Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei, kan man være lykkelig i et forhold om man sover i forskjellige rom?

For kjæresten min er det viktig at vi sover sammen, men jeg føler veldig på en motstand til å gjøre dette. Jeg trives veldig godt med å sove for meg selv, samtidig har jeg hatt noen problemer som gjør at sovesituasjonen ofte blir litt tvangspreget for meg. Kan man være lykkelig som par ved å sove seperat, eller er dette noe som er unormalt? Bør vi forsøke å inngå kompromiss?

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et veldig godt spørsmål uten en klar fasit. Som kjærester, samboere, partnere eller ektefolk varierer dette voldsomt, og grunnlaget for å sove hver for seg eller i samme rom varierer sikkert like mye. Så lenge tilliten er sterk fra begge sider så tror jeg nok man kan være "lykkelig" i lag selv om man sover i forskjellige rom. Personlig så synes jeg det er naturlig å dele soverom med mindre den ene snorker, jobber om natten, små barn inni bildet eller en må opp på do om natten etc. etc. som virker inn på den andres nattesøvn. Det med ikke å være "avhengig" av hverandre 24/7 er en styrke som kan hjelpe forholdet på sikt men folk er og forblir skrudd sammen ulikt så hvordan folk prioriterer her blir veldig individuelt. Vi mennesker har også veldig forskjellige vaner som ikke nødvendigvis ligner på hverandre så her er det også en del hensyn som må veie inn. Hva med å sove hver for seg i uken og sammen i helgene? Mange veier til rom, hahaha.

Endret av Gjest Baardsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror å ha et felles soverom bygger tillit i et forhold. Det er ikke mange kvinner som foretrekker at partneren deres har en separat seng. Det kan distansere partneren din og få dem til å mislike. hvis du bestemmer deg for å flytte sammen og leve som et par, må du kommunisere forventningene dine eller finne noen som har det bra

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Rosalilla said:

Jeg tror å ha et felles soverom bygger tillit i et forhold. Det er ikke mange kvinner som foretrekker at partneren deres har en separat seng. Det kan distansere partneren din og få dem til å mislike. hvis du bestemmer deg for å flytte sammen og leve som et par, må du kommunisere forventningene dine eller finne noen som har det bra

Husk at det er noe som heter pusterom. Det kan bli litt for mye av det gode også vet du om man skal drive å gå oppå hverandre hele tiden. Spørs nok mye hva slags forhold man faktisk har. Sikkert en del mennesker som lever i lag uten å ha et sexliv f.eks og da er det sikkert greit å ha litt rom å manøvrere på. Folk er så rare nå til dags. Ofte faller jo det også naturlig å sove på samme rom simpelthen fordi de andre rommene er opptatt eller det er en liten leilighet med få rom.

Lenke til kommentar

Kjøp deg et lite telt, eller hen hengekøye med tarpe, og sov utendørs en gang i blant. Slik at du får koblet av. 
 

Nærkontakten er nokså viktig for mange. Men en slik løsning gir deg litt tid for deg selv, og det gir en anledning der hun kan savne deg noe. Det er altså en mulig vinn-vinn situasjon. 
 

Men er det slik at det er svært viktig for søvnen din, så er det mange par som faktisk finner løsninger. Var nylig en gjest på podcasten Intelligence Squared som fortalte om en rekke søvnvansker og løsninger funnet sammen med pasienter. 
 

Mange med smerter, auto-immune lidelser, traumer, eller ganske enkelt en rekke snorking eller rastløs søvn, ser seg ofte nødt til å gjøre slike tilpasninger. Er mange par som klarer seg videre i forholdet. 
 


Edit: Russel Foster heter gjesten hvis det skulle være av interesse. Omhandler biologiske klokker og søvn generelt, men det mottas spørsmål som er nokså relevant — om jeg husker rett. 

Endret av .,.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg tenker den beste måten du finner ut av dette på er å snakke med partneren din. Forstår at det hjelper å diskutere dette på et forum og men til syvende og sist er det hen du skal forholde deg til. Håper du finner en god løsning, kanskje dere kan sove i samme seng en gang i blant eller noe i den duren? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (11 timer siden):

Kan man være lykkelig som par ved å sove seperat, eller er dette noe som er unormalt?

I de fleste vestlige land, er det mest en norm at partnere skal sove sammen.
Men trangen til å sove sammen med en utvalgt partner, er først og fremst et primitivt behov som henger tett sammen med behovet for å beskytte / være beskyttet, i en av de mest sårbare situasjoner vi kan være i.
De personer i partnerskap som velger seg bort fra "flokkbeskyttelsen" når det skal gjennomføres døgnhvile, gjør det i stor grad fordi trangen til beskyttelse ikke lenger er tilstede. Men det er også et avvik fra "normen".

Spørsmålet ditt: Jada, så lenge dere begge er enige i det. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Gjest Baardsen said:

Husk at det er noe som heter pusterom. Det kan bli litt for mye av det gode også vet du om man skal drive å gå oppå hverandre hele tiden. Spørs nok mye hva slags forhold man faktisk har. Sikkert en del mennesker som lever i lag uten å ha et sexliv f.eks og da er det sikkert greit å ha litt rom å manøvrere på. Folk er så rare nå til dags. Ofte faller jo det også naturlig å sove på samme rom simpelthen fordi de andre rommene er opptatt eller det er en liten leilighet med få rom.

det er mange muligheter, men som kvinne vil jeg at partneren min skal dele samme seng og soverom. Det er ikke noe galt med å ta pauser, men å ha et separat soverom helt (uten noen klar eller åpenbar grunn som å ha barn, nattevakter) kan være problematisk i de fleste forhold. Jeg personlig ville ikke at partneren min skulle ha et eget rom fordi det er nesten som å ha en romkamerat.

Lenke til kommentar
Rosalilla skrev (25 minutter siden):

det er mange muligheter, men som kvinne vil jeg at partneren min skal dele samme seng og soverom. Det er ikke noe galt med å ta pauser, men å ha et separat soverom helt (uten noen klar eller åpenbar grunn som å ha barn, nattevakter) kan være problematisk i de fleste forhold. Jeg personlig ville ikke at partneren min skulle ha et eget rom fordi det er nesten som å ha en romkamerat.

Personlig foretrekker jeg også å dele seng, og det hadde vært veldig rart uten å gjøre det (blir som romkamerat som du sier). Men noen sover best aleine, og om det er det som må til for at begge parter skal være uthvilt, så får man finne løsninger.

Dette kan være kulturelle vaner, så du TS bør nok prate med kjæresten for å forklare at det ikke er noe som helst personlig men at det er slik kroppen din fungerer. Og så finne noe mellomløsning - kanskje at du sover aleine noen dager eller etter ekstra lange dager.

Lenke til kommentar

Her, har vi separate soverom mye grunnet at jeg sover litt lett samt hun snorker..  Men vi prøver vel alltids å finne tid til å ligge litt i senga sammens så ofte som mulig evnt før legge tid eller på morgenkvisten for å vedlikeholde den kosen og intimiteten, men det bør ikke gå ut over søvnkvaliteten til hverandre.. Så det er mange grunner til at samboere velger å sove seperat og det høres kanskje rart ut for mange, men er mer normalt enn man tror...

Endret av Krozmar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syntes TS skal jobbe hardt med sin tvangspregede sove situasjon slik at dere får et normalt samliv. Det er uvanlig av par i arbeidsfør alder sover separat. Soving sammen bidrar som et lim og styrker sikkerheten og styrken i forholdet på lang sikt. 
Når man blir eldre (pensjonsalder) er det ikke uvanlig at par sover i separate rom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Tom Dunbar said:

Jeg syntes TS skal jobbe hardt med sin tvangspregede sove situasjon slik at dere får et normalt samliv. Det er uvanlig av par i arbeidsfør alder sover separat. Soving sammen bidrar som et lim og styrker sikkerheten og styrken i forholdet på lang sikt. 
Når man blir eldre (pensjonsalder) er det ikke uvanlig at par sover i separate rom.

Du verden, hva har arbeidsfør alder med søvnvaner å gjøre? Vennligst forklare..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 3eda9...38d
Tom Dunbar skrev (På 31.5.2022 den 9.26):

Jeg syntes TS skal jobbe hardt med sin tvangspregede sove situasjon slik at dere får et normalt samliv. Det er uvanlig av par i arbeidsfør alder sover separat. Soving sammen bidrar som et lim og styrker sikkerheten og styrken i forholdet på lang sikt. 
Når man blir eldre (pensjonsalder) er det ikke uvanlig at par sover i separate rom.

Så fryktelig uvanlig er det nok ikke...

Det som derimot er uvanlig, er å snakke så veldig høyt om dette. Tross alt føler mange på sosial stigma her.

Hva gjelder sex, kos og what not, er det ingenting i veien for å gjøre seg ferdig med dette, før man nyter en utrolig god natt søvn - hver for seg, på hvert sitt rom!

Selve sovingen burde det da være likegyldig hvor finner sted hen? Og vi skal hvertfall være forsiktige med å mane om hva som er normalt og unormalt. 

I dag er det veldig normalt at folk gjør litt forskjellig. De færreste er identiske kloner av en selv. Så kjør på du TS, hvis det er dette som fungerer best for dere begge!

Anonymous poster hash: 3eda9...38d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...