Gå til innhold

Forbrukerrådet roper varsko: – Et klart behov for å regulere lootbokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ærlig synes jeg lootboxer er et av de minste problemene i mikrotransaksjoner, og spesielt om de bare inneholder kosmetikk. Det som er et betydelig større problem er når fremgang i et spill blir bremset ned for å skape insentiv for å kjøpe seg ressurser i spillet. Dette har totalt ødelagt mobilspill som noe som var på tur til å bli tatt seriøst, og det kan potensielt ødelegge resten av spillbransjen i tillegg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (13 minutter siden):

Helt ærlig synes jeg lootboxer er et av de minste problemene i mikrotransaksjoner, og spesielt om de bare inneholder kosmetikk. Det som er et betydelig større problem er når fremgang i et spill blir bremset ned for å skape insentiv for å kjøpe seg ressurser i spillet. Dette har totalt ødelagt mobilspill som noe som var på tur til å bli tatt seriøst, og det kan potensielt ødelegge resten av spillbransjen i tillegg.

Det er ikke feil det du sier, Gringorilla, men du tenker nok mer på selve spill opplevelsen. Dette lovforslaget er fokusert på gambling aspektet til plyndrebokser.

Endret av Dberg
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Dberg skrev (11 minutter siden):

Dette lovforslaget er fokusert på gambling aspektet til plyndrebokser.

Jepp. Men det jeg sier er at det er feil fokus. Grunnen til at det er et fokus i det hele tatt er på grunn av den vanedannende effekten gambling kan ha da det er DEN som er farlig. Men den effekten JEG nevner er faktisk ENDA sterkere, og vanskeligere å oppdage. Og nettopp det gjør den MYE farligere, og da spesielt for barn som ikke er vokst opp i en tid der man faktisk må være tålmodig. Tenk da, en slik mekanisme kombinert med konsentrasjonsevnene til TikTok-generasjonen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja forby plyndrebokser, de er verre en de gamle knipsekassene når det kommer til avhengighet, og pengene går ikke til Redningsselskapet. Så la oss heller få tilbake spilleautomater eller andre medium for å skaffe inntekter til veldedige formål enn å la disse kapitalistiske kreftene utnytte folks spilleavhengighet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Jepp. Men det jeg sier er at det er feil fokus. Grunnen til at det er et fokus i det hele tatt er på grunn av den vanedannende effekten gambling kan ha da det er DEN som er farlig. Men den effekten JEG nevner er faktisk ENDA sterkere, og vanskeligere å oppdage. Og nettopp det gjør den MYE farligere, og da spesielt for barn som ikke er vokst opp i en tid der man faktisk må være tålmodig. Tenk da, en slik mekanisme kombinert med konsentrasjonsevnene til TikTok-generasjonen!

Det du er inne på her er jo pay-to-win (p2w), men det de ønsker å ramme her er gamblingen som lootboksene utgjør. Enn så lenge er det ikke ulovlig å ha p2w, fordi du får tross alt det du betaler for, og alle har samme "sjanse", mens lootboksene er "tilfeldig" og skal selvfølgelig reguleres etter lotteriloven!

Jeg skriver tilfeldig med hermetegn, for man er på ingen måte garantert at lootboksene faktisk er random. Jeg tror nok de er nøye utregnet på når de skal gi en bruker en ok gevinst, for å sørge for at de fortsetter investeringene. Lotteriloven krever at uttrekning skal være etterrettelig og kunne ettergås, lootbokser er ikke i nærheten av dette...

Endret av RookieNO
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev:

Tenk om det var ett opplegg for lootbokser for de som vil gamble på å få det de vil ha når man kommer inn i en vanlig dagligvarebutikk.

De finnes jo forundringspakker i alt slags butikker i Norge. Ellers ser jeg ikke problemet med lootboxes. Er nå valgfritt hva du vil bruke pengene dine på.
Lenke til kommentar
Sarcoex skrev:

Egentlig like greit å gjøre det fullstendig ulovlig. EA & Co kommer ikke til å rette seg til det uansett.  
 

Ea og co velger bare en bedre løsning. Battle-pass. Da tjener de mer penger, holder på spillerne lengre, og for spillerne er det bare positivt.
Lenke til kommentar
Iki skrev (24 minutter siden):
Sarcoex skrev (1 time siden):

Egentlig like greit å gjøre det fullstendig ulovlig. EA & Co kommer ikke til å rette seg til det uansett.  
 

Ea og co velger bare en bedre løsning. Battle-pass. Da tjener de mer penger, holder på spillerne lengre, og for spillerne er det bare positivt.

Battlepass er ihvertfall bedre, så lenge det er flerspiller relatert og ikke puttet inn i enspiller delen av spillet. *host F1 2021*

Lenke til kommentar
GnilreG skrev:
Selfuniverse skrev:

Tenk om det var ett opplegg for lootbokser for de som vil gamble på å få det de vil ha når man kommer inn i en vanlig dagligvarebutikk.

De finnes jo forundringspakker i alt slags butikker i Norge. Ellers ser jeg ikke problemet med lootboxes. Er nå valgfritt hva du vil bruke pengene dine på.
Problemet er når det markedsføres mot barn som har mye dårligere impulskontroll enn voksne. Det står i rapporten at de ikke vil ha lootboxes i spill som barn kan spille, men at de kan være i andre spill så lenge de er transparente om sjansen for å vinne og at prisen vises i ekte penger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (På 31.5.2022 den 12.10):

Det du er inne på her er jo pay-to-win (p2w)

Nei, pay 2 win er utelukkende et problem i online-spilling. Det jeg snakker om er pay 2 progress. Om du har spilt noen mobilspill de siste 5 årene, så bør du forstå hva jeg mener. Spillet har god flyt i starten og du kommer deg videre i et noenlunde fornuftig tempo, og så går det gradvis saktere, nesten umerkbart. Til slutt går fremgang så sakte at du har valget mellom å være EKSTREMT tålmodig, betale for å få fremgangen like rask som i starten, eller å slutte å spille spillet. Problemet er at man har en ekstremt sterk psykologisk effekt som heter "sunk cost fallacy" som er veldig vanlig hos gamere. Det sier at man har et ønske om at tid og penger man har "investert" så langt ikke skal gå til spille, og derfor investerer man MER tid og penger i håp om å komme til et punkt der man kan si seg fornøyd med å avslutte. Det er veldig vanlig i poker for eksempel at slik (underbevisst) tankegang gjør at man taper på en all-in. Og det er altså en mekanisme som mobilspillutviklere bruker for alt det er verdt. Man merker sjelden dette de første dagene man spiller et spill, men plutselig oppdager man det, og da er det "for sent".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjoolz skrev (På 31.5.2022 den 15.02):

Det står i rapporten at de ikke vil ha lootboxes i spill som barn kan spille, men at de kan være i andre spill så lenge de er transparente om sjansen for å vinne og at prisen vises i ekte penger.

Viktige punkter. Spesielt sistnevnte synes jeg, da det vil få en del til å sperre opp øynene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...