Gå til innhold

Nettvekskort laptop Forslag til nytt?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt Asus Vivobook 16x (m7600 amd versjonen) Den Har det dårligste nettverkskortet jeg noen gang har vært borti! (mediatek mt7921)

Har ikke dekning 5 meter fra ruter. ingen av de 20+ enhetene som har vært koblet til ruter har vært i nærheten så dårlig.

Har forsøkt å oppdatere bios, prøvd flere forskjellige drivere, men ingen ting løser problemet. Ser Mange sliter med det nettverkskortet.

 

Så mitt spørsmål er om noen har forslag til hva jeg kan bytte det ut med? Vet ikke om det bare er noen typer som passer? eller man jeg bruke ett hvilket som helst m2 kort? Hvis det er noe som er kjent for god signalstyrke er det ett stort pluss, men alt blir nok en oppgradering, siden jeg ikke tror det finnet ett værre kort en det jeg har!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en PC med dette nettverkskortet (riktignok med en K på slutten av modellbetegnelsen - er i hvert fall modellen som også har WiFi 6E-støtte), og erfaringene så langt er OK. Spørsmålet her kan jo også være om det er noe med PC-en ellers som gir utfordringer, f.eks. antennedesign. 

Jeg hadde litt stabilitetsissues tidligere under Windows 10, men gjennom en driveroppdatering som vel kom i mars-april ble det bedre. For Ubuntu 22.04LTS måtte jeg ellers over på en nyere kjerneversjon enn det som var standard for at revisjonen av kortet skulle fungere.

Når det ellers gjelder WiFi-kort, er det ikke i alle PC-er dette er "rett fram" å bytte. Har hatt noen PC-er der jeg har måtte brukt en "hacka" BIOS eller modifisere BIOS selv for at andre kort enn med delenummer fra PC-leverandøren skal være godkjent. Mao. er det en "whitelist" i BIOS for hvilke nettverkskort som er godkjent. 

Det man kan sjekke, er jo også om PC-en finnes i konfigurasjoner med andre kort eller om andre har byttet til spesielle kort og det har fungert. Mest aktuelle kortet ellers vil vel være Intel AX210. Usikker på om dette kortet leveres i forskjellige "M.2-key"-varianter, men tror ikke det. Videre er det to størrelser for antennetilkoblingene, men siden dette er en såpass ny PC vil jeg anta at det er samme som er på vanlige AX210-kort, og som for så vidt har vært vanlig noen år nå.

Hvilken ruter har du, og hvilken ytelse måler du hvis du er nært ruteren kontra et stykke unna?

Sjekk ellers strømsparingsinnstillingene for kortet under avanserte strømsparingsfunksjoner. Og er det 2,4 eller 5GHz du bruker mot ruteren? (er det separat SSID for 2,4 og 5GHz, eller er det bandsteering?). Enebolig eller leilighet med tanke på støy fra andre nettverk?

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

maxresdefault.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=5ZuWZz7KPBk

Hvis laptopen benytter et standard M.2 WiFi-kort så kan jeg anbefale dette, Intel AX200:
https://www.proshop.no/Nettverksadapter/Intel-Wi-Fi-6-AX200-no-vPro/2771565

Hadde liknende problemer med min Asus TUF A17 laptop, spesielt når jeg beveget meg rundt med den på jobb - hver gang den byttet nodetilkobling så mistet den forbindelsen, og det tok opptil et par minutter før den fikk kontakt igjen.

Med Intel-kortet ble signalstyrken bedre, og mye bedre forbindelse.

EDIT:
Ser det er kommet nyere modeller fra Intel nå, som AX201 og AX210, men har ingen personlige erfaringer med disse.

EDIT 2:
Krysser ut AX201 som uaktuelt.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AX201 kan vel kun benyttes i PC-er som har wifi-kontroller i brikkesettet og har det aktivt (https://en.wikipedia.org/wiki/CNVi). I praksis er vel da AX201-kortet bare "radiodelen". Siden det ikke er et slikt kort i PC-en fra før, trenger man et "komplett" kort som da AX200 eller AX210. Siden sistnevnte støtter WiFi 6E, kan man se på det som mer framtidsrettet. 

Men man bør videre også sjekke at kortene faktisk fungerer/lar seg bytte. At det lar seg gjøre med en Asus-modell, betyr ikke at det er tilsvarende for en annen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Xvani said:

Fin link NULL!

Ser ut som om AX210 er det beste intel-wifi-kortet man får tak i akkurat nå om man ikke har en intel prosessor med rett brikkesett. Synd, for AX411 ser bra ut! Får håpe på en AX410...

AX411/Double Connect ser egentlig ut til å ta litt av fordelene som kommer med WiFi 7 inn i WiFi 6E. Hadde vært litt interessant å se på i praksis. I praksis da snakker man om lastbalansering og prioriteringer på klientsiden. Litt synd at det er 2,4 + 5 eller 6 GHz - kunne på en måte vært enda bedre med 5 + 6 GHz. 

En ting her er å styre hvordan trafikken skal gå. I teorien også kunne man vel også med tjenester som støtter multipath TCP også kjøre trafikken i parallell over de to forbindelsene. Men også på et høyere lag kan man kanskje kjøre separate forbindelser i parallell da som mer i tradisjonell lastbalansering. Eks. en nedlasting i Stream setter opp en rekke sesjoner for nedlastingen fra serveren, og da kunne noen gått på det ene grensesnittet og noen på det andre for å øke totalytelsen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/6/2022 at 12:23 PM, NULL said:

Har selv en PC med dette nettverkskortet (riktignok med en K på slutten av modellbetegnelsen - er i hvert fall modellen som også har WiFi 6E-støtte), og erfaringene så langt er OK. Spørsmålet her kan jo også være om det er noe med PC-en ellers som gir utfordringer, f.eks. antennedesign. 

Jeg hadde litt stabilitetsissues tidligere under Windows 10, men gjennom en driveroppdatering som vel kom i mars-april ble det bedre. For Ubuntu 22.04LTS måtte jeg ellers over på en nyere kjerneversjon enn det som var standard for at revisjonen av kortet skulle fungere.

Når det ellers gjelder WiFi-kort, er det ikke i alle PC-er dette er "rett fram" å bytte. Har hatt noen PC-er der jeg har måtte brukt en "hacka" BIOS eller modifisere BIOS selv for at andre kort enn med delenummer fra PC-leverandøren skal være godkjent. Mao. er det en "whitelist" i BIOS for hvilke nettverkskort som er godkjent. 

Det man kan sjekke, er jo også om PC-en finnes i konfigurasjoner med andre kort eller om andre har byttet til spesielle kort og det har fungert. Mest aktuelle kortet ellers vil vel være Intel AX210. Usikker på om dette kortet leveres i forskjellige "M.2-key"-varianter, men tror ikke det. Videre er det to størrelser for antennetilkoblingene, men siden dette er en såpass ny PC vil jeg anta at det er samme som er på vanlige AX210-kort, og som for så vidt har vært vanlig noen år nå.

Hvilken ruter har du, og hvilken ytelse måler du hvis du er nært ruteren kontra et stykke unna?

Sjekk ellers strømsparingsinnstillingene for kortet under avanserte strømsparingsfunksjoner. Og er det 2,4 eller 5GHz du bruker mot ruteren? (er det separat SSID for 2,4 og 5GHz, eller er det bandsteering?). Enebolig eller leilighet med tanke på støy fra andre nettverk?

Er ikke mange andre nettverk innenfor rekkevidde. har forsøkt 2 forskjellige rutere. Standard ruter fra Telenor(zyxel p8702n) å standard fra altibox(usikker på type) Har forsøkt og tvinge det til og burke bare 2.4 ghz men fortsatt ingen dekning på soverom.

Har forsøkt alle kombinasjoner inne på enhetsbehandling for nettverkskortet, å det som er av strømsparingsalternativer, men ingen ting hjelper.

 

Har bestilt AX210 nå, blir forhåpentligvis bra da.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kennet_H said:

Er ikke mange andre nettverk innenfor rekkevidde. har forsøkt 2 forskjellige rutere. Standard ruter fra Telenor(zyxel p8702n) å standard fra altibox(usikker på type) Har forsøkt og tvinge det til og burke bare 2.4 ghz men fortsatt ingen dekning på soverom.

Har forsøkt alle kombinasjoner inne på enhetsbehandling for nettverkskortet, å det som er av strømsparingsalternativer, men ingen ting hjelper.

 

Har bestilt AX210 nå, blir forhåpentligvis bra da.

Takk for svar!

Har du sjekket om andre har byttet ut og at det fungerer med PC-en du har? Dette ettersom det ikke er uvanlig at det bare er godkjente kort som kan brukes i mange maskiner - dvs. at det er en device-ID-er som ligger i BIOS som må samsvare med kort som offisielt er støttet.

Bakgrunnen for dette ligger i regulativer. Det forhindrer at CE- eller FCC-godkjenning kan brytes så lett gjennom å bytte nettverktet. Dette litt antagelse fra meg - har vel egentlig ikke helt sjekket detaljene for hvorfor det er slik. Noen produsenter går også lenger, og godkjenner kun device-ID-er som er fra PC-produsenten. Da kan det være at en type wifi-kort må være produsert for produsenten - f.eks. Lenovo kan ha egne device-ID-er på wifi-kort fra Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...