Gå til innhold

Nye regler elbil lading


pierce007

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (På 31.5.2022 den 8.42):

Godt det endelig blir slik. Det har vært alt for mange branner pga. stikkontaktlading i Norge de siste åra!

 

Sitat

På spørsmål om det har vært mange branner på stikkontakter, svarer han at det har vært mange tilfeller av varmegang i både kontakter og i andre deler av elektriske installasjoner når man har benyttet vanlige stikkontakter til lading. Heldigvis har man unngått store branner, så vidt han vet.

Så ingen faktiske branner. Men godt det endelig blir slik at elektrikere hele landet rundt kan flå folk for prisen av en billig bruktbil med loven i hånd, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere er inne på, uten at jeg har fått oppdatert meg på den nye NEK:400 enda, vil jeg ikke tro dette nye kravet har tilbakevirkende kraft. Det er ytterst få nye krav som har det. Man kan for eksempel helt fint ha gamle smeltesikringer i sikringsskapet sitt om det er fra den gang det var lov. Men man kan ikke sette opp skap med smeltesikringer nytt i dag.

Med det sagt, å kjøpe seg elbil til 3-400 tusen for så å ikke investere i en ladestasjon på kanskje 20 tusen all inclusive er jo ganske spesielt. Kanskje ekstra spesielt i dag da man lettere kan integrere smart lading med en ladestasjon enn med ei stikkontakt, og dermed spare noen kroner. Dersom man har smart styring av elbilladeren sin, og den er montert innen de siste 20 måneder, får man støtte fra Enova, er vel 35% eller inntil 10 tusen kroner tror jeg.

Ser enkelte mener at elektrikere flår folk, men som elektriker får jeg ikke stort av de penga. Hovedpotten går eventuelt til de som selger ladere. For å snu det litt på flisa vil jeg heller si det er nok et tilfelle der enkelte idioter ødelegger for folk som har sunt folkevett. Litt sånn som med skjøteledninger ellers, det er ikke noe direkte farlig i seg selv så lenge man har kontroll på hva som er av last og man bruker det forsvarlig. Har vært borti folk som lada Teslaen på en dobbel stikk fra Biltema i garasjen, som gikk på samme kurs som gangen og lys på vaskerommet. Det ene uttaket var svidd, da bytta han over til neste uttak. Når det etter hvert ikke funka for han fikk ikke lada ringte han elektriker, og jeg kom og fant en takboks over lampa i gangen der koblingen hadde svidd seg gjennom plastboksen og det var tørt treverk rett over. Kona i huset var ikke happy, de hadde 2 små barn.

Jeg sier forøvrig ikke dette for å skremme andre,men som et bevis på at idioter fins, og vi som monterer elektrisk anlegg er nødt til å idiotsikre det i mest mulig grad da vi ikke har kontroll på hvem som etter hvert skal bruke installasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (14 minutter siden):

Dersom man har smart styring av elbilladeren sin, og den er montert innen de siste 20 måneder, får man støtte fra Enova, er vel 35% eller inntil 10 tusen kroner tror jeg

Dette var nytt for meg. Vil det si at jeg som har Easee-lader, og bruker smartlading med Tibber, kan få denne støtten? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Larzen_91 said:

Bare å kjøpe et rele til varmtvannsberederen det.

Det er jo det. Eller i mitt tilfelle har jeg mye mere behov for smart styring av varmekabler på badene da de orginale ikke har nattsenking engang..
MEN det slo meg at jeg har en slik sensibo sak som styrer varmepumpen, og man kan slå på at Tibber skal ha kontroll på den så kansje den er innafor? hmm..

 

Edit: kan svare megselv her. Styring av Luft til Luft varmepumpe dekkes ikke. 
Så da er jeg i kontakt med firma for å få nye termostater til varmekabelene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/31/2022 at 9:04 AM, MegaMann2 said:

NEK er en installasjonsnorm og har ofte ikke tilbakevirkende kraft.


Så dersom det er installert godkjente stikk (Egen kurs, maks 10 amp, sikret med jordfeilvern type B) så kan jeg ikke skjønne annet enn at de fortsatt vil være lov å bruke disse.

Ny NEK vil forhindre at nye slike installasjoner vil være lov å gjøre.

Ingen regelendring får tilbakevirkende kraft i Norge - det er grunnlovstridig. Din oppfatning er derfor korrekt i forhold til personer som fra før har godkjente installasjoner iht. tidligere regelverk. (Det sies for øvrig mye rart i denne tråden.)

Selv etter nye krav er ikke lading fra vanlig stikkontakt totalforbudt, men det skal ikke brukes som en permanent ordning. Gjestelading og annen nødlading er fortsatt tillatt. 

Når det er sagt vil jeg anbefale alle å skaffe seg en ladeboks. Med batteristørrelsen elbiler nå har kommet opp i, vil det ta uforholdsmessig lang tid å lade via vanlig stikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...