Gå til innhold

Ufattelig lav nedlastingshastighet (og rask upload) på enkelt-connections med Altibox?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, xClaymanx said:

Selv om min er relativt ny type vil den bl.a ikke forwarde porter uten at jeg napper strømmen på den og setter den i igjen.

Regner nesten med at du har power cycla den fysisk?

Ja, må gjøre det for at ting skal funke igjen etter å ha byttet mellom bridge mode og ruter mode, har power cycla den mange ganger i dag.

Lenke til kommentar

Kom meg forbi førstelinjesupport med Altibox nå, var heldigvis ikke så ille. Imponerende med support 01:30 på natta via Messenger-chat!

Det skal sies, han ba meg om å teste med Altibox sine DNS-servere da 😂, men etter det forsto han heldigvis ut at jeg kan endel om nettverk, så han opprettet en sak til teknisk. Spent på hvor smooth det går.

Endret av oxidized
Lenke til kommentar

Samme problemet her med 750/750 Mbps fra Altibox via Eidsiva. Så fort jeg utnytter ett par tilkoblinger så faller nedlastninghastighet på alt annet ned til mellom 10-100 mbit. Meldte teknisk til Altibox forrige fredag, purret i går og fortsatt ikke noe lenger.

Jeg bruker en Ubuntu server med 10Gbps port som ruter, koblet rett i fiberkonverter og endrer mac adresse til faktiske ruteren fra ISP og terminerer VLAN 102. Ikke noe bridge mode påskrudd via altibox.no.

Med iperf3 måler jeg 750 Mbps upload fra server i Finland, men så fort jeg setter på en nedlastning på usenet/steam/epic/etc på 5+ connections og limiter til f.eks 100 Mbps, så strupes andre connections til mellom 7-31~ Mbps per connection.

Har også testet med samme resultater fra en kompis sin server på 750/750 ett annet sted i landet.

Quote

iperf3 -c 158.248.**.**
Connecting to host, port 5201
[  5] local 84.234.**.** port 45470 connected to 158.248.**.** port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr  Cwnd
[  5]   0.00-1.00   sec  16.1 MBytes   135 Mbits/sec  188   39.6 KBytes
[  5]   1.00-2.00   sec  5.00 MBytes  41.9 Mbits/sec   30   55.1 KBytes
[  5]   2.00-3.00   sec  13.8 MBytes   115 Mbits/sec    5    103 KBytes
[  5]   3.00-4.00   sec  6.25 MBytes  52.4 Mbits/sec   44   15.6 KBytes
[  5]   4.00-5.00   sec  5.00 MBytes  41.9 Mbits/sec   29   5.66 KBytes
[  5]   5.00-6.00   sec  5.00 MBytes  41.9 Mbits/sec   18   24.0 KBytes
[  5]   6.00-7.00   sec  3.75 MBytes  31.5 Mbits/sec   22   39.6 KBytes
[  5]   7.00-8.00   sec  3.75 MBytes  31.5 Mbits/sec   39   45.2 KBytes
[  5]   8.00-9.00   sec  7.50 MBytes  62.9 Mbits/sec   12   62.2 KBytes
[  5]   9.00-10.00  sec  5.00 MBytes  41.9 Mbits/sec   29   35.4 KBytes
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-10.00  sec  71.1 MBytes  59.7 Mbits/sec  416             sender
[  5]   0.00-10.01  sec  67.8 MBytes  56.9 Mbits/sec                  receiver

Det samme skjer uansett hastighet og antall connections over 2 virker det som. Enkelte ganger får du full speed litt tid etter, andre ganger er du bare strupet hardt fra start. Spiller ingen rolle om den står i bromodus eller ikke, akkurat det samme skjer. Har også prøvd ruteren som fulgte med også, ytelse på denne er ennå dårligere. Har egentlig ikke hatt annet enn problemer etter Eidsiva siden de flyttet alle over på Altibox. 🤷‍♂️

Her er ennå en test hvor jeg startet en nedlastning på Steam med begrensning på 40MB/s
 

Quote

[  5] 348.00-349.00 sec  90.0 MBytes   755 Mbits/sec    0   3.00 MBytes
[  5] 349.00-350.00 sec  90.0 MBytes   755 Mbits/sec    0   3.00 MBytes
[  5] 350.00-351.00 sec  88.8 MBytes   745 Mbits/sec    0   3.00 MBytes
[  5] 351.00-352.00 sec  88.8 MBytes   745 Mbits/sec    0   3.00 MBytes
[  5] 352.00-353.00 sec  65.0 MBytes   545 Mbits/sec   89    375 KBytes
[  5] 353.00-354.00 sec  7.50 MBytes  62.9 Mbits/sec   57   74.9 KBytes
[  5] 354.00-355.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec   15   21.2 KBytes
[  5] 355.00-356.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec   20   11.3 KBytes
[  5] 356.00-357.00 sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec   12   14.1 KBytes
[  5] 357.00-358.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec   10   31.1 KBytes
[  5] 358.00-359.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    9   28.3 KBytes
[  5] 359.00-360.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec   11   12.7 KBytes
[  5] 360.00-361.00 sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec    7   11.3 KBytes
[  5] 361.00-362.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    8   17.0 KBytes
[  5] 362.00-363.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    7   28.3 KBytes
[  5] 363.00-364.00 sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec    8   18.4 KBytes
[  5] 364.00-365.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    9   15.6 KBytes
[  5] 365.00-366.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    9   18.4 KBytes
[  5] 366.00-367.00 sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec   10   18.4 KBytes
[  5] 367.00-368.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    9   15.6 KBytes
[  5] 368.00-369.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    8   18.4 KBytes
[  5] 369.00-370.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec   11   26.9 KBytes
[  5] 370.00-371.00 sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec   16   12.7 KBytes
[  5] 371.00-372.00 sec  1.25 MBytes  10.5 Mbits/sec    7   42.4 KBytes
^C[  5] 372.00-372.98 sec  3.75 MBytes  32.0 Mbits/sec    0   83.4 KBytes

Det mest irriterende med det hele er at Eidsiva bare purrer på Altibox. Du kan ikke bli oppfulgt av noen som har teknisk kompetanse rett fra Altibox gud forby, men han på support sa i dag at han skulle legge med en beskjed om anmodning til teknisk til å ta kontakt.....

Endret av Xstasy
Lenke til kommentar
Xstasy skrev (14 timer siden):

 

Det mest irriterende med det hele er at Eidsiva bare purrer på Altibox. Du kan ikke bli oppfulgt av noen som har teknisk kompetanse rett fra Altibox gud forby, men han på teknisk sa i dag at han skulle legge med en beskjed om anmodning til å ta kontakt.....

Husk nå at du har et privatabonnement. Den typen support du ønsker her er ikke noe som finnes i supportsystemet til et kundesenter for privatkunder. Det må inn til en nettverksavdeling, som ikke akkurat prioriterer en sånn sak.

Lenke til kommentar
2 hours ago, OJ Doe said:

Husk nå at du har et privatabonnement. Den typen support du ønsker her er ikke noe som finnes i supportsystemet til et kundesenter for privatkunder. Det må inn til en nettverksavdeling, som ikke akkurat prioriterer en sånn sak.

Det er ikke mye å kreve at de eskalerer det når samme problemet har vedvart så lenge. Man betaler faktisk 12k i året for noe som funker 50% hadde du godtatt det uten noe form for teknisk support? Det må stilles strengere krav til leveranse til privatkunder. De er ikke noe mindre verdt bare fordi de ikke er en bedrift. Kunder er kunder.

Endret av Xstasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/2/2022 at 1:46 AM, oxidized said:

Kom meg forbi førstelinjesupport med Altibox nå, var heldigvis ikke så ille. Imponerende med support 01:30 på natta via Messenger-chat!

Det skal sies, han ba meg om å teste med Altibox sine DNS-servere da 😂, men etter det forsto han heldigvis ut at jeg kan endel om nettverk, så han opprettet en sak til teknisk. Spent på hvor smooth det går.

De forsøkte å ringe meg en gang, men etter at jeg ikke tok telefonen bare la de inn en ny ordre direkte på ny hjemmesentral (VMG v2) rett hjem til meg. Litt merkelig å bare sende en hjemmesentral direkte uten å si ifra engang, men samtidig ikke så problematisk ettersom jeg er komfortabel med å installere nettverksgreier.

Jeg installerte den nye hjemmesentralen i dag, og dessverre er det bare triste nyheter. Nå er hastighetene lave i både bridge og ruter-mode... :hrm:

Får prøve å installere den gamle hjemmesentralen igjen, håper ikke den nye har fucka med noe permanent.

Endret av oxidized
Lenke til kommentar
4 hours ago, oxidized said:

Det fungerte heldigvis, men det er noe alvorlig feil her når jeg må koble ut den nye hjemmesentralen og sette inn den gamle for å få bra hastighet på nettet.

Jeg sliter med både deres ruter og egen ruter rett i fiberkonverter. Det er internt i nettet til Altibox strupingen oppstår, har også testet fra server på Altibox/Eidsiva en annen geografisk lokasjon. Samme problemet. Struping ned til 0-31mbit på nye koblinger. Skjer mest ved bruk av P2P (Epic, Steam, Ubisoft, etc), Spiller ikke noe rolle om du limiter til 10MB/s, alt annet blir strupet, spiller heller ingen rolle om den står i bridge mode eller ikke, samme resultatet hver gang. De skulle ringe meg fredag forrige uke, fortsatt ikke hørt en puck og man blir sendt rundt i en endeløs ringerunde. Eidsiva sier vi har meldt feilen til Altibox og vi kan ikke gjøre noe mer. Ringer du Altibox får du beskjed om å vente på svar fra Eidsiva. Håpløst kundefiendtlig.

Endret av Xstasy
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Xstasy said:

 Skjer mest ved bruk av P2P (Epic, Steam, Ubisoft, etc)

På nedlastinger av spill? Ingen av disse bruker vel P2P til det? 

Stream er vel for så vidt den eneste jeg har studert trafikken på. Her lastes alt jeg har sett på via HTTP mot CDN. Men ja, her pøses det på med parallelle sesjoner for å prøve å "makse ut linja". Med det sagt for min del, så har jeg ikke opplevd problemer med ytelsen mot Steam og Epic og har vel normalt sett makset ut linja (Altibox - men mulige forskjellige Altibox-partnere/områder stiller litt forskjellig når det gjelder kapasitet noen steder i nettet). Ei vel heller Ubisoft, selv om jeg selv ikke har brukt det på lengre...

Lenke til kommentar
8 minutes ago, NULL said:

På nedlastinger av spill? Ingen av disse bruker vel P2P til det? 

Stream er vel for så vidt den eneste jeg har studert trafikken på. Her lastes alt jeg har sett på via HTTP mot CDN. Men ja, her pøses det på med parallelle sesjoner for å prøve å "makse ut linja". Med det sagt for min del, så har jeg ikke opplevd problemer med ytelsen mot Steam og Epic og har vel normalt sett makset ut linja (Altibox - men mulige forskjellige Altibox-partnere/områder stiller litt forskjellig når det gjelder kapasitet noen steder i nettet). Ei vel heller Ubisoft, selv om jeg selv ikke har brukt det på lengre...

De fleste bruker både P2P med backet CDN for dette. Du laster ikke opp noe, men det utnytter fortsatt P2P teknologi til deres servere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Xstasy said:

De fleste bruker både P2P med backet CDN for dette. Du laster ikke opp noe, men det utnytter fortsatt P2P teknologi til deres servere.

Uh? URL som beskriver dette, for i utgangspunktet blir vel ikke dette P2P. Og tenker du da spesifikt på hvilken av disse tjenestene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 6/9/2022 at 11:04 PM, NULL said:

Uh? URL som beskriver dette, for i utgangspunktet blir vel ikke dette P2P. Og tenker du da spesifikt på hvilken av disse tjenestene?

Kan se ut som jeg tok feil angående Steam, men felles for alle disse klientene er at de oppretter uavhengig flere tilkoblinger til flere CDN servere og/eller peers.

Feilen er uansett lett gjenskapelig ved å sette på en nedlasnting på Steam/Epic/Ubisoft/HTTP(S) og strupe den til 1/10 av kapasiteten til linja. Da får du de samme resultatene som testene over, uavhengig om du bruker bromodus eller ikke, samme hvilken ruter eller sentral du har. Anbefaler alle med Eidsiva (via Altibox) eller Altibox kunder å teste dette.

Tok igjen kontakt med Eidsiva i dag etter å ikke ha hørt noe fra dem etter tre telefonsamtaler til support over 4 uker hvor de bedyret at jeg skulle bli tatt kontakt med innen to uker siden, fortsatt ikke hørt noe. Så krysser fingrene for at jeg blir ringt opp av en teamleader hos Eidsiva som kan sette meg i kontakt med teknisk hos Altibox.

EDIT: Ble servert samme suppa; Prøvde eskalere til teamleader etc, men svada svada svada. Kort sagt han skulle feilmelde/eskalere, men ingen lovnader om å bli kontaktet. Samme våset; Du må bruke vår ruter. Enda jeg kobla i ruter fredag og sa den kom til å være koblet i frem til onsdag for 2 uker siden for at de skulle få kjørt testene sine.
Forklarte også dette til personen på support.

Fører ikke dette noen steder er det under vurdering å ta kontakt med Forbrukerrådet jfr. https://www.forbrukerradet.no/forside/digitalt/bredband/ eller eventuelt vurdere å gå til sivilt søksmål ettersom jeg vet at flere i mitt geografiske område og helt opp til 120km herfra er affektert.

 Om det er flere som er med har vi en bedre sak, så for all del, test nettet deres godt og delta i diskusjonen her om du opplever tilsvarende.

Support hos Eidsiva er en dårlig spøk etter Altibox tok over leveranse. Eidsiva var mye bedre før de ble leverandør av Altibox.

Edit2: Ble ringt opp igjen av teamleader hos Eidsiva og han kom frem til at de skulle ta tak i saken (endelig?) og at jeg skulle høre fra dem igjen i morgen. I praksis forklarte han at noen noder etter migrering av kundebase slet med hastighet og at det pågikk retting, men ettersom dette også skjer i Altibox sitt egne nett så er det vel der problemet ligger når jeg ikke hadde lignende problemer med Eidsiva før migreringen skjedde. Så er vel ikke veldig håpefull på at det er lett eller raskt løst denne gangen heller. Hadde tidligere en sak på tapte multicast pakker når de leverte IPTV via GET. Frøs bildet i ny og ne, men de klarte aldri å løse dette heller, så TVen ble sagt opp.

Endret av Xstasy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk det samme problemet de siste dagene. Har 1000/1000, fikk før 930/930ish, nå er download hastigheten strupet til 170ish, mens upload fungerer som før 930ish på kabel. Hjemmesentralen er i bridge mode, med Netgear RAX200 som router. Enda verre på wifi, ned er 60ish. Fungert feilfritt før nå  Snakket med Viken fiber support, skal få en tekniker til å kontakte meg i morgen.

Har noen fått noe mer info ang dette? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
On 10/31/2022 at 3:10 PM, oxidized said:

Jeg glemte å si ifra, men jeg løste problemene mine ved å bytte helt bort fra hjemmesentralen til en Mikrotik RB5009UPr+S+IN.

Kun for ekte geeks da, Mikrotik er ikke akkurat kjent for sin brukervennlighet 😂

@oxidized

Sitter med akkurat samme problem som deg, og blir ikke noe klokere her jeg sitter.

Jeg er ikke noe ekspert når det kommer til nettverk, men forstår jeg rett at du ikke lenger bruker hjemmesentralen?
Hvordan fungerer det i praksis? Trodde det var slik at fiber gå via sentralen.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Jogex said:

@oxidized

Sitter med akkurat samme problem som deg, og blir ikke noe klokere her jeg sitter.

Jeg er ikke noe ekspert når det kommer til nettverk, men forstår jeg rett at du ikke lenger bruker hjemmesentralen?
Hvordan fungerer det i praksis? Trodde det var slik at fiber gå via sentralen.

Hvis man har en løsning med SFP-modul i utgangspunktet, kan man sette SFP-modulen inn i annet utstyr som støtter SFP eller at man setter den inn i en mediekonverter.

Altibox har litt forskjellige løsninger, der noen har SFP og andre ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...