Arbeidsmiljøloven er imidlertid ufravikelig til ugunst for arbeidstaker, så gode grunner taler for å tolke ordlyden strengt etter sitt innhold. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...