Gå til innhold

Ny jobb og ny lønn, hva med lønnsoppgjøret?


Anbefalte innlegg

Hei! I slutten av mars skrev jeg under kontrakt på en ny stilling i samme firma, med oppstart 01.05. Der ble vi enige om en fast timelønn.

Får jeg lønnsoppgjøret på toppen av dette?  Jeg tenker at det kommer an på når lønnsoppgjøret var klart, men jeg har ikke klart å finne det.

Jeg jobber i et firma som produserer møbler.







 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får neppe årets lønnsoppgjør på toppen nei. Du har jo på en måte allerede hatt ditt lønnsoppgjør med ny arbeidsgiver når du skrev under kontrakten og godtok lønnen.
Det er slik det blir praktisert her i det minste, man får ikke noe ekstra lønnsoppgjør det året man starter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnonAntonym skrev (På 3.6.2022 den 17.15):

Hei! I slutten av mars skrev jeg under kontrakt på en ny stilling i samme firma, med oppstart 01.05. Der ble vi enige om en fast timelønn.

Får jeg lønnsoppgjøret på toppen av dette?  Jeg tenker at det kommer an på når lønnsoppgjøret var klart, men jeg har ikke klart å finne det.

Jeg jobber i et firma som produserer møbler.







 

det kommer an på extremt mange faktorer og er umulig og vite. 

for det første må bedriften faktisk ha en fagforening og bedriften må faktisk følge en tariff, mange bedrifter har ingen av delene, og mange har tiltros for en fagforening ikke tariff, eller selv ved tariff så følger de ikke den. 

for det andre, er du ansatt på individuell lønn eller i følge en matrise i bedriften, 

for det tredje, er forhandlingen over og matrisen ( om de har matrise ) justert , eller er det enda ikke avklart og matrisen skal juster senere. 

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (4 timer siden):

Hvorfor det?

kort svar : sånn er livet og liker du det ikke gå og jobb en anna plass. 

 

litt lengere svar, om en bedrift har fagforening, en lokal tariff men bedriften velger og ikke være medlem i nho så har du ingen plass og eskalere en konflikt i mellom lokal fagforening og bedriften, noen som gjøre at bedriften kan velge og ikke følge tariffen som de tidligere har blitt ening om og følge. Normalt sett så kan man ved lokal uenighet kontakte for eksempel LO og de vil da forhandle med bedriften via nho( om de er medlem) men om bedriften ikke er medlem så er det faktisk ikke annet og gjøre en og dra bedriften til retten, og det har lite for seg.  Kilde, Meg som jobber i en bedrift som ikke er NHO medlem, men vi har lokal fagforening og er under LO paraplyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter spurte om årets lønnsoppgjør kom på toppen av avtalt lønn, eller allerede var inkludert. Jeg kan ikke skjønne at svaret kan være: "for det første må bedriften faktisk ha en fagforening og bedriften må faktisk følge en tariff".

Det korrekte svaret til trådstarter er at dette kommer an på hva som er avtalt, og om dette ikke ble spesifisert så må trådstarter spørre arbeidsgiver og eventuelt gjøre forhandlinger.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (5 timer siden):

Trådstarter spurte om årets lønnsoppgjør kom på toppen av avtalt lønn, eller allerede var inkludert. Jeg kan ikke skjønne at svaret kan være: "for det første må bedriften faktisk ha en fagforening og bedriften må faktisk følge en tariff".

Det korrekte svaret til trådstarter er at dette kommer an på hva som er avtalt, og om dette ikke ble spesifisert så må trådstarter spørre arbeidsgiver og eventuelt gjøre forhandlinger.

vell om de ikke har det så har de heller ikke samlet lønnsoppgjør 

Lenke til kommentar
AnonAntonym skrev (På 3.6.2022 den 17.15):

Hei! I slutten av mars skrev jeg under kontrakt på en ny stilling i samme firma, med oppstart 01.05. Der ble vi enige om en fast timelønn.

Får jeg lønnsoppgjøret på toppen av dette?  Jeg tenker at det kommer an på når lønnsoppgjøret var klart, men jeg har ikke klart å finne det.

Slik som eg forstår deg så har du forhandla om ein individuelt fastsett timelønn sidan dykk blei einige om ny lønn?

Dersom du jobbar i ei bedrift som har tariffavtale så vil du berre være innbefatta av årets lønnsforhandlingar om du starta i jobben før 1 mai, (om ikkje anna vart avtalt i individuell avtale, eller det føreligg ein lokal avtale om anna virkningsdato i bedrifta).
Reint formelt sett så er det slik at i bedrifter som følger tariffavtale som gjeld frå den 1 mai er slik avtalen eller forhandlingane gjeld alle som var innbefatta av avtalen då avtalen starta å gjelde den 1 mai. Altså at ein ser på lønnsmassen til alle tilsette som jobba i bedrifta i april og forhandlar utifrå den lønnsmassen.
Din lønn i gamlejobben vil være ein del av lønnsmassa som det blir forhandla på, men ikkje lønna di i den nye jobben ettersom du starta 1 mai.

Dersom det ikkje er tariffavtale i bedrifta så er alle slike ting mulig å forhandle på når som helst, sjølv om bedrifta vanlegvis vil sette sine eigne frister for forhandlingar slik at dei slepp å måtte forhandle lønn med ulike tilsette på ulike tider av året.

Så det du bør gjere er å lese nøye over kva som står i kontrakta, og deretter vurdere kva som vart sagt eller signalisert munnleg. Det kan godt være at du skal være så "frekk" å berre ta utgangspunkt i at du skal få lønnsoppgjer også i år, og at du skulder på at arbeidsgiver har utnytta din uvitenheit og uerfarenheit til å inngå ei ugunstig avtale der du mister lønnsoppgjeret. Ein ansvarleg arbeidsgivar ville ha vært veldig tydeleg på kva du inngikk avtale om, kanskje særleg når det er snakk om eit internt bytte av stilling akkurat rundt 1 mai.
Eit forhandlingskort dersom du møter motstand frå arbeidsgiver kan være at du krever å få lønnsoppgjer basert på den gamle timelønna og at du aksepterer at det du fekk meir no frå mai blir holdt utanom årets lønnsforhandlingar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...