Gå til innhold

Oppsett av hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei. 

Oppgraderer bosituasjonen i veldig nær fremtid, fra leilighet til hus. Jeg har ordnet kablet nett fra 4-5 rom rett inn i et bøttekott/teknisk rom. Har en TP Link Archer AC3200 ruter fra før og har kjøpt 2x ASUS ZenWiFi jeg tenker å sette opp som aksesspunkt (kablet) på hver sin side av huset for WIFI. Har totalt 6/7 Cat6 kabler som ender opp ved modemet, så lurer egentlig på om det er mulig å oppdrive en god ruter (trenger ikke WIFI) med 8-10 porter? Hadde vært deilig å slippe en ekstra boks (Switch) mtp strøm og kabel spagetti. 
Er nokså grønn på det her, men har sett etter en Edgerouter 10x eller lignende, uten hell. Hadde dere med peiling brukt ruteren jeg har fra før og heller kjøpt en switch?

Edit:
Oppsettet blir jo som dette:
Altibox modem (Zyxel tror jeg) i bridge - > Ruter -> Kontor/Sov1(Aksesspunkt)/Sov2/Sov3/Stue(Aksesspunkt). Kommer til å sette opp en liten switch på kontoret hvor jeg kabler PC'er, Hue Bridge osv. 
 

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig forbruker router vil nok ikke ha mer enn typisk 4-5 LAN porter.

Da må du eventuelt over på bedriftsutstyr som da høyner prisen veldig.

Ubiquiti er greit sånt sett med tanke på at du slipper lisens, men pass på at den klarer å trykke igjennom hastigheten på nettlinjen din.

Lenke til kommentar

Egentlig er vel ZenWiFi på noen måter "overkill" med tanke på mesh der det er kablet backhaul og at det er en annen løsning som skal stå som ruter. Noe av årsaken til at de har prisen de har, er støtten for å kjøre dedikert backhaul på den ene av de to 5GHz-radioene. Men mulig løsningen også støtter å bruke begge radioene når de står i aksesspunktmodus (noe jeg antar at de støtter? Slik at du ikke ender opp med "ruter bak ruter").

Lenke til kommentar
9 minutes ago, NULL said:

Egentlig er vel ZenWiFi på noen måter "overkill" med tanke på mesh der det er kablet backhaul og at det er en annen løsning som skal stå som ruter. Noe av årsaken til at de har prisen de har, er støtten for å kjøre dedikert backhaul på den ene av de to 5GHz-radioene. Men mulig løsningen også støtter å bruke begge radioene når de står i aksesspunktmodus (noe jeg antar at de støtter? Slik at du ikke ender opp med "ruter bak ruter").

Takk for svar. Er nok overkill! Begge ZenWifi Pro ET12 ruterne skal settes opp som aksesspunkter. Ble disse ettersom de gir enormt gode WIFI hastigheter og rekkevidde (holder da med 2 vs 3/4 aksesspunkter). Skal også sies at jeg fikk disse som innflyttingsgave, og ikke kjøpte de selv ^^

Hadde dere beholdt gamle ruteren og heller gått for en switch med 10 LAN porter? Eller er min gamle AC3200 utdatert?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Lomeus said:

Takk for svar. Er nok overkill! Begge ZenWifi Pro ET12 ruterne skal settes opp som aksesspunkter. Ble disse ettersom de gir enormt gode WIFI hastigheter og rekkevidde (holder da med 2 vs 3/4 aksesspunkter). Skal også sies at jeg fikk disse som innflyttingsgave, og ikke kjøpte de selv ^^

Hadde dere beholdt gamle ruteren og heller gått for en switch med 10 LAN porter? Eller er min gamle AC3200 utdatert?

Ah, det er ET12 ja. Da er det WiFi 6E-støtte, som for så vidt er interessant på sikt - samtidig som fordelen kanskje først vil være i miljøer med mange andre nære nett (altså leilighet, og ikke hus) og kombinert med mange enheter med aktiv parallell trafikk. Med det sagt, prisen her er jo helt hinsides. Kombinert med at du har kablet nett til mange steder, kan man jo spørre om hvor mange enheter som vil være på wifi der man virkelig trenger veldig høy ytelse. 

Om din AC3200 er utdatert tenker jeg faller ned på tre elementer: Dekker den i dag dine praktiske behov rent rutermessig? Får den fortsatt oppdateringer? Er det spesiell funksjonalitet du er på jakt etter. Så vil en del raskt f.eks. peke på diverse Ubiquiti-utstyr, men da har du nesten egentlig en ulempe her med Asus-ene. 

Det er ikke slik at du faktisk kan klare deg med Asus-ene alene, og kjøre den ene av enhetene som ruter? Vil jo på papiret være en bedre og mer moderne ruter enn TP-Link AC3200... Dette kommer jo litt an på hvor ruteren må stå i huset, og da hvilken dekning det gir.

Sånn med tanke på framtidig fleksibilitet også, tenker jeg det fort kan være vanskeligere å basere seg på en ruter med svitsj med mange porter.

Lenke til kommentar

Har jo ønske om å bygge et nettverk som tåler dagens, men også fremtidige behov bra. Det blir nok opp mot 100 enheter på WIFI på det meste, daglig er det rundt 40, det meste duppeditter.

Tenkte først å ha en på teknisk rom, problemet er at dette er et litte bøttekott som ligger innenfor vaskerommet. Er redd dette vil gjøre dekningen dårlig, men er jo alltids mulig å bruke en av de som ruter. Hadde jo da bare trengt en switch med 10+ porter, så hadde mye vært gjort? Noe som Netgear FS116P f.eks?

Er snakk om et rektangulært nytt hus på 235 kvm, over to plan. 

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Du har ikke dobbel kabling til noen av punktene? Eller mulighet til å legge en ekstra kabel i et eksisterende rør som går til disse punktene?

 F.eks. kunne man ha satt ET12 #1 da på et mer egnet sted wifi-messig og kjørt denne som ruter, og så kabel forbindelse tilbake til teknisk rom, hvor det står en svitsj og sprer kablet til resten av huset - så plasseres ET12 #2 "der det måtte passe".

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke dobbel kabling noe sted, men kan nok trekke en kabel til i eksisterende kabelrør. Dette er ikke en dum tanke. Trenger man fremdeles å ha egen kabel fra altibox modemet til TV'en, eller kan man kable TV'en fra switchen f.eks?

Jeg får begynne å tegne meg en ny layout, for å se på dette her. Nettverk var enklere før, når det var i liten skala. Ettersom jeg er såpass grønn så blir det endel nytt å tenke på 😅

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Lomeus said:

Har dessverre ikke dobbel kabling noe sted, men kan nok trekke en kabel til i eksisterende kabelrør. Dette er ikke en dum tanke. Trenger man fremdeles å ha egen kabel fra altibox modemet til TV'en, eller kan man kable TV'en fra switchen f.eks?

Jeg får begynne å tegne meg en ny layout, for å se på dette her. Nettverk var enklere før, når det var i liten skala. Ettersom jeg er såpass grønn så blir det endel nytt å tenke på 😅

 

Forstått det slik at med den nyeste dekoderen til Altibox, Model A, skal det være mer fleksibelt. 

Jeg har fiberen terminert i stua, men ruteren stående i "teknisk rom", som er omtrent midt i huset. Jeg har trukket to kabler: Den ene går da fra hjemmesentralen til Altibox til ruteren på teknisk rom, og så går det en kabel tilbake fra ruteren til stua og som er koblet til en kompakt 8-ports svitsj på veggen bak tv-benken. I denne svitsjen er det koblet spillkonsoll, TV, tv-dekoder, forsterker, stue-pc, AppleTV og mesh-aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Beste løsning hadde vært:

 Bridget Altibox modem -> ET12 #1 (fungerer som router) -> ET12 #2 (patchet via teknisk rom) -> Switch Teknisk rom -> Kablede enheter

 

Til denne løsningen trenger du dobbeltpunkt hos begge ET12 nodene, men får en løsning som garantert vil fungere bra. Jobber mye med mesh via jobb, og kan ofte være litt hit&miss hvor bra det fungerer å koble en switch mellom 2 noder, så anbefaler på generelt grunnlag å koble disse direkte mot hverandre (såkalt daisy chain).

 

Har personlig aldri jobbet noe med Altibox, men regner med dette skal gå greit som NULL skriver 😊

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Konkulf said:

Beste løsning hadde vært:

 Bridget Altibox modem -> ET12 #1 (fungerer som router) -> ET12 #2 (patchet via teknisk rom) -> Switch Teknisk rom -> Kablede enheter

 

Til denne løsningen trenger du dobbeltpunkt hos begge ET12 nodene, men får en løsning som garantert vil fungere bra. Jobber mye med mesh via jobb, og kan ofte være litt hit&miss hvor bra det fungerer å koble en switch mellom 2 noder, så anbefaler på generelt grunnlag å koble disse direkte mot hverandre (såkalt daisy chain).

Virker merkelig at det her skal være behov for å ha de kablet direkte mot hverandre og ikke via en svitsj. I hvert fall så lenge man snakker om lag 2-svitsj (aka "vanlig svitsj" for de fleste) og evt. ikke at man begynner å blande eksempelvis lag 3-svitsjer inn i dette uten å helt vite hva man holder på med eller har satt spesielle konfigurasjoner på managed/smart-svitsj.

Dobbeltpunkt i begge endene skulle overhode ikke være nødvendig.

 

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å lære meg det som trengs for å sette det opp, så om nødvendig så kan jeg lære meg å trekke nettverkskabler også. 
Om det lar seg gjøre så kan jeg jo kable dobbelt til stua, hvor jeg da kan sette ET12 #1, denne fungerer som ruter og kabel 2 går tilbake til switch (WAN) på teknisk rom som igjen fordeler kabla nett til de andre rommene og ET12#2 på sov1. 

Har ikke gått helt fra muligheten for å ha ET12 #1 på teknisk rom og ET12#2 i stua, ettersom teknisk rom ligger nokså i senter av huset i 1.etg. Her må jeg muligens teste litt, for å se hvilken dekning dette gir. Fra erfaring mister man helt utrolig mye rekkevidde på WIFI når det blir putta inne i et lite rom. 
Er det et fett hvilken switch jeg går for, så lenge den har gigabit og kanskje en PoE port om det blir et kamera i fremtiden? 10-12 porter hadde vært perfekt. 

Igjen takk for svar og beklager uvitenheten!

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
25 minutes ago, NULL said:

Snip

Leste meg litt opp igjen, og ser ut til at det faktisk bare er et spesifikt issue med Netgear Orbi og noen switcher med noen eco-funksjoner, så da regner jeg med det bare er jeg som har vært uheldig og vært borti den komboen, for som du sier så skal det egentlig ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...