Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klipping av gress og hekk.


Malmern

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en liten uenighet med huseier angående klipp av hekk og hage,
det er ikke spesifisert at jeg skal klippe,
men det står at vi skal holde området rundt huset ryddig / snømåking osv.,
dette dekker kanskje plenklipping og trimming av hekken?

Jeg sa meg uansett enig i å gjøre dette mot at huseier skaffet nødvendig utstyr,
fikk følgende melding tilbake:

"Det er en veldig liten plen,
kjøper manuell gressklipper."

Dette er helt greit for min del da plenen er +/-20 kvm.

Fikk så senere en ny melding:

"Kjøper en batteridrevet hekksaks."

2 dager senere dukker han opp med en manuell gressklipper og en manuell hekksaks når jeg ikke er hjemme.

Sender han så en ny melding:

"Skulle ikke du kjøpe batteridrevet hekksaks?"

Får svar tilbake at han ombestemte seg da hekken er liten og at vi skal slippe mye styr med batteriskifte og ledninger.

Har huseier lov til å komme med noe annet enn det han lovte?

Dette vil endre det fra en 1/2 - 1 times jobb til en 3-5 timers jobb,
hekken er 12-13 meter lang og 2,5 meter høy og begge sider skal selvfølgelig trimmes.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holde det ryddig rundt boenheten, samt plenklipping er ok.
Som nevnt så hadde nektet trimme hekken. Normal folkeskikk er å klippe plen og holde det ryddig runde seg.
Har ikke hørt noen leieboere nødt til å trimme hekken i det hele tatt selv. Samt risikere at utleier ikke blir fornøyd med hvordan hekken er trimmet ?

Lenke til kommentar

HVA leier du? 

Rundt huset sier du - leier du et hus? 

Isåfall, JA - det er ditt ansvar. 

Leier du kun en leilighet eller lignende, vil der også være ditt ansvar å vedlikeholde det området som eventuelt tilhører deg. 

Det er spesifisert i både loven og alle ordinære kontrakter at leietager plikter å utføre vanlig vedlikehold og vask og lignende. 

Om huset har en fin og ålreit hage som er din/ditt alene; så sier det seg selv at det også faller inn under vedlikeholdsplikten. 

Både hekk og plen. Du trenger selvsagt ikke gjøre det superfint, men om du ikke vedlikeholder det nogenlunde som i klippe plen og hekk iblant, så ødelegger du jo hagen. 

Det blir litt som om du aldri støvsuger og tørker overflater inne. Da ødelegger du også objektet, og overholder ikke din vedlikeholdsplikt. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (2 timer siden):

HVA leier du? 

Rundt huset sier du - leier du et hus? 

Isåfall, JA - det er ditt ansvar. 

Leier du kun en leilighet eller lignende, vil der også være ditt ansvar å vedlikeholde det området som eventuelt tilhører deg. 

Det er spesifisert i både loven og alle ordinære kontrakter at leietager plikter å utføre vanlig vedlikehold og vask og lignende. 

Om huset har en fin og ålreit hage som er din/ditt alene; så sier det seg selv at det også faller inn under vedlikeholdsplikten. 

Både hekk og plen. Du trenger selvsagt ikke gjøre det superfint, men om du ikke vedlikeholder det nogenlunde som i klippe plen og hekk iblant, så ødelegger du jo hagen. 

Det blir litt som om du aldri støvsuger og tørker overflater inne. Da ødelegger du også objektet, og overholder ikke din vedlikeholdsplikt. 

Leier 1/3 av en tomannsbolig med medfølgende hageflekk og terrasse.

Har som sagt ingen problemer med å gjøre jobben,
men burde kunne disponere egnet utstyr og slippe å stå i timesvis når jobben kunne vært gjort på maks 1 time.

Lenke til kommentar
Malmern skrev (26 minutter siden):

Det ordnet seg, huseier ombestemte seg og skal nå komme med en batteridrevet hekksaks. :)

Jeg er dog forsatt spent på hva du leier. 

 

Om du leier et hus skal du jo egentlig stå for slikt utstyr selv, så da gjør huseier deg en bjørnetjeneste. Høres heller ut som du isåfall er en vanskelig leietager. Huseier trenger jo ikke gi leietager kluter og støvsuger heller feks. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (11 timer siden):

Jeg er dog forsatt spent på hva du leier. 

 

Om du leier et hus skal du jo egentlig stå for slikt utstyr selv, så da gjør huseier deg en bjørnetjeneste. Høres heller ut som du isåfall er en vanskelig leietager. Huseier trenger jo ikke gi leietager kluter og støvsuger heller feks. 

Skrev det i forrige post:

"Leier 1/3 av en tomannsbolig med medfølgende hageflekk og terrasse."

Dette er en tomannsbolig der hver del har egen gårdsplass og medhørende garasje.

Huseier eier halvparten av denne og vi leier 1. og underetasje av hans del,
vi disponerer også garasjen, en hageflekk og en terrasse,
to andre leier 2. etasje og disponerer en hageflekk på baksiden,
og jeg aner ikke hvor mange som leier i resten av tomannsboligen.

Etter det jeg har skjønt så er det vanlig at utleier stå for utstyr og leietager gjøre jobben viss det er spesifisert i kontrakten,
det er strengt tatt ikke spesifisert i kontrakten, men som sagt gjør jobben så lenge han står for utstyr,
skjønner at han ikke har tid til å klippe gresset og trimme hekken.

Egentlig kunne jeg driti i hele plenen og hekken,
noe som de i andre etasje gjør, de har ikke rørt en gressklipper eller hekksaks så lenge de har bodd her,
måker gjør de heller ikke, men vil ha det litt ryddig og pent her.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 timer siden):

Hvorfor det?

Vedlikehold og drivstoff må en nok ordne selv, men utstyret må utleier skaffe.
Ingen som vil leie hus om de må kjøpe hageutstyr for å bo der.

Akkurat som man plikter å holde bolig nogenlunde ren mm, og man heller ikke leier et hus der man spør huseier gi deg en mopp og støvsuger. Leier man et objekt leier man hele greia med de rettigheter og plikter det medfører. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (2 minutter siden):

Akkurat som man plikter å holde bolig nogenlunde ren mm, og man heller ikke leier et hus der man spør huseier gi deg en mopp og støvsuger. Leier man et objekt leier man hele greia med de rettigheter og plikter det medfører. 

Man leier huset, ikke gresset eller hekken.

Ved klipp av hekk og gress så gir man fortjenesten til eier, da utleier ikke har noe å tjene på å stelle med hagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...