Gå til innhold

Oppgradere fra Dell p2714h til 32"?


sdf123

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Dell p2714h som for så vidt fungerer greit, men savner mer flate (oppløsning), syntes alt blir veldig stort.

Har en laptop med 2k (2240*1400) på 14" skjerm, det syntes jeg fungerer fint! Vil da en 32" med 4k (3840*2160) bli ok?

Min p2714h har jo svære kanter rundt skjermen, så den er jo fysisk stor i dag.

Jeg bruker pcn hovedsakelig til programmering, surfering, skriving, litt it drift ol. Sitter på jobb med 2 x 27" 1080p og liker det å kunne bruke to skjermer, men det har jeg ikke "plass" til her hjemme.

Noen forslag til en fin 32" 4k med tynne kanter til en OK pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja 32" med 3840x2160 tilsvarer 4 stk 16" skjermer med 1920x1080 så det er passe størrelse i forhold til oppløsning.

Det er også mulig å gå ned til 28", men 32" regnes vel som det beste. Dette handler også om avstand fra skjerm til øynene. Til større skjerm til lenger unna kan den være.

Om en vil ha 24-28 tommer kan en også gå for 2560x1440 oppløsning, men det blir jo en del færre pixler.

Best pris på PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt

Eksempel på bra skjerm: Best pris på LG 32UN500 32" Gaming 4K UHD PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt

VA skjermer har høyere kontrast enn IPS skjermer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (1 time siden):

Vil da en 32" med 4k (3840*2160) bli ok?

Kommer an på… Støtter PC-en din 3840*2160 i minimum 60 Hz på ekstern skjerm? Jeg har gjort omtrent som du tenker og gått fra en 27“ (2560*1440) IPS til en 32“ VA. Den ekstra plassen i høyden (selv med Windows ‘zoom’-funksjon satt til 125%) er gull verdt for meg. Det er ikke noen ‘WOW!’ opplevelse i antallet ekstra synlige linjer men det hjelper. Jeg programmerer ikke men det blir diverse scripting og lange dokumenter/regneark hvor det er greit med ekstra linjer synlig (vs. 27-tommeren jeg hadde tidligere).


Jeg kjøpte Samsung Smart Monitor M7 32" smart skjerm LS32AM700UUXEN sist gang Elkjøp hadde den på tilbud (Samsungs  nettbutikk har det jeg tror er samme skjermen til 2990,-). Hadde ikke kjøpt den til full pris (synes ikke den er verdt ~4000+ kr). Den er flat og selv om VA kanskje gir bedre kontrast så opplever jeg at fargene i ytterkant blir litt blasse når jeg sitter og ser på skjermen rett forfra. En buet skjerm ville nok ha hjulpet på det.

Jeg har to PC-er tilkoblet maskinen. Den eldste kan kun gi 30 Hz i 3840*2160 og det gir en ganske hakkete opplevelse ved scrolling eller når jeg flytter på vinduer. Den andre støtter 60 Hz over HDMI og det gir en… grei opplevelse. 

Vurderte 43" men det fant jeg at ble alt for stort. Snuste også på 38" skjermer (3840*1600) fordi jeg tenker at det er ‘optimal størrelse’ (32" gir ikke så mye mer (opplevd) bredde men disse skjermene koster godt over 10.000 kr og det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke har plass til to skjermen. Men hva med en 21:9-skjerm? På kontoret benytter jeg selv en buet 21:9-skjerm med 3840x1600-oppløsnining. Ganske så ok løsning, der jeg kan kjøre en del vinduer i god størrelse i splitt på skjermen (blir veldig glad i Win+piltaster for å administrere vindusplassering...).

Hvilken PC er det du har? Som NoBo sier, kan det være begrensninger, men 4k@60Hz har stort sett vært støttet av alle skjermen en del år nå, men en litt eldre pc støtter det kanskje kun via Displayport.

Viktig for meg ved valg av skjerm, vil også være at skjermen er i stand til å levere ganske mye strøm via USB-C. Hos meg fungerer skjermen som en dockingstasjon - kobler til USB-C-kabelen og den bærbare kobles da til kablet nettverk og tastatur som er koblet til skjermen (da med USB-nettverksadapter) og pc-en får strøm via skjermen. En del skjermer leverer f.eks. bare 50W via USB-C, mens andre leverer 75W eller mer. For "en vanlig kontor-bærbar" bør det gjerne være i hvert fall 60W.

De aller fleste nyere bærbare støtter lading via USB-C og de fleste skjermer med USB-C har da også en integrert USB-hub slik at man i praksis får "full docking". Noen nye skjermer har også integrert ethernet-tilkobling nettopp for slik bruk.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
3 hours ago, sdf123 said:

Jeg har Lenovo Yoga Slim 7 Pro (7 5800H/16GB ram)

Dock er: Dell WD19S 

Har sett på disse 21:9 skjermene, men blir fort usikker på dem, virker så veldig brede og lave. 

En 34" 21:9 er vel omtrent som å ha 1,25 stk. 27". Altså samme høyde som en 27", men bredere.
En 38" 21:9 blir samme høyde som en 30" 16:9, men også da omtrent 1,25 i breddeforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...