Gå til innhold

Vil sette opp midlertidig bro etter brosvikt på E6: − Kan ikke repareres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det faktum at det skal ta to veker å få på plass midlertidig bru er heilt utruleg. Det bør jo vere slikt lagra nær dette området når det er så kritisk.
Her burde det vere maks 48 timar før ny bru kan vere på plass. At der f.eks. ikkje står slikt i Alta er ganske ufatteleg.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til at selv om det finnes nødetater på begge sider så vil brukollapsen forlenge utrykningstida avhengig av hvor man skal til og fra og hvilken nødetat det er snakk om. Utrykningstida er svært lang i dette området fra før av og kapasitetene begrenset. Får de to nødhendelser på en gang så må de velge..

Fiberkabelen mellom Finnmark og resten av landet går i rør festet på undersiden av denne brua. Kollapser brua videre så kan 80 000 få driftsavbrudd og svært begrenset kapasitet på nett og mobildekning.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vil bare legge til at selv om det finnes nødetater på begge sider så vil brukollapsen forlenge utrykningstida avhengig av hvor man skal til og fra og hvilken nødetat det er snakk om. Utrykningstida er svært lang i dette området fra før av og kapasitetene begrenset. Får de to nødhendelser på en gang så må de velge..

Fiberkabelen mellom Finnmark og resten av landet går i rør festet på undersiden av denne brua. Kollapser brua videre så kan 80 000 få driftsavbrudd og svært begrenset kapasitet på nett og mobildekning.

Likevel har gjengen i Oslo funnet ut at de skal legge ned kobbernettet. Landet vanstyres fra ende til annen. 

Finner det litt merkelig at ikke flere roper varsku, særlig nødetatene. 

Lenke til kommentar

Siste nytt om brukollapsen:

- Forsvarets bru kan ikke benyttes til allmenn ferdsel. Den skal monteres kun for beredskapshensyn. Dermed vil E6 være stengt og uten reserveløsning i ca 2 uker. Personbiler og trailere må altså kjøre rundt (8 timer via Finland).

- Tolletaten advarer mot at omkjøring via Finland kan svi i lommeboka.

- En ekspert på samferdsel sier at han ikke kommer på noe sted som er mer sårbart for slike hendelser enn denne strekninga.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er dette resultatet av en håpløs punktsvakhet som man enkelt kunne utbedre? Eller står elvekryssingen i forhold til behov, og å gå fra 10 år kontinuerlig oppetid til 50 for hele veistrekket vil koste uforholdsvis mye i forhold til folketall, skatteinngang og betalingsvilje for bompenger?

Hvis man bruker en milliard på dette veistrekket, hvor mange menneskeliv kan man forvente å spare, hvor mange reisetimer kan man bli kvitt, og hvor mye bedre «oppetid»? Sammenlignet med å fikse på E18 i Oslo?

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva de tenkte da den første brua brast, tydeligvis så kryste de fingrene å håpte den andre skulle holde, noe den åpenbart ikke gjorde. Dette er høyst kritikkverdig, selv folk med minimal kompetanse forstår at man trenger backup eller et fullgodt alternativ når det gjelder ferdselsårer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@knutinh Denne brua er en punktsvakhet som var planlagt skiftet ut i kommende NTP. Litt lengre nord ligger en strekning på noen få kilometer som er hovedproblemet for Finnmarks hovedpulsåre, Kvænangsfjellet. Det er den som må stenge ca 30 ganger hver vinter på grunn av svært utfordrende værforhold i kombinasjon med stigning. Når veien er åpen er det ikke uvanlig at bilberging må rykke ut til trailere flere ganger om dagen (vinterstid). I 2024 åpner en ny tunell som skal hjelpe på situasjonen, men "alle" har varslet på forhånd at den blir for kort. Prislapp 1,2 milliarder. Til sammenligning skal Fornebubanen koste 28 milliarder etter siste sprekk, og tjene langt færre innbyggere og null tungtransport.

Det skal sies at spesielt strekninga mellom Storslett og Alta har vært forsømt i mange tiår på grunn av få lokale innbyggere (ca 5000), men det er like fullt en hovedpulsåre mellom Finnmark og resten av landet med mye trailertransport begge veier. Omtrent som Dovre er lite befolket men likevel en uhyre viktig sammenkobling av landsdeler.

Mellom Storslett og Skibotn har det kommet to tuneller forbi svært rasutsatte og problematiske områder. Brua i Badderen og tunellen på Kvænangsfjellet kom bare senere i prioritetsrekka, litt for sent for den nevnte brua sin del.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (4 minutter siden):

Dette er vel også en svakhet i "totalforsvaret" om man tenker etter? Forsyninger må frem i et hvert scenario, enten det er krig eller fred.

Sjansen for at en tiårsflom inntreffer akkurat når  Russerne kommer er vel liten.

Det å ha komplementære veier i tilfelle sabotasje/angrep er forsåvidt et fair punkt, men hvis det betyr at fienden må sprenge to bruer heller enn en så har man bare doblet innsatsen deres.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (23 minutter siden):

Sjansen for at en tiårsflom inntreffer akkurat når  Russerne kommer er vel liten.

Det å ha komplementære veier i tilfelle sabotasje/angrep er forsåvidt et fair punkt, men hvis det betyr at fienden må sprenge to bruer heller enn en så har man bare doblet innsatsen deres.

-k

Jo, men hvis russerne skal holdes tilbake så trenger man vel forsyninger selv om det kommer en flom? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (8 minutter siden):

Jo, men hvis russerne skal holdes tilbake så trenger man vel forsyninger selv om det kommer en flom? 

Sannsynligheten for at Russerne kommer er p1. Sannsynligheten for at det kommer en flom som river ned denne bruen er p2. Hvis vi antar at de to ikke påvirker hverandre så er sannsynligheten for at p1 og p2 inntreffer p1*p2. Hvis p1 og p2 begge er veldig små, så er sjansen for begge to forsvinnende liten.

Vi burde bruke mest energi på å løse de problemene som har betydelig "sannsynlighet x konsekvens".

 

Jeg antar at forsvaret har mobiliseringsplaner som tar hensyn til sivil infrastruktur når de plasserer ut baser og utstyr. I mange tilfeller så vil vi også ønske å sprenge egne bruer for å hindre Russerne fra å komme videre inn i landet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

Du snakker nå om et område med 80 000 innbyggere, der vei er eneste landforbindelse med omverden og der Norges største trailerbaserte eksportnæring har store deler av sin produksjon.

Hvis beskrivelsen liten blodåre ut til en finger skulle stemme, hva er da Fornebu med sine litt over 4000 innbyggere, 12 000 kontorplasser som kan ta seg hjemmekontordager og null fysisk eksport?

Hvor mange av de 80000 trenger å passere denne broen hver dag?Rv 166 har ÅDT på 23500 (Og det er bare fordi det går busser tett i tett her at det i hele tatt såvidt går), E6 på denne strekningen har et ÅDT på 850. (https://vegkart.atlas.vegvesen.no)

Tallene dine for Fornebu er totalt utdaterte, de er det dobbelte av dette nå, og er et sted med vesentlig fremtidig vekstpotensiale. Befolkningsveksten på fornebu har vært vesentlig.

Det er ikke vanskelig å være enig i at det burde være bedre redundans på slike sårbarheter (men det er ikke åpenbart at dette er kun statens ansvar, hva gjør fylket her?). Å sammenligne med fornebu er imidlertid bare for dumt, dette er svært lite sammenlignbart. En ting er lokalpatriotisme, men dette har tippet over i det rent parodiske.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (22 timer siden):

Tallene dine for Fornebu er totalt utdaterte, de er det dobbelte av dette nå, og er et sted med vesentlig fremtidig vekstpotensiale. Befolkningsveksten på fornebu har vært vesentlig.

- Selv en dobling fra 4000 innbyggere er en bagatell i forhold til de 80 000 innbyggerne nord for denne flaskehalsen på E6

- Selv en dobling fra 12 000 kontorplasser (som kan ta hjemmekontor) er en bagatell i forhold til arbeidsplassene nord for denne brua. (Har du forresten oppdatert kilde på antall kontorplasser på Fornebu?)

- Selv en dobling fra null godstrafikk er en bagatell i forhold til trailereksporten som er kritisk avhengig av denne E6-brua.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 6/1/2022 at 5:09 PM, Powertrainer said:

Jeg lurer på hva de tenkte da den første brua brast, tydeligvis så kryste de fingrene å håpte den andre skulle holde, noe den åpenbart ikke gjorde. Dette er høyst kritikkverdig, selv folk med minimal kompetanse forstår at man trenger backup eller et fullgodt alternativ når det gjelder ferdselsårer.

Det er sånn Statens Vegvesen fungerer. Hvis de gjør det for bra er de plutselig uten jobb. Jobben må gjøres halvveis hele tiden skal de beholde den i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...