Gå til innhold

Hvorfor har Pride og transseksuelle blitt de "store vinnerne" av medias oppmerksomhet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (På 1.6.2022 den 11.59):

Det gir et dilemma: hva skal man gjøre når muslimer og/eller mennesker fra midtøsten selv undertrykker og terroriserer, eller banker kona?

-k

...det samme som når alle andre bryter loven..?
Det er uansett bedre at ofrene har en sjanse til å oppnå rettferdighet og slippe ut av et voldelig forhold enn at de låses i forholdet.

Og igjen så er det samme side som skaper praktisk talt alle problemene.
Innvandrere sliter med integrering -- spesielt sosialt konservative som ikke tilpasser seg andre kulturer.

Og det er våre sosialt konservative som gjør det vanskelig for muslimer å integrere seg og få jobber, selv om de ønsker det og er åpne for å adoptere vestlig kultur eller allerede har vestlig kultur og idealer.

Videre så er det de sosialt konservative som har størst problemer med at de har dårlige holdninger ovenfor andre kulturer og har fiendtlig kvinnesyn, enten innehaverene av holdningene er muslimer eller kristne, eller ateister.

...og så kan du jo gjette hva det største hinderet for å bekjempe vold mot kvinner i verden er.
Sosialt konservative menn.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00104140211024313

...og hva må gjøres med midtøsten..?
De må bli mer sosialt liberale -- bevege seg til venstre, sosialt.
Og mange er allerede så langt til venstre som konservative i vesten, eller til og med venstresiden i vesten.

---

Pride og lignende er ikke-voldelige bevegelser som nettopp sprer ideologien som nettopp midtøsten trenger for å drive landene til venstre sosialt.
https://teachmideast.org/articles/pride-in-the-middle-east-a-story-of-celebration-and-resistance/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (37 minutter siden):

Og det er våre sosialt konservative som gjør det vanskelig for muslimer å integrere seg og få jobber, selv om de ønsker det og er åpne for å adoptere vestlig kultur eller allerede har vestlig kultur og idealer.

Dette er upresist. Integrasjon er vanskelig av flere årsaker, og en av dem er at noen nye innflyttere er skeptiske til kulturen i landet de flytter til. Hvis du ser ned på majoritetsbefolkningens kultur og vaner, ikke lærer deg språket så blir det vanskeligere å integrere seg og få seg jobb.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z79A75/flerkulturelle-unge-tja-vi-elsker

"Jeg vil ha bosniske barn med bosniske navn. Jeg vil at barna mine skal lære seg bosnisk... Mange nordmenn forventer at når du kommer til Norge, skal du lære deg språket, finne deg en god jobb, finne deg en norsk dame og integrere deg i det norske samfunnet. Gå på ski, ta på deg Marius-genser og feire jul. Og det er kanskje det jeg liker minst med nordmenn....Jeg kan sikkert ha norsk kjæreste, men ikke norsk kone."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2022-5/id2910055/?ch=7#kap10

«Mange aktører var alt tidlig i pandemien opptatt av å få oversatt den mest sentrale informasjonen til ulike språk, slik at også innvandrere med begrenset norskkunnskap skulle få den med seg… Mange innvandrere i Norge kommer fra kulturer der folk er vant til å stole på muntlig informasjon… Ikke alle innvandrere oppfatter umiddelbart at informasjon til befolkningen fra abstrakte avsendere som «staten» eller «kommunen» har noe med dem å gjøre. 

Aktører som har jobbet med informasjon og smittesporing, har for eksempel kommet i kontakt med eldre, aleneboende somaliske menn som har svake norskkunnskaper, som i stor grad omgår bare hverandre, og som får nyhetene sine fra somaliske nettsteder og sosiale medier (Brekke 2021a, se også Brekke 2020). Disse hadde svært få kontaktpunkter mot det norske samfunnet.

I noen situasjoner måtte de kommunalt ansatte nærmest insistere på å bringe inn tolk fordi personen de kommuniserte med, selv mente at han eller hun snakket norsk godt nok

I noen miljøer utviklet det seg også stigma rundt det å være koronasmittet. Det å stå i kø til teststasjonen kunne dermed føles ubehagelig (Hussaini mfl. 2021).

….

Gjennomgående var kommunene imidlertid engstelige for å iverksette tiltak som kunne virke stigmatiserende. En informant i undersøkelsen med 20 kommuner (Hussaini mfl. 2021) fortalte at kommunen av denne grunnen hadde unngått å plassere drop-in-tilbud i spesielt innvandrertette områder,

innvandrere fra mange ulike land gir uttrykk for at de har andre tradisjoner, vaner og preferanser for sosialt samvær enn det nordmenn har («vi er mer sosiale enn andre», «veldig opptatt av å være sosial» – sitater i Sheikh mfl. 2021). Det finnes sterke sosiale normer knyttet til det å møte opp når man blir invitert til fest og samlinger. Mange opplevde at venner og familie tok det personlig når de ønsket å ta smittevernet på alvor og unngå fysisk kontakt og sosialt samvær (Brekke 2021b).….

som hadde opplevd krig i hjemlandet, kunne synes at covid-19 ikke var spesielt truende i sammenligning. Mange hadde også mindre tillit til myndighetene, og noen festet lit til konspirasjonsteorier (Sheikh 2021). «

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Bytex said:

Frem til 1970 var det faktisk forbudt ved lov å være homofil/trans. I Norge. Du kunne bli arrestert. De har vært undertrykt lenge nok, og om de får litt ekstra oppmerksomhet en måned i året skader det ingen.

Til sammenligning så greier vi oss helt fint med å feire grunnloven bare en dag i året.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Bytex skrev (45 minutter siden):

Frem til 1970 var det faktisk forbudt ved lov å være homofil/trans. I Norge. Du kunne bli arrestert. De har vært undertrykt lenge nok, og om de får litt ekstra oppmerksomhet en måned i året skader det ingen.

Enig. Frem til 2009 var likekjønnet ekteskap forbudt i Norge. Og helt frem til 2013 mente Frp at det burde være forbudt, altså et parti som samme år satt i regjering.

Først i 2014 fikk vi i Norge en egen diskrimineringslov som omfatter seksuell orientering.

Disse rettighetene er noe de fleste mener burde være selvsagte og grunnleggende i et land som Norge. Men de er relativt ferske, og det er fremdeles krefter i sving som er imot.

Folk tør fortsatt ikke komme ut av skapet av frykt for uthenging og hets. Noen blir banka opp og spyttet på fordi de har en annen seksuell orientering enn majoriteten.

Og så har noen surmaga grinebitere frekkheten til å fortelle dem at de ikke har noen grunn til å feire rettighetene de har kjempet for, eller demonstrere for å bli akseptert av hele samfunnet. Ganske utrolig hvor lite evne og vilje noen har til å sette seg inn i andres situasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Capitan Fracassa said:

Da lurere jeg virkelig på hva slags miljø du ferdes i. Hvor opplever du flere tiltalls avsporinger i uka av dette? Jeg har ennå ikke opplevd det en eneste gang.

Quote

Things were going smoothly until Wednesday morning, during the Final Fantasy speedrun block. At this time, a speedrunner named Luzbelheim took the screen to run through a few games. Not long after, various viewers noticed that the runner in question was a vocal advocate for “ultranationalist” parties and anti-LGBT ideals. Their Twitter bio going as far as saying things like “I hate feminazism” and making fun of pronoun clarifications by identifying as “deminonbinary [luz/luz].”

Clearing the speedrunner for such a large slot (or at all) is oddly out of character for the organization, which prides itself on their level of consideration and equality. Their Twitch account features multiple pro-Pride emotes. Their official mascot, a colorful raptor called Velocity, does not have a gender and uses it/them pronouns.

Luzbelheim got through their timeslot without making any controversial statements. Even so, many members of the LGBT community are, quite understandably, upset that the speedrunner would be cleared for their slot.

En gang handlet det om å være god i spill og ikke om politikk eller bruk av pronomen. Disse folkene har ikke noe imot i å kansellere andre og nekte dem å være slik de er samtidig som de føler det veldig viktig at andre anerkjenner hvem de er.

Typisk dialog på en livestream kan være.

Quote

Jeg husker at du fortalte meg hva jeg skal kalle deg, men jeg har glemt det. Vær så snill å minne meg på det.



 

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Disse rettighetene er noe de fleste mener burde være selvsagte og grunnleggende i et land som Norge. Men de er relativt ferske, og det er fremdeles krefter i sving som er imot.

Det er flott at samfunnet anerkjenner rettighetene til disse gruppene.

Jeg er dog skeptisk til at lovverket eksplisitt skal beskytte noen grupper (og dermed ikke andre). Det burde være mulig å utforme et generisk lovverk som beskyttet voksne, beslutningskompetente mennesker fra urimelig inngripen fra staten, eller fra trusler og urimelig diskriminering fra privat-personer.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Privatperson er selvmotsigende.. En person er en agent av staten gjennom fødselskontrakt. Privat er en motsats til stat, kommune og offentlige institusjoner. Privatperson gir like lite mening som en levende død eller en fri slave. 

Quote

private
late Middle English (originally denoting a person not acting in an official capacity): from Latin privatus ‘withdrawn from public life’, a use of the past participle of privare ‘bereave, deprive’, from privus ‘single, individual’

person
Middle English: from Old French 
persone, from Latin persona ‘actor's mask, character in a play’, later ‘human being’.

Man kunne for eksempel se på seg selv som et  menneske og ikke en aktør i statens spill i form av en person. 

Quote

Agent er en som opptrer eller handler på vegne av en annen. Ordet har ulike betydninger i etterretning, diplomati, næringsliv og vitenskapelig terminologi.

Personer opptrer på vegne av staten. Når en person skaper verdi må denne betale personskatt til staten.
Personer kan aldri være private,. men de kan ha et privatliv under de gitte forutsetninger.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/30/2022 at 9:01 PM, Capitan Fracassa said:

Du startet med et premiss du ikke har gitt noe som helst bevis på at er sant. Hvilket grunnlag har du for å hevde at Pride og transseksuelle har blitt vinnerne av medias oppmerksomhet? Har du statistikk, eller bare synsing?

Jeg er rimelig sikker på at hvis du sjekker statistikk, så er sport, fulgt av kjendisstoff de store vinnerne av medias oppmerksomhet. Deretter følger antagelig helse (inkludert korona), krig, klimautfordringer osv. osv. Pride og transseksuelle kommer ganske sikkert langt ned på lista.

Beklager, jeg tar litt selvkritikk for ordleggingen i overskriften siden jeg ikke kan bevise hvem som er vinneren av oppmerksomheten. Har nå gjort en liten endring å legge til hermetegn.

On 5/30/2022 at 9:01 PM, Capitan Fracassa said:

La meg komme med et totalt ukvalifisert gjett: Du er negativ til Pride og transseksuelle, og skulle ønske at de i hvert fall ikke gjorde noe ut av seg, og derfor synes du at media favoriserer dem fordi de gir dem litt omtale. Har jeg rett? Hvis ikke, beklager jeg.

Du har tar feil. Jeg er i utgangspunktet nøytral til transseksuelle og Pride.

Grunn til at jeg startet denne diskusjonen var at jeg ikke helt har forståelsen for hvorfor det er så mye oppmerksomhetskampanjer rundt akkurat dette.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Litt av problemet er at de kan gå for langt, en kan se dette igjen i eksempelvis feminismen, der grunntanken er veldig bra samt mye av det som er oppnådd, men etterhvert så kan det gå for langt. Jeg synes vi nærmer oss ett samfunn der en ikke har "lov" til å problematisere enkelte aspekter av Pride/Fri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pride-feiringen er på mange måter blitt akkurat som 8 mars-toget. Det handler om å mate egoet og å bli sett.

Det begge grupper også har til felles er at de gir fullstendig blaffen i skeive og kvinner i andre kulturer som FAKTISK lider, fordi de også har berøringsangst for å kritisere andre kulturer. Med mindre det er snakk om USA. Da er de raskt på banen. Men at kvinner blir kastet syre på fordi de ikke vil systematisk tvangsvoldtas, eller at homofile blir steinet eller kastet av minaretter, det er ikke så farlig. Vi kan jo ikke kritisere mennesker med annen hudfarge og kultur.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndyDufresne skrev (10 timer siden):

Litt av problemet er at de kan gå for langt, en kan se dette igjen i eksempelvis feminismen, der grunntanken er veldig bra samt mye av det som er oppnådd, men etterhvert så kan det gå for langt. Jeg synes vi nærmer oss ett samfunn der en ikke har "lov" til å problematisere enkelte aspekter av Pride/Fri.

Vi har, inspirert av USA fått et mer polarisert ordskifte, og noen vært ivrige etter til å definere tabuer. De som etterlever tabuer er de som har (sosiale) ambisjoner og et omdømme. De som gir beng kan fremdeles raljere og (som Trump viste oss) så kan det å bevisst tråkke på alle tabuer være en bevisst strategi for å hente støtte fra de som opplever debatten som minelagt med tabuer.

-k

Lenke til kommentar

Og har venstresiden gitt opp den klassiske klassekampen? Byttet den mot kjønnskamp og minoriteter?  I såfall hvorfor?

Er venstresiden blitt ett reint prosjekt for den velutdannede middelklassen hvor kjønnsrettigheter åpenbart er mer relevant enn de klassiske venstresakene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det får mye oppmerksomhet er ikke så unaturlig. Vi snakker tross alt om det som på mange måter er en diskusjon langs mange dimensjoner, både rettigheter, beskyttelse av barn, virkelighetsforståelse osv.

Det jeg synes er ganske påfallende og synd er hvor ukritisk mediene opptrer som talerør for Pride/Fri og hvor ureflektert mye av støtten fremstår. ‘Alle’ er for at en skal kunne elske hverandre og leve som en vil innenfor rimelighetens grenser, men ‘Pride-bevegelsen’/Fri har jo en rekke kamper der standpunkt ikke er like selvsagt, som medisinering av barn, radikal forståelse av kjønn, legalisering av prostitusjon osv. Dette er saker en kan være enige eller uenige i, men det er vanskelig å ikke himle med øynene når noen reduserer det hele til ‘å få elske den en vil’. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk nettopp Pride parade forbi her fra barneskolen, med pumpende sex-musikk og jenter som danset som så ut som de simulerte sex-greier. Ah yes, Pride. Sexualizing children. No slippery slope there. Jeg innser at jeg begynner å nå Clint Eastwood Gran Torino levels of grumpy old man, men jeg synes det er sykt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...