Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900 1992 160000km


Anbefalte innlegg

Hei. 
Min bestemor skal selge bilen sin. Det er en Saab 900 16v ikke turbo. Bilen har gått 160.000 km og er i god stand. 
Det jeg lurer på er om dette er en bil som kan ha en verdi økning over mange år ved å lagre den? Vurderer å kjøpe den for 45.000kr 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (1 time siden):

Nei. Om de ikke brukes så blir de stort sett ødelagt. Tror heller aldri at du vil få noe særlig for de, de som bryr seg om Saab er en utdøende rase.

Skjønner. Må vel kanskje møte på den rette kjøper/entusiast hvis man kan få igjen noe særlig for de. Kom over disse artiklene:

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/VqGOop/kjoepte-6070-gamle-saaber-kommer-aa-bli-gull-verdt


https://www.tv2.no/a/14639993/

Men er 45.000kr en fin pris for en slik bil?


 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Burde ikke lagre den, da blir den bare ødelagt. Burde ta vare på den og kjøre den jevnlig.

Tviler på de øker så veldig i verdi.

Ja, det lar seg evt gjøre det. Mener du en slik bil er verdt 45.000kr? 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, cinax said:

Ja, det lar seg evt gjøre det. Mener du en slik bil er verdt 45.000kr? 

Tja, for den rette kjøperen er det vel det akkurat nå iallefall. Ser de ligger for slike summer på finn.

Personlig ville jeg ikke gitt så mye mere enn vrakpant da disse bilene ikke betyr noe for meg.

Men Volvo 240'er gikk jo for vrakpant for ikke mange år siden og nå går de for 50 tusen.

Tviler på de gjør det om noen år. Nå går vi over til en ny generasjon biler (elbiler) og markedet for å finne noen som vil kjøpe en gammel bensinbil (hvorpå det bare blir vanskeligere å vanskeligere å få tak i deler) snevrer nok inn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Volvo 240 er vel ikke vanskelig å finne deler for? Men kan nok bli vanskelig etterhvert å finne karosserideler. Ser ikke for meg at det finnes mange slike på huggerier rundt omkring lengre. Alt for mange har nok endt sitt liv i bilcross, en grusom sport.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, kremt said:

Volvo 240 er vel ikke vanskelig å finne deler for? Men kan nok bli vanskelig etterhvert å finne karosserideler. Ser ikke for meg at det finnes mange slike på huggerier rundt omkring lengre. Alt for mange har nok endt sitt liv i bilcross, en grusom sport.

Nei det var Saab jeg tenkte på når jeg nevnte deler.

De fleste 240 i dag har vel knapt noen orginale deler igjen.

Lenke til kommentar
cinax skrev (2 timer siden):

Hei. 
Min bestemor skal selge bilen sin. Det er en Saab 900 16v ikke turbo. Bilen har gått 160.000 km og er i god stand. 
Det jeg lurer på er om dette er en bil som kan ha en verdi økning over mange år ved å lagre den? Vurderer å kjøpe den for 45.000kr 

på forhånd takk!

Hvis du er ute etter å tjene litt penger, er et alternativ å hjelpe din bestemor å selge bilen på finn.no mot litt provisjon? Jeg tror heller ikke noe særlig på at du vil se nevneverdig verdiøkning på denne som rettferdiggjør å kjøpe den som en investering. Og med den veien bensinprisene går, så lurer jeg litt på hvordan fremtiden til denne type veteranbiler - som i sin tid var helt ordinære bruksbiler - blir. Greit nok at gamle Porscher og den type biler holder verdien godt, selv om bensinprisen nærmer seg 30 kr literen. Men vil det i framtiden når bensinprisen fortsetter å stige fortsatt være noen som synes nostalgi-faktoren er verdt så mye at de ønsker å bruke masse penger på en gammel, treig, utrangert gammel bruksbil (Saab 900, Volvo 240 etc.) som i tillegg bruker mye bensin?

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 minutt siden):

Hvis du er ute etter å tjene litt penger, er et alternativ å hjelpe din bestemor å selge bilen på finn.no mot litt provisjon? Jeg tror heller ikke noe særlig på at du vil se nevneverdig verdiøkning på denne som rettferdiggjør å kjøpe den som en investering. Og med den veien bensinprisene går, så lurer jeg litt på hvordan fremtiden til denne type veteranbiler - som i sin tid var helt ordinære bruksbiler - blir. Greit nok at gamle Porscher og den type biler holder verdien godt, selv om bensinprisen nærmer seg 30 kr literen. Men vil det i framtiden når bensinprisen fortsetter å stige fortsatt være noen som synes nostalgi-faktoren er verdt så mye at de ønsker å bruke masse penger på en gammel, treig, utrangert gammel bruksbil som i tillegg bruker mye bensin?

Hvorfor holder folk på med hest når kraftfor er blitt så dyrt? Hvorfor reiser folk på ferie når flybilettene er blitt så dyre? Hvorfor gå folk på pub når alkoholen er blitt så dyr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Hvorfor holder folk på med hest når kraftfor er blitt så dyrt? Hvorfor reiser folk på ferie når flybilettene er blitt så dyre? Hvorfor gå folk på pub når alkoholen er blitt så dyr?

Tja... det finnes jo en smertegrense for det meste, på et tidspunkt så vil man sikkert se en nedgang i hest som hobby dersom kraftforet blir dyrt nok. Og nedgang i flyreiser dersom flybillettene blir dyre nok. Og det er vel påvist at det er sammenheng mellom pris og alkoholkonsum (ihvertfall liker mange politikere å snakke om det). Tror du disse gamle "norgesbilene" som har nostalgi som sin styrke vil overleve og holde verdien sin etterhvert som bensinprisen blir høyere og høyere?

Endret av Hollabaloo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Din bestemor har god smak! Har selv hatt mange Saaber.

1992 er nest siste årgang av denne modellen. Etter min mening var de best mot slutten. Sånn bil-messig.

900 Aero, samt cab har hatt en solid økning.

900 kostet under halvparten for noen år siden. Min gamle ble annonsert for det dobbelte i fjor. For den summen du nevner har du allerede betalt for verdiøkningen.

Man kan fortsatt importere disse relativt billig i Sverige. Men det blir færre av disse også.

En fin bestemor kjørt ,helst combi, med 16v, gjerne med ABS & "riktige" farger (hvitt med blått interiør er ut 👎). Uten nevneverdig rust. Sedan er minst ettertraktet. Da kan du forvente alt fra 35 til 65 etter som..

Uansett kjøp bilen om du liker Saab, ikke penger. Da burde den komme til gode til enthusiast som kan ha glede av den. Flotte biler!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Kan du spå fremtiden?

I stedet for å praktisere hersketeknikk, kan du ikke heller skrive litt konkret om hva du faktisk mener? Ut fra det første innlegget ditt så virker det jo som du egentlig er delvis enig med meg, men muligens ikke på framtidsutsiktene til bensinprisene hvis jeg skal tolke sitatet ditt her?

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (15 minutter siden):

I stedet for å praktisere hersketeknikk, kan du ikke heller skrive litt konkret om hva du faktisk mener? Ut fra det første innlegget ditt så virker det jo som du egentlig er delvis enig med meg, men muligens ikke på framtidsutsiktene til bensinprisene hvis jeg skal tolke sitatet ditt her?

Det er på ingen måte en hersketeknikk. Det var et retorisk spørsmål siden du kommer med noen drøye påstander rund drivstoffpriser.  Men svaret på den tidligere posten min var: opplevelsen. 

Lenke til kommentar

Nå hørtes 45.000 noe brutalt ut, men det er ikke godt å si hva disse er verdt om ørten år til.

Jeg kjøpte for 7 år siden en rusten og ubegripelig stygg Caravelle T4 Syncro lang type med 370.000 km på telleren for 10.000. Denne kostet jeg på ca 10.000 i slitedeler og sveiste opp så den gikk gjennom enda en PKK, solgte den for 2 år siden for 15.000... Og når jeg begynte å savne bilen innser jeg hvilken idiot jeg var, nå er de ennå dyrere.

Samme med Sierraen jeg har stående som prosjektbil. Jeg ga 9000,- for det "friske folk" anser som et opprusta vrak for 5 år siden - avslo nylig et bud på 15.000. 

edit: Sierraen er en "vanlig" 2.0 is 5-dørs.. Hvem hadde trodd de bilene skulle være verd noe for 10 år siden?

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...