Gå til innhold

Mac Studio vs. Bygge PC selv


Anbefalte innlegg

God morgen! 👋🏻

Jeg har lenge sett på en Mac Studio som etterfølger av min nåverende Macbook Pro (2012). Siden jeg har brukt Mac i vel 10 år, og har funnet komforten i det, så falt det selvfølgelig naturlig å oppgradere til en ny Mac. Men så har jeg begynt å se litt på hva jeg kan få for samme prisen i "PC-verden". 

Maskinen skal hovedsaklig brukes til hjemmestudio (musikk) og videoredigering. Som nevnt så har jeg en Macbook Pro fra 2012 som fremdeles gjør susen, men den begynner kanskje å slite litt når det kommer til videoredigering i 4K. 

Jeg er ikke så bevandret i jungelen av PC-komponenter lenger, selv om jeg bygde meg en PC i mine yngre dager, så jeg lurte rett og slett på om noen kan gi meg noe tips til komponenter som kan gi meg en god maskin, men som ikke koster all verden? 

Har siktet meg inn på 32GB RAM og en god CPU er vel også å foretrekke. Er det mulig å få bygd seg en rimelig PC i dag til "lavest mulig" pris som vil fungere? 

Eller gjør jeg rett i å gå for en Mac Studio som helt sikkert kommer til å fungere smertefritt i 10år +? 

Takker for alle innspill! 

//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Apple fortsatt er kongen på haugen hvis man skal drive med musikk og video. En stund ga det mening å bygge "hackintoshes" med PC-komponenter. Men nå når Apple har kommet med egen silikon som knuser så og si alt tror jeg ikke det gir særlig mening lengre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (6 timer siden):

God morgen! 👋🏻

Jeg har lenge sett på en Mac Studio som etterfølger av min nåverende Macbook Pro (2012). Siden jeg har brukt Mac i vel 10 år, og har funnet komforten i det, så falt det selvfølgelig naturlig å oppgradere til en ny Mac. Men så har jeg begynt å se litt på hva jeg kan få for samme prisen i "PC-verden". 

Maskinen skal hovedsaklig brukes til hjemmestudio (musikk) og videoredigering. Som nevnt så har jeg en Macbook Pro fra 2012 som fremdeles gjør susen, men den begynner kanskje å slite litt når det kommer til videoredigering i 4K. 

Jeg er ikke så bevandret i jungelen av PC-komponenter lenger, selv om jeg bygde meg en PC i mine yngre dager, så jeg lurte rett og slett på om noen kan gi meg noe tips til komponenter som kan gi meg en god maskin, men som ikke koster all verden? 

Har siktet meg inn på 32GB RAM og en god CPU er vel også å foretrekke. Er det mulig å få bygd seg en rimelig PC i dag til "lavest mulig" pris som vil fungere? 

Eller gjør jeg rett i å gå for en Mac Studio som helt sikkert kommer til å fungere smertefritt i 10år +? 

Takker for alle innspill! 

//

Det går å bygge en pc selv om en har interessen for å sette seg inn i det. Kan bygges i alle prisklasser, her et eksempel:

CPU: kr 2190, Best pris på AMD Ryzen 5 5600G 3.9GHz Socket AM4 Box Prosessorer (CPU) - Sammenlign priser hos Prisjakt

Hovedkort: kr 1849, Best pris på Gigabyte B550 Aorus Pro AC Hovedkort - Sammenlign priser hos Prisjakt

Strømforsyning: kr 682, Best pris på Be Quiet! Pure Power 11 400W Strømforsyning - Sammenlign priser hos Prisjakt

Kabinett (ATX) priser fra kr 500

Ram 32 GB (2x16) priser fra kr 1350

SSD disk 1TB: ca kr 1000

OS: Windows (ca 1000kr ) eller Linux (0 kr)

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (5 timer siden):

Takker for innspill! 

Jeg føler mest for en Mac, ja. Men om man skulle ha behovet for noe i mellomtiden da? Har kommet over en brukt PC med 16GB ram og i7 4790K prosessor til 2000kr. Vil den fungere greit kontra alderen? 

Helt grei prosessor til det meste. Om der ikke er SSD disk så er det lurt å bytte til SSD da det har mye å si for hvor rask maskinen vil virke. Det eneste er at Windows 11 ikke er støttet på slike cpu'er så du må greie deg med Windows 10.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan se langt etter å bygge en rimelig PC i dag som er i nærheten av en Mac både i ytelse nå og om 10 år frem i tid.

Selv en high end PC i dag vil nødig kunne brukes til mer en surfing og enkle kontoroppgaver om ti år. Om den fortsatt består om ti år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (12 minutter siden):

Du kan se langt etter å bygge en rimelig PC i dag som er i nærheten av en Mac både i ytelse nå og om 10 år frem i tid.

Selv en high end PC i dag vil nødig kunne brukes til mer en surfing og enkle kontoroppgaver om ti år. Om den fortsatt består om ti år.

Det kan jeg si meg enig i. Har som nevnt en Macbook Pro fra 2012 som fungerer som bare det den dag i dag. Grunnen til at jeg egentlig sikter meg inn på en ny Mac. 
 

Men tenkte mens jeg får spart opp til en Mac Studio, at jeg klarte å huke tak i en dugendes «vente PC» som klarer oppgavene jeg krever. 

Lenke til kommentar

Men har Macen sluttet å fungere? Om ikke så ville jeg fortsatt med den til du har nok til en Studio (eller ny Macbook Pro).

Skal du jobbe med video og faktisk prosessere video i 4K med en fornuftig hastighet så må du en del opp i pris også i PC verden. Vi snakker fort om 10-14k uansett med mus/tastatur/skjerm og kanskje nye lisenser. Og da kunne du jo faktisk kjøpt en vanlig MacBook Air og sannsynligvis fått noe som er bedre på selve 4K jobben (og mye annet) til 13k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en gammel Lenovo W520 laptop for litt over 1000-lappen. Dette er en eldre toppmaskin med Intel Sandy Bridge i7 (4 CPU-kjerner) som er holdbar, så en maskin som gir en svært god ytelse i forhold til pris. Full HD skjerm hadde den også. Finnes i ulike specs, så sjekk sånt før kjøp.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
nomore skrev (15 timer siden):

Men har Macen sluttet å fungere? Om ikke så ville jeg fortsatt med den til du har nok til en Studio (eller ny Macbook Pro).

Skal du jobbe med video og faktisk prosessere video i 4K med en fornuftig hastighet så må du en del opp i pris også i PC verden. Vi snakker fort om 10-14k uansett med mus/tastatur/skjerm og kanskje nye lisenser. Og da kunne du jo faktisk kjøpt en vanlig MacBook Air og sannsynligvis fått noe som er bedre på selve 4K jobben (og mye annet) til 13k.

Maskinen fungerer i «beste velgående». Jeg har allerede skjerm, mus og tastatur, så det er så og si kun maskinen jeg trenger. 

Lenke til kommentar

Denne videoen tar for seg problemstillinga du spør om (med ein viss pro-Apple bias):

Konklusjonen er ein klar seier til PCen i rein yting vs pris, mens Mac Studio vinn på støy og straumforbruk.

Men om du har klart deg til no med ein MBP frå 2012 er spørsmålet om du eigentleg treng M1 Pro/Ultra. Vurdert Mac Mini (evt. Macbook) med vanleg M1?

Endret av MKap
Fiksa videolink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...