Gå til innhold

eSim hos ice.


Anbefalte innlegg

I dag kontaktet jeg ice for å høre om de har startet å rulle ut eSim for mer enn Galaxy watch. Svaret var "ja", og har nå fått tatt i bruk eSim på hovedsim hos ice på iPhone 13.

Fremgangsmåten var at de sendte meg en e-post og at tlf måtte være oppdatert til siste versjon. Ice appen oppdatert og og Wi-Fi aktivert. 

I appen fikk jeg brått en ny knapp øverst der jeg kunne aktivere eSim. Tok 1 minutt og har virket siden. PIN-kode var deaktivert som standard, men fant PIN-kode via ice appen. Aktiverte og valgte min egen som vanlig. Har virket sømløst siden aktivering.

Wifi tale er ikke klart for iPhone hos ice enda, men virker helt fint med Samsung telefonene mine.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. Jeg opplever ice som et modent selskap nå i det daglige. Support, service og tjenester. Det er bare noen småting de henger etter med. Wifi tale er en av de tingene. Ping responstid i eget nett er noe høyere enn Telia og Telenor på 4G i mitt område. Jeg opplever at telefonen henger på 242-14 ice+ 90+% av tiden og har jevn hastighet. 

De har kommet langt siden den spede oppstarten i 2014 da de lærte av feil på den tunge måten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvordan backhul hos ice blir fremover nå som lyse eier dem. Kanskje vi kan håpe på økte hastigheter etterhvert? 10 mbit på fri data er for meg litt marginalt ved nedlasting av større filer, og jeg har ingen andre alternativer per nå med like stor kvote uten å montere noe på utsiden av husveggen hos utleier…

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Komplett ubrukelig said:

Det er ikke backhaul som er flaskehalsen. Det er stort sett bare 75 mbit (800 MHz) på deling så snart du kommer ut av bykjerner. 

Ser antydning til at Ice legger til 1800 MHz på landet nå. 

Mulig pga høy tetthet av data frihet kunder :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Det er ikke backhaul som er flaskehalsen. Det er stort sett bare 75 mbit (800 MHz) på deling så snart du kommer ut av bykjerner. 

Det er ikke så mye. En bør ikke selge Data Frihet til slike kunder av hensyn til de andre kundene som bruker nettet med lett bruk slik at det vil fungerer for disse.

Edit: Har selv brukt mobilnett strupet helt ned i 128 Kbps og det er tilnærmet ubrukelig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye. En bør ikke selge Data Frihet til slike kunder av hensyn til de andre kundene som bruker nettet med lett bruk slik at det vil fungerer for disse.

Edit: Har selv brukt mobilnett strupet helt ned i 128 Kbps og det er tilnærmet ubrukelig.

Vel, nå er det en lang vei fra 75 mbit til 128 kbit. Ice har ikke i nærheten av så mange kunder som telenor og telia, så det høres verre ut enn det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 28.5.2022 den 0.12):

Jeg håper flere operatører begynner med esim slik at det blir lettere å bytte. Jeg kunne fint ha valgt ICE, men faktum er at de har mye dårligere dekning enn Telenor, selv med Telia, ihverfall i mitt område.

Et potensielt problem med eSIM for brukere i dag er at det ikke kan flyttes mellom enheter slik som et fysisk SIM-kort, eSIM-profilen må slettes og ny må genereres hos leverandør. En løsning på flytting av eSIM er allerede tilgjengelig hos Telia, men foreløpig kun for Wearables som f.eks. Samsung klokker.

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (På 27.5.2022 den 17.45):

Enig. Jeg opplever ice som et modent selskap nå i det daglige. Support, service og tjenester. Det er bare noen småting de henger etter med. Wifi tale er en av de tingene. Ping responstid i eget nett er noe høyere enn Telia og Telenor på 4G i mitt område. Jeg opplever at telefonen henger på 242-14 ice+ 90+% av tiden og har jevn hastighet. 

De har kommet langt siden den spede oppstarten i 2014 da de lærte av feil på den tunge måten. 

Det er ikke ice som henger etter på vowifi, men Apple som velger å ikke prioritere ice. For kunden blir ice "syndebukken" dog.

Nytt fra ice så langt i år er at de har begynt å ta i bruk EVS-kodek i volte, som Telenor og Telia har hatt i lang tid.

Nødanrop over volte gjenstår som en av de vanlige funksjonene til et moderne 4G-nett, i tillegg til bruk av flere frekvenser. De må gjennomføre en massiv utbygging av radionettet og oppgradering av sites til flere frekvenser + 5G for å hamle opp med de store.

 

 

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (6 timer siden):

Et potensielt problem med eSIM for brukere i dag er at det ikke kan flyttes mellom enheter slik som et fysisk SIM-kort, eSIM-profilen må slettes og ny må genereres hos leverandør

Ik er det gratis heller, hvertfall hos Telia..  Ei i huset fikk ødelagt telefonen, i påvente av ny telefon brukte en låne telefon, måtte ut me 99kr for å få esim til den.. og da ny telefon va på plass, nye 99kr 🥴

Lenke til kommentar
bbios skrev (4 timer siden):

Ik er det gratis heller, hvertfall hos Telia..  Ei i huset fikk ødelagt telefonen, i påvente av ny telefon brukte en låne telefon, måtte ut me 99kr for å få esim til den.. og da ny telefon va på plass, nye 99kr 🥴

Steike, var det ikke meningen at det skulle bli billigere med eSIM?

Lenke til kommentar

Gebyrer for alt tydeligvis. La oss håpe det blir en mellom-stadie med slikt fjas frem til flytting mellom operatører ved bruk av eSim blir automatisert og utført i løpet av noen minutter/timer. Jeg mistenker at operatørene har folk til å manuelt aktivere eSim tjenester i dag. Jeg måtte jo kontakte ice for å få en link til eSim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...