Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilfører ødelagt to liv (drap) pga mobilbruk. Liten konsekvens.


plankeby

Anbefalte innlegg

Les også edit nederst her... Takk. 

Det er av og til tråder om at man har for strenge bøter og straffer for mobilbruk i bil. Her har en tekstet på telefonen og med det drept en person og gjort en annen lam. Det er bevist at han tekstet og ikke så på veien. Det var klar sikt, oversiktlig, ingen sol i mot eller andre forstyrrelser. Altså grovt uaktsomt. 

Straffen ble 6 mnd fengsel. Da hadde man valgt å øke straffen merkbart fra først 120 dager. 

Syntes det er latterlig lav straff når man dreper noen med bil.

Nå er det også noen som mener at straff for drap er tull og kun hevngjerrighet fra offer eller pårørende. Altså et behov for skadefryd.

Lagt til senere, VG lenke 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGlM8A/skrev-sms-mens-han-kjoerte-dundret-inn-i-bilen-foran-i-100-kilometer-i-timen

Deler av lengre artikkel (NTB mai 2022):

Det var 3. januar i 2020 at det hadde oppstått kø nord for Follotunnelen på E6 i retning Oslo etter en trafikkulykke. En mann i 30-årene som kom kjørende i en Land Rover så ikke køen, og kjørte inn i den bakerste bilen i køen i 100 kilometer i timen, rundt 800 meter fra tunnelens utløp.

I bilen han kjørte inn i satt et yngre ektepar. Mannen i ekteparet døde tre dager senere av skadene han ble påført i kollisjonen, mens kona hans ble lam fra brystet og ned.

Retten peker på at mannen hadde fri sikt i rundt 800 meter fra tunnelutløpet, og at han med en hastighet på 100 kilometer i timen hadde 25 sekunder på å registrere at bilene sto stille inntil han var 100 meter fra dem.

– Når oppmerksomheten da i så stor grad rettes mot telefonen, innebærer det etter lagmannsrettens syn at siktede har utvist grov uaktsomhet over noe tid, står det i dommen.

Screenshot_20220527_191802.jpg

Endret av plankeby
Postet dette i trafikk, under bil og motor. Ser det står under juss tråden nå. Det var ikke meningen. Har vært andre tråder der flere misliker at man er streng på mobilbruk i bil. Her syntes, jeg man har vært altfor mild.
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt håpløst. Jeg skjønner ikke at folk tør engang, for man mister jo all oversikt over hva som skjer på veien. Det er åpenbart for alle, også de som gjør dette, at dette er livsfarlig. 6 måneder fengsel er ingenting i forhold til at man har tatt et liv og gjort en annen person lam. Straffen for uaktsomt bildrap burde økes kraftig da man med viten og vilje har satt eget og andre personers liv i fare, og for å sette ting på spissen, er det ikke noe mindre farlig å ta med en pistol på Karl Johan en rolig dag, lukke øynene, og skyte et skudd i en tilfeldig retning. Det er stor sjanse for at du ikke treffer noen, men faren for å treffe noen er alt for høy til at det er noe man faktisk gjør.

Men jeg ser skremmende ofte biler som vingler litt hit og dit, mye mer enn før. Har en mistanke om at mobilbruk er grunnen, og det irriterer meg at så mange tar sjansen. Og nettopp derfor er det veldig viktig å øke straffene for å øke oppmerksomheten om at det er ikke greit å konsentrere seg om noe helt annet enn trafikken når man sitter i et 2 tonn tungt kjøretøy i opptil 110 km/t.

Har til og med opplevd at en dame jeg kjørte forbi satt og tok selfier mens hun kjørte, og hun havnet nesten utenfor veien litt senere (nei, jeg satt ikke å så til siden, hadde en venninne som passasjer som påpekte det).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (6 minutter siden):

Straffen for uaktsomt bildrap burde økes kraftig da man med viten og vilje har satt eget og andre personers liv i fare, og for å sette ting på spissen, er det ikke noe mindre farlig å ta med en pistol på Karl Johan en rolig dag, lukke øynene, og skyte et skudd i en tilfeldig retning. Det er stor sjanse for at du ikke treffer noen, men faren for å treffe noen er alt for høy til at det er noe man faktisk gjør.

Hvilken relevans har det at det ikke er mindre farlig å skyte på Karl Johan? 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (6 timer siden):

Helt håpløst. Jeg skjønner ikke at folk tør engang, for man mister jo all oversikt over hva som skjer på veien. Det er åpenbart for alle, også de som gjør dette, at dette er livsfarlig. 

Ser ut til at noen gir mer faen i om de dreper noen i trafikken. Flere er besatt av å fikle med mobil og ikke engang se når noen krysser veien foran dem i gangfelt. Ser det i sentrum av min by. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes tre år ubetinget hadde vært passelig her. Men så mener jeg også at straffenivået i Norge er generelt lavt, med unntak av enkelte saker der jeg mener at straffene er alt for strenge, som feks i narkotikasaker og enkelte overgreps og voldtektssaker (jeg mener generelt at straffenivået her bør være høy, men av og til er det for strengt, som feks 21 års ubetinget for videostrømming av overgrepsmateriale kontra noen få år for fysiske overgrep).

Og så vil jeg nevne det at det er vanskelig å oppdage en kø om spesielt bakerste bil ikke har baklysene/bremselysene aktivert. Ikke at det er noen unnskyldning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (7 minutter siden):

Ja reagerte på dette når jeg leste om dette. Spørs om ikke det havner i kategorien "hendige uhell" når man har en dommer som har en helt egen form for humor. Er vel brukt litt for mye skjønn fra dommeren her ja..

Artikkelen er i de fleste amedia aviser nå. Det ble jo vist til at 6 måneder er en streng dom. Da det først var 4 måneder som var tema som straff for ett drap og en livsskade. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Husk at fengsel er ikke all straffen de får. De må betale klekkelig med erstatning til de etterlatte, samt de må betale klekkelig med erstatning til staten. 
 

Personen som gjorde det der ender opp som gjeldsslave for resten av livet. 
 

Erstatningsansvaret ligger gjerne mellom 10 og 30 millioner. Det sier sitt. 

Endret av .,.
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

I USA blir dette kalt " vehicular homicide " og, varierende fra stat til stat, straffet med opp til 8 års fengsel, i tillegg til bøter.  Har du vist særskilt uoppmerksomhet - som f eks tekstet på mobilen - blir det ofte kalt " aggravated vehicular homicide " , med 12 - 25 år i fengsel.  Og når du samtidig som du tar livet av en person lemlester et annet menneske for livet kan du se frem til mange, mange år bak murene.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (9 timer siden):

Husk at fengsel er ikke all straffen de får. De må betale klekkelig med erstatning til de etterlatte, samt de må betale klekkelig med erstatning til staten. 

Rart det i så fall ikke nevnes i artikkelen. Erstatningsansvar på 10 - 30 millioner? Hvor finner man mer info om dette. Aldri hørt om det i tidligere "bildrap" eller forsøk på drap med bil.

Prøvde å finne dommen i Lovdata.

Føreren innrømmet ikke å ha tekstet på mobilen heller. Selv om klare bevis talte mot ham. Noen ganger er idiot et veldig pent ord... 

Jeg mener 6 måneder for å ha drept en og lammet en annen, gir ekstremt feil signaler til de som driter i trafikksikkerhet. Hvorfor så ekstremt milde dommer ved bildrap kontra å drepe med håndvåpen... 

Edit: Mente jeg postet dette i trafikk, under bil og motor. Ser det står under juss tråden nå. Det var ikke meningen. Innlegget var mer for diskusjon opp mot flere andre  tråder, der flere mener man er for streng på mobilbruk i bil i Norge. Der flere, også her på diskusjon.no, er forbannet på høye bøter ved mobilbruk. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uaktsom forvoldelse av død har en strafferamme på inntil 6 år, se straffeloven § 281. Jeg kan være enig i at det hørtes lite ut med 6 måneders fengsel i dette tilfellet. Kanskje er tanken at domfelte, som naturligvis ikke hadde til hensikt å ta livet av noen, har lidt mye allerede. Det må jo være en forferdelig situasjon å ha skapt, og jeg vil anta at det er tungt å bære noe slikt. Allmennpreventive hensyn, altså hvilke signaler man sender til befolkningen om reaksjoner ved lovovertredelser, kunne imidlertid tale for en høyere straff.

 

Spørsmålet over her om hvorfor bildrap dømmes mildere enn drap med håndvåpen handler om grad av skyld. Har man uaktsomt drept noen med et håndvåpen, f.eks. ved et vådeskudd, så kan straffen bli nokså lav avhengig av omstendighetene. Har man imidlertid hatt til hensikt å drepe den man dreper, skjerpes straffen. Da er hovedregelen minimum 8 års, maksimum 21 års fengsel, se straffeloven § 275. Det er det forbryterske forsettet (hensikten) man straffer, så hvorvidt en ugjerning har skjedd med vilje eller ikke, har mye å si ved straffutmålingen. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Rart det i så fall ikke nevnes i artikkelen. Erstatningsansvar på 10 - 30 millioner? Hvor finner man mer info om dette. Aldri hørt om det i tidligere "bildrap" eller forsøk på drap med bil.

Prøvde å finne dommen i Lovdata.

Føreren innrømmet ikke å ha tekstet på mobilen heller. Selv om klare bevis talte mot ham. Noen ganger er idiot et veldig pent ord... 


Ble overrasket selv da en kjørelærer påpekte det til meg.

Gjør man noen ufør, eller dreper man noen, så krever staten ofte erstatning for bortfalt skatteinntekt. Hvis de som blir drept er nokså ung, så blir summen svært høy. Hvis staten krever erstatning så blir summen ofte 10 - 30 millioner.  

Forsikringsselskapet til offeret krever også sitt. Ofre får gjerne noen hundre tusener. 
 

Man finner litt om dette hos advokaters egne nettsted. 

Endret av .,.
Lenke til kommentar
emeritus skrev (2 timer siden):

 Spørsmålet over her om hvorfor bildrap dømmes mildere enn drap med håndvåpen handler om grad av skyld. Har man uaktsomt drept noen med et håndvåpen, f.eks. ved et vådeskudd, så kan straffen bli nokså lav avhengig av omstendighetene. Har man imidlertid hatt til hensikt å drepe den man dreper, skjerpes straffen. Da er hovedregelen minimum 8 års, maksimum 21 års fengsel, se straffeloven § 275. Det er det forbryterske forsettet (hensikten) man straffer, så hvorvidt en ugjerning har skjedd med vilje eller ikke, har mye å si ved straffutmålingen. 

Helt klart en forskjell på aktsomt og uaktsomt drap også med bil.

I saken har la Tingretten ned påstand om 140 fengsel. Så ble det skjerpet til 6 måneder i Lagmannsrett, etter anke fra påtalemyndighet. Er vist til grov uaktsomhet over tid. Altså at oppmerksomhet bort fra å følge med på veien, varte så lenge.

Har ikke sett så veldig på utfallet av aktsomt drap med bil. Kommer bare på en sak om dette nå, en som med klart formål ville drepe en kjenning i annen bil med å kjøre på vedkommede i høy fart på E6. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bildrapsmannen burde fått livstid, dvs. 21 år.

Jeg hadde blitt frista til å leie noen til å "ta" denne fyren så han ville angre hvert sekund resten av sitt liv for at han drepte et mennneske og lemlesta et annet menneske for resten av livet, bare fordi han ikke kunne la den j mobilen ligge ! Jeg finner ingen formildnende omstendigheter, jeg har all sympati for de som mista et kjært familiemedlem og et annet ble lemlesta for livstid.

Ikke engang en milliard kroner i erstatning hadde fått meg til å bli mildere i tonen.Penger kan ikke erstatte sorgen og tapet  av et kjært familiemedlem og i tillegg "dømme " et uskyldig menneske til å bli hjelpetrengende resten av livet.

Det er lenge siden jeg mista tilliten til  lovverket og domstolene i Norge.

Endret av Mentos2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mentos2 skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt frista til å leie noen til å "ta" denne fyren så han ville angre hvert sekund resten av sitt liv for at han drepte et mennneske og lemlesta et annet menneske for resten av livet

For viten om å ha tatt et liv og lemlestet et annet vil ikke være en byrde nok i seg selv å gå med resten av livet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
.,. skrev (15 timer siden):

Husk at fengsel er ikke all straffen de får. De må betale klekkelig med erstatning til de etterlatte, samt de må betale klekkelig med erstatning til staten. 
 

Personen som gjorde det der ender opp som gjeldsslave for resten av livet. 
 

Erstatningsansvaret ligger gjerne mellom 10 og 30 millioner. Det sier sitt. 

Erstatningsnivået er ikke 10 og 30 millioner. De etterlatte mottar erstatning fra bilens forsikringsselskap, sjåføren blir dømt til å betale oppreisningserstatning til de etterlatte, der ligger standardbeløpet på kr. 125.000,- pr. etterlatt.

Standard straff for uaktsomt bildrap er 120 dager til seks måneder ubetinget, men langt mer kan idømmes der uaktsomheten er grovere, eksempelvis promillekjøring i kombinasjon med høy hastighet. I tillegg til straff og erstatning, mister en også førerkortet i to - tre år.

Straffen kan synes lav, men husk at dette er straff for å være uoppmerksom, en gjør ikke dette forsettlig - altså med viten og vilje. Så det blir feil å sammenligne straffenivået for uaktsomt bildrap med forsettlige forbrytelser som seksualovergrep og legemskrenkelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Erstatningsnivået er ikke 10 og 30 millioner. De etterlatte mottar erstatning fra bilens forsikringsselskap, sjåføren blir dømt til å betale oppreisningserstatning til de etterlatte, der ligger standardbeløpet på kr. 125.000,- pr. etterlatt.


De millionene går til staten der de krever erstatning for tapt skatteinntekt. 
 

Og forsikringsselskap krever erstatning. Ikke glem at saksomkostninger også er en del av det. 
 

Så det er ikke mye poeng i å komme med slik fastsatte satser. 

Endret av .,.
Lenke til kommentar
Mentos2 skrev (39 minutter siden):

Bildrapsmannen burde fått livstid, dvs. 21 år.

Jeg hadde blitt frista til å leie noen til å "ta" denne fyren så han ville angre hvert sekund resten av sitt liv for at han drepte et mennneske og lemlesta et annet menneske for resten av livet, bare fordi han ikke kunne la den j mobilen ligge ! Jeg finner ingen formildnende omstendigheter, jeg har all sympati for de som mista et kjært familiemedlem og et annet ble lemlesta for livstid.

Ikke engang en milliard kroner i erstatning hadde fått meg til å bli mildere i tonen.Penger kan ikke erstatte sorgen og tapet  av et kjært familiemedlem og i tillegg "dømme " et uskyldig menneske til å bli hjelpetrengende resten av livet.

Det er lenge siden jeg mista tilliten til  lovverket og domstolene i Norge.

21 år for uaktsomt bildrap? Med den standarden du generelt legger deg på måtte Norge ha hatt minst 500.000 fengselsplasser. 

Hva skal straffen være for å kjøre på rødt lys? Fem år?

Hva med overlagt drap? Når du vil ha 21 år for uaktsomt drap, må det bli minst 500 år forsettlig drap.

Etter 1945 er det ingen nordmenn som har sonet noe stort mer enn 12 - 14 år som fengselsstraff. I dette bildet må en ikke blande inn forvaring, det er i prinsippet ikke straff men samfunnsvern, og her er det flere som har sittet lengre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...