Gå til innhold

Kjøper benytter boligkjøperforsikring, hva nå?


Anbefalte innlegg

Kjøper av leilighet fant to problemer de ikke var opplyst om i leiligheten som de kjøpte av oss. Den ene av disse har vi mistanke om er selvforskyldt og burde være lett å fikse dersom vi har rett i antakelsen. Og den andre gjelder inne på ett våtrom som står foran full oppgradering slik det står beskrevet i tilstandsrapporten.

Problemet er at kommunikasjonen stoppet opp veldig tidlig, og det ble aldri til at vi fikk inspisert leiligheten. Kjøper har tatt i bruk sin boligkjøperforsikring. Saken står nå i bero hos advokat mens de venter på dokumentasjon. Det er i mellomtiden gått en måned siden overtakelsesmøte.

Skal vi bare vente til advokaten kommer med reklamasjon-krav og ta stilling til det da? Vi har forøvrig boligselgerforsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Venter de på dokumentasjon til å evaluere sin egen sak? Terskelen for å klage er ganske mye lavere enn terskelen for å faktisk bygge en sak.

Det stemmer at saken står i bero hos advokat mens dokumentasjon innhentes.

Advokaten skriver også at de forbeholder seg retten til å sende takstmann eller benytte rettingsadgangen.

Sitat fra advokat: "Saken stilles i bero inntil en ytterligere presisering av kravet er mottatt, herunder dokumentasjon som beskriver årsak, omfang og kostnader."

Endret av rockPaperScissors()
Unødvendig copy paste fra sak.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Megler ga tydlig beskjed til kjøper at om de skulle finne noe skulle de kun ta kontakt med megler/forsikring siden vi hadde tegnet. En skulle ikke kontakte kjøper.

Så jeg hadde bare henvist kjøper videre til forsikring og sett an situasjonen. 

Dette. Heile poenget med å teikne forsikring som selgar er å rette krangling og kverrulering i ettertid til forsikringsselskapet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er de som krever penger som får problemer fordi at forsikring selskap vil vri seg unna og har hørt de samarbeider med motsatt forhold.

Kom selv i situasjon med uopplyste forhold ved kjøp og brukte ekstern advokat Vs de som fulgte med på lasset ved bolig kjøpet. Faktisk støttet de advokatene meg ikke, men jeg hadde rett og vant frem med ekstern advokat.

Endret av xrays
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (7 timer siden):

Det er de som krever penger som får problemer fordi at forsikring selskap vil vri seg unna og har hørt de samarbeider med motsatt forhold.

Kom selv i situasjon med uopplyste forhold ved kjøp og brukte ekstern advokat Vs de som fulgte med på lasset ved bolig kjøpet. Faktisk støttet de advokatene meg ikke, men jeg hadde rett og vant frem med ekstern advokat.

Takk for innspill.

Tilstandsrapporten til leiligheten ble laget etter ny forskrift til avhendingsloven fra 1 januar. Slik jeg leser rapporten så får jeg ikke inntrykk av at alt er i orden med leiligheten. Det skal vel litt til å reklamere på noe som er i den forfatningen man burde forvente, selv om man oppdager noe som ikke er nevnt. Men jeg vet ikke hva kjøper har tenkt før jeg får mer informasjon og jeg tør ikke spå utfallet ennå.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Med mindre det her er snakk om feil som kjøper kan bevise at du som selger viste om eller måtte ha vist om utan å opplyse om det så vil ikkje slik krangling mellom kjøper og forsikringsselskapet ha betydning for deg.

Kravet er at selger skal opplyse om alle kjente feil ved huset, til dette er det anbefalt å få utarbeida ein tilstandsrapport for objektet.
I tillegg skal det som før takast omsyn til alder og synleg tilstand i vurderinga av om det foreligger ein mangel.

Det sagt så ser eg også at dersom våtrommet var omtalt som "står foran full oppgradering", så kan det også være eit grunnlag for å diskutere kva det betyr. Betyr "står foran" ei oppgradering at det snart er behov for å oppgradere våtrommet men at det akkurat no ikkje er nødvendig?
Og kva er meint med "oppgradering"? Oppgradering betyr ikkje nødvendigvis det same som rehabilitering. Og er det nokon forskjell på oppgradering og oppussing?
Det kan derfor være at du/bygningssakkunnige ikkje har vært tydelege på at våtrommet ikkje var i ein slik stand at det kunne fortsettast å brukast som våtrom slik som det stod ved overtakinga.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det sagt så ser eg også at dersom våtrommet var omtalt som "står foran full oppgradering", så kan det også være eit grunnlag for å diskutere kva det betyr. Betyr "står foran" ei oppgradering at det snart er behov for å oppgradere våtrommet men at det akkurat no ikkje er nødvendig?
Og kva er meint med "oppgradering"? Oppgradering betyr ikkje nødvendigvis det same som rehabilitering. Og er det nokon forskjell på oppgradering og oppussing?
Det kan derfor være at du/bygningssakkunnige ikkje har vært tydelege på at våtrommet ikkje var i ein slik stand at det kunne fortsettast å brukast som våtrom slik som det stod ved overtakinga.

Det står at badet må ha full oppgradering for å tåle normal bruk etter dagens krav. Videre står det anbefaling om totalrenovering. Det er gitt gradering TG3 som sier at tiltak ikke kan utsettes noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...