Gå til innhold

Blender fungerer bare i gammelt støpsel


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i kollektiv og i slike kollektiv blir av og til små-elektronikk kasta av folk som flytter ut. Blant alle disse fant jeg muligens noe som kunne komme meg til nytte om det skulle fungere. En RAW PRO x1800 som noen bare har satt fra seg. Etter mye testing fant jeg da altså ut at jeg får null respons fra vanlig støpsel ut av veggen men når jeg tester på en gammel splitt ledning uten jording så kommer den til liv med en gang uten problemer.

Da jeg ikke er fagperson på hverken det ene eller det andre lurer jeg på om noen kunne forklart litt rundt hva som skjer her og om mulige løsninger slik at jeg kanskje kan bruke den på alle støpslene mine. Da den trekker 1800w synes jeg det hadde vært greit om den kunne stå i jorda uttak. 

 

TLDR:

Blender funker ikke når plugget inn i vanlig støpsel, bare i gammel splitt-kontakt (se bilde lagt ved). Mulig feil med jordkobling i maskin eller ledning. Lokket sitter veldig fast.

 

Ting jeg har prøvd:

- Fjerna 4 skruer på toppen og en i bunn som holdt resetknappen på plass.

- Sliter litt med å åpne den opp da det virker som de to plast delene er limt veldig godt sammen og har ikke rikket på seg med "middels" makt bruk.

 

Blir veldig takknemlig for hjelp med å forstå litt og kanskje redde denne fra skraphaugen.

 

Legger ved litt bilder av situasjonen.

gammelt støpsel.jpg

rawpro1800 front.jpg

Endret av Mandru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Powertrainer said:

Ryker sikringen når du prøver den med jord?

 

Sikringen ryker ikke når jeg prøver vanlig med jord, men merkelig nok ryker sikringa når jeg prøver støpselet rett under den jeg har koblet u-jordet splitt-kontakt-ledningen min til. Da går hele 2. etasje.

Lenke til kommentar

Denne blenderen bør du få noen kvalifiserte serviceteknikere til å se over. Dette er alt annet enn normalt gitt at resten er i orden. Vil ikke anbefale at du prøver å fikse dette selv nå med du mindre har peiling på slikt.

Edit: Det at den tar 1,8 kW kan muligens trippe sikringen fordi den er for kjapp for oppstartsstømmen benderen har, gitt at du ikke overskrider hva sikringen tåler av amp.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
2 minutes ago, vidor said:

Denne blenderen bør du få noen kvalifiserte serviceteknikere til å se over. Dette er alt annet enn normalt. Vil ikke anbefale at du prøver å fikse dette selv nå med mindre har peiling på slikt.

Jeg kommer til å åpne den opp i morra med sag tenker jeg hvertfall og se jeg finner inni. Kommer ikke til å kjøre den på noe ujorda eller la den stå med ledning kobla til strøm. Om jeg ikke finner noe åpenbart jeg kan rapportere her inne i morra eller hører noe mer så blir det til dynga med den.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mandru said:

Jeg kommer til å åpne den opp i morra med sag tenker jeg hvertfall og se jeg finner inni. Kommer ikke til å kjøre den på noe ujorda eller la den stå med ledning kobla til strøm. Om jeg ikke finner noe åpenbart jeg kan rapportere her inne i morra eller hører noe mer så blir det til dynga med den.

Sjekk først etter skjulte skruer og andre festemekanismer, så ser den i alle fall greit ut hvis den kan repareres til en fornuftig sum.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mandru skrev (1 time siden):

Sikringen ryker ikke når jeg prøver vanlig med jord, men merkelig nok ryker sikringa når jeg prøver støpselet rett under den jeg har koblet u-jordet splitt-kontakt-ledningen min til. Da går hele 2. etasje.

Du har nok en periodisk kortslutning. At hele etasjen går skyldes nok at du har dårlig selektivitet i anlegget, dvs at hovedsikringen Har en annen utløserkarakteristikk enn kurssikringen. 

Lenke til kommentar

Da blei det en slutt og en forklaring på denne historien. Etter å ha åpnet opp blender og sjekka inni så fant jeg ut at den jorda ut ved at vindingene til armaturen fikk kontakt med huset som holder dc-motor da den hadde brent seg gjennom plastikken som skiller induserende og roterende vindinger (beklager manglende og dårlige faguttrykk). Så dessverre var ikke denne å redde da den nå trenger et nytt hus til armaturen.

En litt dårlig slutt men fant ihvertfall ut av hva som feila den.

 

@Helm

@Powertrainer

@vidor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mandru said:

jorda ut ved at vindingene til armaturen fikk kontakt med huset som holder dc-motor da den hadde brent seg gjennom plastikken som skiller induserende og roterende vindinger

Hvordan gjør dette at den bare fungerer i uttak uten jord? 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...