Gå til innhold

Er det noen måte å fjerne oppdateringer på Android?


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og flere kilder sier at det er umulig å bli kvitt en systemoppdatering på Android. Alt man oppnår med en "factory reset" er å måtte skrive inn eierens brukerdata som på en ny telefon. Virkelig? Er det mulig?

Hvordan kan man da bli kvitt en oppdatering? Det må finnes en vei?

Aldri mer oppdateringer. Uansett utstyrskategori. Eneste unntak er antivirus på enheter som har dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierer litt fra telefon til telefon om man kan rulle tilbake en oppdatering.

Men en factory reset fikser nesten alltid problemet man har og google tar jo vare på det meste så ikke nødvendigvis så mye pjesk å sette opp igjen.

Du nevner antivirus, men android sin sikkerhetspatch må også holdes oppdatert om du ønsker sikkerhet.

Ofte er updates kun oppdatering av denne.

 

Screenshot_20220529-081937.png

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Complexity said:

Men en factory reset fikser nesten alltid problemet

Takk for svar. :) Hvis det er en oppdatering i seg selv som er problemet? Det er "fault by design" fra mitt ståsted, altså ikke noe som er teknisk feil.

 

27 minutes ago, Complexity said:

Du nevner antivirus, men android sin sikkerhetspatch må også holdes oppdatert om du ønsker sikkerhet.

Det er ikke på Android jeg har antivirus, jeg har tilgode å høre noen si det er nødvendig på telefoner.

Jeg har ikke noe imot oppdateringer som kun tetter sikkerhetshull, men det kommer andre oppdateringer samtidig og det er dem som er problemet. De fikser ikke bare sikkerhetsfeilene, de fjerner, legger til og endrer annet også. De ødelegger systemet selv om det helt sikkert fungerer etter hensikten.

 

Lenke til kommentar

Antivirus på andre plattformer har jo bare blitt virus i seg selv nå som det meste har innebygget sikkerhet mot slikt. Slik er det jo i Windows f.eks.

Oppdateringer til telefonen har gjerne endringer og nye festures også (veldig varierende fra merke og modell). Noen digger det og noen liker det ikke. Det er noe å ta med i betraktningen når man kjøper ny telefon. Motorola f.eks har veldig ren Android og endrer ikke mye på ting i oppdateringer, mens feks Samsung kan finne på å endre på absolutt alt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På mange telefoner kan man jo rulle tilbake til en eldre versjon av programvaren, men det er ofte litt jobb.

Hvilken telefon er det du har?

Måtte selv rulle tilbake EMUI versjonen på min Huawei P30 Pro da denne oppdateringen drepte batteritiden. Men det var ganske mye jobb i o g med at den appen som skulle hjelpe meg med dette (Huaweis egen app) ikke funket skikkelig og plutselig klagde på manglende nettverk.

Men jeg fikk det til til slutt. Har dessverre opplevd at oppdateringer fra Sony har vært makkverk av de helt sjeldne der hardware plutselig sluttet å fungere. Så jeg forstår virkelig hva du mener.

Men hvilken telefon har du? Kanskje det er lettere å hjelpe deg dersom vi vet litt mer.

Lenke til kommentar

En bør alltid oppdatere Android til nyere versjon for å beholde sikkerheten. Riktig nok kan en sikkert utsette det noen måneder om en vil. Om en er forsiktig med hva en trykker på så kan det trolig gå uten oppdateringer også, uten at jeg vet dette sikkert. Om det er feil i en systemoppdatering så kommer ofte en ny med rettelser etter relativt kort tid.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei. Jeg skjønner ikke dette med at du er så redd for oppdateringer på det du har.

Som regel, er det ikke noe problem å oppdatere Telefoner, PC, Nettbrett for og nevne noe, men du er jo sånn at du IKKE skal oppdatere whatsoever, og det er jo selvfølgelig bare tull og tenke sånn.

Da får du heller lære deg det du driver med, og heller se om du finner løsninger på dine problemer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wil skrev (11 minutter siden):

Hei. Jeg skjønner ikke dette med at du er så redd for oppdateringer på det du har.

Som regel, er det ikke noe problem å oppdatere Telefoner, PC, Nettbrett for og nevne noe, men du er jo sånn at du IKKE skal oppdatere whatsoever, og det er jo selvfølgelig bare tull og tenke sånn.

Da får du heller lære deg det du driver med, og heller se om du finner løsninger på dine problemer.

Her synes jeg du tar ganske feil. Historien er full av opplevelser av at oppdateringer har køddet til diverse ting på telefoner, og av og til har oppdatering for å fikse dette bare uteblitt. Det er ikke noe kun trådstarter har opplevd.

Bare fordi du har opplevd at alt gått knirkefritt, så har ikke alle andre det, og det er derfor en grunn til at mange er skeptiske til oppdateringer. Her i huset hadde vi en Sony XZ1 som fikk en oppdatering som drepte Wifi. Det kom aldri noen fiks til det mens v hadde telefonen. Så vi måtte selge telefonen videre som "delvis defekt".

Dette skjer, og er ikke noe folk innbiller seg.

 

Selvfølgelig skulle man alltid oppdatere, men da må jo også oppdateringene være stabile og uten store feil. Noe de ikke alltid er.

Endret av Sharpings
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skrev som regel, og ja. Jeg har selvfølgelig selv opplevd at ting ikke helt har gått som det skal etter en oppdatering av et eller annet slag.

Det som er greia da, er at man bør sjekke hva oppdateringene gjør, for det bruker det og være.

For meg, så varierer det om jeg oppdaterer enhetene eller ikke. Enkelte ganger, så kan jeg tilogmed oppdatere til Beta eller Developer om så er, men på det jeg bruker til daglig, så liker jeg helst Stabile, men fremdeles så oppdaterer jeg.

Men jeg kan jo si det også da at det er enkelte programmer som jeg kan bruke eldre versjoner av. F. eks Winamp før i tiden, så valgte jeg og ikke bruke noen nyere versjoner enn 2.9x.

Lenke til kommentar

Da er vi forsåvidt enige.

Jeg har dessverre vært veldig opptatt av at jeg ikke skal ha noen "issues" med mine telefoner, så jeg har blitt veldig flink til å vente med oppdateringer til jeg har lest hva andre opplever. Det anser jeg som fornuftig. Men det er dessverre ikke alltid det hjelper. 

Jeg er nok litt over gjennomsnittet opptatt av alt skal funke knirkefritt, og vil unngå stresset med factory resets og slikt, da jeg som regel ikke har tid eller ork til å fikse ting som burde vært i orden i utgangspunktet.

Som nevnt så er min P30 Pro rullet tilbake til forrige EMUI. For batteritiden ble omtrent halvert med den nyeste versjonen.

Har en mistanke om at noen av produsentene ikke akkurat legger sjela si i disse oppdateringene og heller anser noen små feil som "akseptable" og heller oppfordrer til å kjøpe ny telefon. Og den forretningsmodellen er jeg veldig imot.

Sony f.eks skal jeg nok aldri ha igjen. Har brent meg nok ganger på dem.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar

Joda. Jeg skjønner at mange har panikk for det å få inn ting som er nytt, og på visse ting så er også jeg det. F. eks bil da som jeg ikke har peiling på. Der vil jeg helst at ting er som de er og ikke så alt for mye tull som jeg ikke trenger.

Men når det gjelder Telefoner, PC`er og Nettbrett, så kan jeg godt trikse og mikse med ting.

Selv om jeg prøver og unngå ting som formatering, tilbakestilling og Factory settings, så har jeg ikke noe problem med og gjør det. Det er på en måte slik man blir vandt til når man fikler med ting da. Man lærer jo mye også av det.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Å bruke ett open source os kan også være et alternativ, men det er vil uten Google så da mister en vel mulighet til mye av app'ene også.

Dessuten må en har en mobil som er støttet, og som virker noenlunde slik den skal med dette OS'et. Tipper dette er for spesielt interesserte. Det er vel en mulighet for at en ødelegger mobilen også i prosessen.

Devices | LineageOS Wiki

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Svein M said:

Å bruke ett open source os kan også være et alternativ, men det er vil uten Google så da mister en vel mulighet til mye av app'ene også.

Dessuten må en har en mobil som er støttet, og som virker noenlunde slik den skal med dette OS'et. Tipper dette er for spesielt interesserte. Det er vel en mulighet for at en ødelegger mobilen også i prosessen.

Devices | LineageOS Wiki

LinageOS er gode greier, og man kan installere playstore og bruke apper der uten problem.
Dog ganske mye å sette seg inn i for å installere det, og det er ikke nødvendigvis noe bedre når det kommer til stabilitet etter oppdateringer.

Har LinageOS installert på min Nintendo Switch og playstore funker som bare det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sharpings said:

Bare fordi du har opplevd at alt gått knirkefritt, så har ikke alle andre det, og det er derfor en grunn til at mange er skeptiske til oppdateringer. Her i huset hadde vi en Sony XZ1 som fikk en oppdatering som drepte Wifi. Det kom aldri noen fiks til det mens v hadde telefonen. Så vi måtte selge telefonen videre som "delvis defekt".

Husk at slikt også kan være en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Jeg har godt kjennskap til det og flashe Telefoner, Nettbrett og klokke og fikle med det, men jeg tror ikke det er det som løser problemet til trådstarter. Husk på at også det må jo oppdateres. Tilogmed Recovery`ene får jo oppdateringer innimellom. Så har man jo i tillegg alle appene man installerer via Google Play. Den beste løsningen her tror jeg må være en analog telefon (helst med sånn snurreskive), og en skrivemaskin med kulehode og rettetast (som hun damen på reklamen for mange år siden sa). Reklame for om jeg ikke husker feil Gulesider.

Endret av wil
Lenke til kommentar

 

9 hours ago, Sharpings said:

På mange telefoner kan man jo rulle tilbake til en eldre versjon av programvaren, men det er ofte litt jobb.

Hvilken telefon er det du har?

 

Som taggen sier, en Galaxy. Kan legge til at det er S20FE5G.

https://www.google.com/search?q=restore+phone+to+factory+settings+to+remove+updates

Uten å klikke inn på noen av søketreffene, ser jeg av det Google siterer at "factory reset" ikke fjerner noen oppdateringer.

 

8 hours ago, wil said:

Hei. Jeg skjønner ikke dette med at du er så redd for oppdateringer på det du har.

Som regel, er det ikke noe problem å oppdatere Telefoner, PC, Nettbrett for og nevne noe, men du er jo sånn at du IKKE skal oppdatere whatsoever, og det er jo selvfølgelig bare tull og tenke sånn.

Da får du heller lære deg det du driver med, og heller se om du finner løsninger på dine problemer.

https://us.community.samsung.com/t5/Android-12/Feb-2022-HORRIBLE-update/td-p/2196401

https://r1.community.samsung.com/t5/galaxy-a/update-rollback/td-p/4704414

https://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s7/913381-dont-like-latest-text-messaging-update.html

Det er mange som opplever oppdateringer som et problem. Jeg deler også erfaringen med at SMS-appen ble ødelagt i februar. Den fungerer etter hensikten, men den er ødelagt. Jeg vil ha tilbake den gamle.

 

Jeg har mistet tilliten til oppdateringsregimet. Og det er så mange apper (allerede før jeg har installert noen selv) at det er håpløst å lese seg opp på alle oppdateringene. Og oppdateringene kommer noen ganger som en pakke hvor jeg ikke kan luke ut noe.

 

Edit

Det virker også umulig å finne noen patch release notes. Søk på "samsung android galaxy update notes" og lignende varianter gir resultater som angår appen Notes. Grrrrr. Ingenting å finne om om release notes.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt Stock Samsung på mange år, så hvordan systemet er, er jeg usikker på, men de nye Samsung Telefonene bruker OneUI (tror jeg det heter). Det jeg derimot vet, er at de fleste Telefoner som slippes ut, har preinstallert masse apper som man ikke trenger.

Det høres ut som at du gjør ting vanskeligere enn det er.

Jeg tror du skal prøve og lese deg opp på hvordan telefonen din fungerer og hvordan du kjører Factory Settings på Telefonen. Da snakker jeg ikke om å gjøre det fra Telefonen, men at du rett og slett bruker et program på PC`en og kobler Telefonen til PC`en.

Hvis dette ikke er et alternativ, så kan du levere inn telefonen til nærmeste elektrobutikk også ordner de nok Telefonen for deg.  De vil da isåfall tømme Telefonen og sette den tilbake til Fabrikktilstand.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (47 minutter siden):

Som taggen sier, en Galaxy. Kan legge til at det er S20FE5G.

https://www.google.com/search?q=restore+phone+to+factory+settings+to+remove+updates

Uten å klikke inn på noen av søketreffene, ser jeg av det Google siterer at "factory reset" ikke fjerner noen oppdateringer.

 

Factory reset fjerner ingen oppdateringer. Du må rulle tilbake programvare og det innebærer å bruke et program for PC som koble til telefonen din, laster ned en eldre versjon av programvare og installerer den over den nye.

Det er i alle fall det som funka på min Huawei. ER ikke så kjent med Samsung, men regner med at det finnes noe lignende der.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (52 minutter siden):

Det virker også umulig å finne noen patch release notes. Søk på "samsung android galaxy update notes" og lignende varianter gir resultater som angår appen Notes. Grrrrr. Ingenting å finne om om release notes.

Gå til Innstillinger > Programvareoppdatering > Siste oppdatering

Klikk på linken under "Finn ut mer" for å se det som finnes av release notes. Som regel er det tynne greier, med mindre det er en stor oppdatering som kommer med mange nye funksjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...