Gå til innhold

Sykkelkjedet hopper over når man tråkker hardt


RaymondK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å justere wiren fra gir-sjalteren (dvs lettere å gire ene veien enn andre) ?

Du bruker typisk sykkelpumpe med mindre åpning (i forhold til det som er vanlig på biler), du skrur ut metallhetta på ventilen litt slik at lufta kan passere når hetta trykkes inn. Som oftest må du bare prøve og feile for å se hvor langt du må dytte pumpa inn over ventilen for at det skal virke - du blir trolig å slippe alt lufta ut på første forsøk hvis ventiltypen er ny for deg.

Lenke til kommentar

Ut fra bildene ser det ut til at kjedet legger seg opp på kransen til giret under. Enten kommer dette fra at kjedet er for bredt, eller så er det girskifteren som holder kjedet for langt ut. Det ser ut til at kjedet er for langt også. Slitasje kan også være grunnen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv og det er nok mest sannsynlig det aller minste drevet på kassetten som er slitt. Det drevet kan i verste fall knekke i to da det er lite og skjørt. Det kan også være at kassetten ikke er strammet til skikkelig med spesialverktøyet for kassetter. Kjedet strekker seg etterhvert og blir slakt men det fikses lett med justeringsskruen som peker direkte bakover. Når du har det problemet du beskriver dreier det seg om slitasje og det kan ikke justeres bort. Stort sett så er det vel kjedet som sliter på kassetten og ikke omvendt. En grei huskeregel er å skifte ut både kjedet og kassetten samtidig da disse slites "likt" Krankarmringene slites også, vær oppmerksom på det...blir ofte oversett. Sjekk slitasjen på de minste ringene !!! Kjeder kommer vel stort sett i 3 tykkelser. 9, 10 og 11mm så her er det viktig å holde tunga beint i munnen når man kjøper nytt kjede. Bruker du en slik "quick link" eller missing link på kjedet, anbefaler jeg deg å heller lære deg å skifte ut pin på kjedet med et spesialverktøy da jeg har litt dårlig erfaring med de linkene.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gjest Baardsen said:

Har hatt samme problemet selv og det er nok mest sannsynlig det aller minste drevet på kassetten som er slitt. Det drevet kan i verste fall knekke i to da det er lite og skjørt. Det kan også være at kassetten ikke er strammet til skikkelig med spesialverktøyet for kassetter. Kjedet strekker seg etterhvert og blir slakt men det fikses lett med justeringsskruen som peker direkte bakover. Når du har det problemet du beskriver dreier det seg om slitasje og det kan ikke justeres bort. Stort sett så er det vel kjedet som sliter på kassetten og ikke omvendt. En grei huskeregel er å skifte ut både kjedet og kassetten samtidig da disse slites "likt" Krankarmringene slites også, vær oppmerksom på det...blir ofte oversett. Sjekk slitasjen på de minste ringene !!! Kjeder kommer vel stort sett i 3 tykkelser. 9, 10 og 11mm så her er det viktig å holde tunga beint i munnen når man kjøper nytt kjede. Bruker du en slik "quick link" eller missing link på kjedet, anbefaler jeg deg å heller lære deg å skifte ut pin på kjedet med et spesialverktøy da jeg har litt dårlig erfaring med de linkene.

Tenker at jeg prøver å bestille nye drev til girene bake da. 

prøvde å google "krankarmring", men ble ikke noe smartere :)

Lenke til kommentar
17 hours ago, RaymondK said:

Tenker at jeg prøver å bestille nye drev til girene bake da. 

prøvde å google "krankarmring", men ble ikke noe smartere :)

Før du bestiller noe som helst, sjekk drevene dine fremme for slitasje. Både de store og de små. Vet ikke hvor mange du har...2 eller 3 ringer er vel det vanligste. Drevene/ringene fremme trenger ikke skiftes like ofte så man glemmer fort av at disse også slites og må skiftes ut en gang iblant. Kranken er den delen av sykkelen der trøene sitter, derav uttrykket krank. Drevene foran er montert på krankarmen og er relativt enkle å løsne/skifte med umbrako. Der aller beste er jo å skifte "alt" samtidig men kjedet og kassett er det viktigste. Og en ting til, du bestiller ikke nye drev til girene bak, du kjøper bare en ny kassett. Har du ikke verktøyet til å skifte kassetten, invester i det for det er veldig greit å ha slikt liggende for aktive syklister.

Angående den ventilen din, det er en Presta ventil eller på folkemunne fransk ventil. Du trenger en sykkelpumpe. De selges i de fleste sportsbutikker. De fleste sykkelpumper på markedet er tilpasset flere typer ventiler, helst Presta og Schrader. De tynneste slangene kommer gjerne med Presta varianten. Om du ikke liker denne kan du drille en litt større åpning i felgen og bruke bilventil (Schrader) For å fylle luft må du skru ventilskruen helt ut og så trykke den raskt inn en gang så litt luft kommer ut. Fyll så luft og skru helt igjen etterpå. Litt mer tungvint enn bilventil men bare litt. Det selges også overganger som kan skrus oppå Presta ventiler for å bruke pumper for bilventiler...bensinstasjoner etc. Vær obs på at en del bensinstasjoner har digitale pumper der man taster inn et dekks gitte trykkverdi og fyller luft automatisk. Kommer du travende med et punktert hjul til en slik pumpe vil du ikke klare å fylle luft i dekket da denne typen pumper trenger et visst mottrykk for å fungere...sykkeldekket må ha litt luft i seg med andre ord. Så finn en bensinstasjon som har den gamle mekaniske pumpen, det er det enkleste.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...