Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilfører ødelagt to liv (drap) pga mobilbruk. Liten konsekvens.


plankeby

Anbefalte innlegg

On 5/30/2022 at 2:19 PM, Svein M said:

Dette forklarer hvorfor straffen er mer forståelig. Det som har skjedd er et uhell pga av at en har vært uoppmerksom og brukt mobil. Det er ganske så mennesklig å være uoppmerksom så en bør ikke begynne å straffe dette så veldig hardt selv om konsekvensene av uhellet kan være store (merk at der er en stor økonomisk straff). Noe helt annet er det om en gjør det med vilje, i rus eller kjører i ulovlig høy hastighet. En kan heller spørre seg om det er forsvarlig å ha så høy fartsgrense som 100 km/t når en vet at noen sjåfører er dårlige.

Det er kjernen av problemet. Mennesker gjør alt mulig når de sitter i en bil og kjeder seg. Om det er en mobiltlf eller kjefting på unger i baksete så er det umulig å bli kvitt alle distraksjoner. 

Ser at noen ønsker 21 år for slikt som gir ingen mening. Dette er noe hundretusenvis av nordmenn hver eneste dag gjør og dessverre går det galt noen veldig få ganger. Det er heller ikke notoriske kriminelle bak dette og de er selvsagt sterkt preget av ulykken selv. Skal det ha konsekvenser, absolutt, men ikke livsødeleggende straff. Hundretusenvis av nordmenn går ikke rundt å prøver å drepe noen hver eneste dag for å sammenligne med overlagt drap.

 

Man kan ikke sette fartsgrense for ubrukelige sjåfører. Da får man heller ta lappen fra dem. Klarer man ikke å kjøre i 110 på en trygg måte får man heller levere inn lappen.

Endret av scuderia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (57 minutter siden):

Bilprodusentenes jag etter "rene" interiør er ikke alltid bra. Er en grunn til at det fortsatt er masse fysiske knapper selv på helt moderne fly. Men er ikke stemmestyring nå på full vei inn for slike enkle operasjoner? 

Dette med stemmestyring liker jeg veldig godt. Men du må venne deg til det. Og for enkelte fungerer det bare ikke pga dialekt. Kjæresten min får de aldri til å fungere. Hverken Google, Siri, Huyndai eller Volvo. Komisk egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skulle poenget være med å straffe hardere enn seks måneder i fengsel, rent bortsett fra "hevn"?

Dersom straffen hadde vært 6 år, ville det ikke endret handlingene til en eneste sjåfør. Det er INGEN som tenker at det er verdt risikoen å tekste/drepe siden det kun er seks måneder i fengsel. 

Dersom man vil ha dette vekk, så må straffen for teksting/fikling økes kraftig, og sannsynligheten for å bli tatt økes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (23 timer siden):

Bilprodusentenes jag etter "rene" interiør er ikke alltid bra. Er en grunn til at det fortsatt er masse fysiske knapper selv på helt moderne fly. Men er ikke stemmestyring nå på full vei inn for slike enkle operasjoner? 

Stemmestyring på varme i bil, klima osv har man hatt i 10-15 år nå. Selv på standard bilmodeller. Men stemmestyring har aldri tatt så av, som noen så for seg.

Dersom menyer for basis justering av varme i bil ligger bak mange menyer, da kanskje noen bruker stemmestyring. 

Om kyniske jævler (folk som aktivt velger å ikke følge med i trafikken) skader seg selv i trafikken, med å kjøre i en lastebil bakfra eller ut av veien, er greit nok. Men når man aktivt velger å kunne drepe andre, med grov uaktsomhet.... 

Kan virke som at selvsentrerte egoister øker noe i trafikken. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 7.6.2022 den 10.34):

Hva skulle poenget være med å straffe hardere enn seks måneder i fengsel, rent bortsett fra "hevn"?

Dersom straffen hadde vært 6 år, ville det ikke endret handlingene til en eneste sjåfør. Det er INGEN som tenker at det er verdt risikoen å tekste/drepe siden det kun er seks måneder i fengsel. 

Dersom man vil ha dette vekk, så må straffen for teksting/fikling økes kraftig, og sannsynligheten for å bli tatt økes.

Fordi "hevn" som du kaller det har en viss effekt i seg selv. Dersom man kan drepe og skade andre uten noen straff, vil nok en viss endel av befolkningen utøve mer vold. Frykten for straff holder nok noen tilbake med å ikke påføre andre grov skade.

I saken her tenker jeg at 6 måneder, for ett drap og lemlestelse av en annen, gir feil signal til de dom utviser total ignoranse for andres liv og helse som sjåfør, med å være grovt uaktsom og ikke følge grunnleggende krav om å følge med. 

Endret av plankeby
Ser det ble to poster fra meg etterhverandre...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Fordi "hevn" som du kaller det har en viss effekt i seg selv. Dersom man kan drepe og skade andre uten noen straff, vil nok en viss endel av befolkningen utøve mer vold. Frykten for straff holder nok noen tilbake med å ikke påføre andre grov skade.

 

Seks måneder i fengsel for uaktsomt drap er ikke "uten noen straff". Seks måneder i fengsel utgjør en stor endring i en persons liv.

Det er absolutt ingen som tenker at det "kun" kan føre til seks måneder i fengsel, så da kan jeg like godt tekste. Om man staffes med seks måneder i fengsel, eller seks år i fengsel, vil ikke utgjøre noen forskjell. Akkurat like mange vil tekste.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Svein M said:

Dette er slik også med fart, noen blir tatt og får bot, og det skjer også mange alvorlige ulykker p.g.a. høy fart. Likevel ser en at det stadig er noen som kjører langt over fartsgrensen.

Ja, det å være involvert i en kollisjon i 100km/t er mer avskrekkende enn straffen for å forårsake ulykken/konsekvensene av ulykken. Det gjør dog ikke at folk lar vær å fikle med telefonene/ kjøre for fort. 

Jeg kjører ofte over fartsgrensen, men aldri så langt over at sertifikatet kan ryke. Det forteller meg at jeg ikke føler at straffen og sannsynligheten for å bli tatt utgjør et problem. Jeg tror dog jeg ville vært langt mer forsiktig om jeg hadde prikker på sertifikatet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Ja, det å være involvert i en kollisjon i 100km/t er mer avskrekkende enn straffen for å forårsake ulykken/konsekvensene av ulykken. Det gjør dog ikke at folk lar vær å fikle med telefonene/ kjøre for fort. 

Jeg kjører ofte over fartsgrensen, men aldri så langt over at sertifikatet kan ryke. Det forteller meg at jeg ikke føler at straffen og sannsynligheten for å bli tatt utgjør et problem. Jeg tror dog jeg ville vært langt mer forsiktig om jeg hadde prikker på sertifikatet. 

 

Interessant vinkling. Spørsmålet er jo i det hele tatt om det med grovt overlegg å aktivt  forvolde en annens død, kun skal være strengt når det er aktivt planlagt handling. Altså aktivt planlagt forsett om å drepe. Slik man hadde på E6 ved Sarpsborg i 2021 eller 2021, der en aktivt ville ta livet av en annen fører, ved å kjøre i ham.

Samtidig kan det muligens sidestilles noe med å drepe noen i affekt, uten at det var en planlagt handling om å skade/drepe.

Så kommer jo begreper som er mer diffuse om samfunnets oppfatning av rettsforståelse med mer. Skille på å drepe med grov uoppmerksomhet og ignoranse med bil vs annen gjenstand. Å forvolde annens død grunnet grov ignoranse av sikkerhet. I dette tilfellet med et totalt overraskende moment uten noen mulighet til at avdøde kunne avverge situasjonen.

Jeg drodler nok litt langt av sted nå. Tema straff og sanksjon er interessant. Selvsagt er 6 måneders fengsel en merkbar konsekvens. Samtidig svært lite sammenlignet med andre måter å ta et annet menneske sitt liv.

Tema anger og lærdom etter hendelse er mer sammensatt tema, og noe oppkonstruert via forsvarsadvokater.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 7.6.2022 den 12.30):

Stemmestyring på varme i bil, klima osv har man hatt i 10-15 år nå. Selv på standard bilmodeller. Men stemmestyring har aldri tatt så av, som noen så for seg.

Det er mange ting som er utfordrande med stemmestyring. Fyrst og fremst er det fyrst no dei siste åra at stemmestyring på norsk har fungert relativt greitt. Deretter er det ei utfordring at ulike bilar har ulike kommandoar for å gjere ulike ting gjennom stemmestyring. Så ein må kjenne systemet i sin bil ganske godt før det er effektivt med stemmestyring. Ofte må ein også holde inne ein knapp eller hente opp rett meny før ein kan bruke stemmekommandoar.
I tillegg så kjem ein ikkje utenom at det å snakke til bilen er litt meir tungvindt og tidkrevande enn å trykke eller skru på ein knapp.

 

Eg tenker nok at det største problemet er at myndigheitene har sovet i timen og ikkje oppdatert regelverk og godkjenningsrutiner på ein slik måte at bilindustrien i større grad må ta ansvar for korleis bilane blir designa.
Ein ting er at mange bilprodusentar i dag har mange funksjonar på touchskjerm som på mange måtar innfører dei same risikoane som anna mobilbruk, men det som eg synes er spesielt slapt av myndigheitene er at det ikkje er regulert kva funksjonar som kan være betjent via touchskjerm. Enkelte funksjonar burde det nok være krav om at det enten skal være mulig å betjene via fysiske knappar, eller at det er krav om at bilen må være parkert for å betjene dei funksjonane.
Klimakontroll kan f.eks. være ein av dei funksjonane som ein ikkje burde få betjene under køyring utan fysisk knapp sidan dette ikkje er kritisk for køyringa, men funksjonar som duggfjerning/varmluft må være lett tilgjengeleg under køyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ny sak i mediene nå. Det er vanskelig å forstå straffene for bildrap. Ingen straff kan erstatte døde mennesker, men rettferdighetssansen sier at dette er for lavt. Ett år og syv måneder for å ha drept to og påført en tredje livstruende skader. Ruspåvirket villmannskjøring. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69WbrO/nora-10-drept-i-ulykke-foreldrene-reagerer-paa-straffen

Sitat

Både Nora Alvilde Tiberg og Ann Katrin Nilson døde som følge av skadene de ble påført i kollisjonen 9. mars for to år siden.

Ann Katrin Nilsons da 11 år gamle datter overlevde med livstruende skader.

Forrige uke ble en mann i 20-årene dømt til ett år og syv måneders fengsel.

Dommerne i Vestre Finnmark tingrett mener mannen opptrådte grovt uaktsomt. Han drakk både før og under kjøringen, hadde røykt hasj og kjørte over 100 km/t i 80-sonen da han fikk sleng på bilen på vei ut av en tunnel på E6 i Alta.

Dommerne peker også på at mannen handlet motsatt av hva som må forventes av unge og uerfarne bilførere, og at dette fikk katastrofale og ødeleggende konsekvenser.

Tingretten skriver at straffenivået i en slik sak ligger på to år og to måneders fengsel. Mannen fikk strafferabatt fordi det hadde gått to år siden hendelsen og fordi han forklarte seg om forholdene.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Ny sak i mediene nå. Det er vanskelig å forstå straffene for bildrap. Ingen straff kan erstatte døde mennesker, men rettferdighetssansen sier at dette er for lavt. Ett år og syv måneder for å ha drept to og påført en tredje livstruende skader. Ruspåvirket villmannskjøring. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69WbrO/nora-10-drept-i-ulykke-foreldrene-reagerer-paa-straffen

 

Helt enig. Samtidig synes jeg hendelige uheld straffes alt for hard. Grov uaktsomhet, og ikke minst fyllekjøring, burde straffes mye hardere enn i dag. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Rettferdighetssansen blir ikke tilfredstilt hos meg heller.  Hvis man i det hele tatt skal prøve å forstå grunnen til lav straff, så må det vel være fordi man ikke egentlig prøvde å drepe noen (det var et uhell), men da må man jo se helt vekk fra de skjerpende omstendigheten når det gjelder ruskjøring som i mitt syn ikke kan sies å være en uaktsom handling. 

Uaktsom bilkjøring er direkte livsfarlig, og det er nesten slik at rettstaten her opptrer selvmotsigende.. Altså, du får strenge økonomiske straffer for små forseelser som ikke går galt, men når det først går galt og folk dør, så er det lave straffer og strafferabatter. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (9 minutter siden):

Helt enig. Samtidig synes jeg hendelige uheld straffes alt for hard. Grov uaktsomhet, og ikke minst fyllekjøring, burde straffes mye hardere enn i dag. 

Også einig. Det er ein ting at alle kan være uheldige og at ein ikkje treng å rotne i fengsel på grunn av eit uhell. Men med grov uaksomheit så er det ikkje eit spørsmål om nokon blir drept eller skadd, det er berre eit spørsmål om kven som er så uheldige å blir råka. 

Samtidig så får ein mellom 3 veker og 3 månadar ubetinga fengselsstraff for å køyre i fylla utan at nokon kjem til skade. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 timer siden):

Latterlig lavt.

Miste førerkortet på livstid er vel i realiteten og bare i 5 år så lenge man oppfører seg de neste årene, ikke der engang klarer man å gi ordentlig straff. 

Etter 5 år har ein rett til å få innvilga søknad om førarrett, ein kan berre nektast godkjenning om det føreligg objektive grunnar, og objektive grunnar er i praksis berre om ein har blitt straffa for andre brot på vegtrafikklova i tapsperioden.

Eg forstår at det kanskje er strengt å straffe ungdoms dumskap med å aldri få køyre bil sjølv etter at ein har blitt voksen og ansvarleg, men 5 år er latterlig kort tapstid for dei verste trafikklovbrota. Ein ting er når ein 16 åring som har vært dum ikkje får køyre opp før han er 21 år, det er tross alt mykje modning som skjer i dette tidsrommet. Men om ein 40 åring mister lappen "for alltid" så tviler eg sterkt på at vedkommande har blitt særleg mykje meir ansvarleg og reflektert som 45 åring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må virkelig endringer til her.

Det absolutt verste her er jo at dette ikke var en ulykke på noen måte. Det ble jekket øl i bilen, det ble kjørt i flere typer rus, råkjøring etter beste kunst, sikkert høy musikk i bilen og fullstendig «gi-faen-holdning» til alt som måtte skje. Skulle tro alt dette ville veie inn på dommen også.

Når man i tillegg tar med 2 liv i det hele og skader medpassasjer så burde det tilkomme en svært alvorlig dom.

Det er faktisk så lav dom at dette sender jo ikke akkurat noen signal effekt til andre om å tenke seg om to ganger.

Det er helt på trynet. Skulle ikke forundre meg om vi er de eneste i verden med så lav dom.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (5 timer siden):

Det er faktisk så lav dom at dette sender jo ikke akkurat noen signal effekt til andre om å tenke seg om to ganger.

Det er helt på trynet. Skulle ikke forundre meg om vi er de eneste i verden med så lav dom.

Jeg er absolutt helt enig i at dommen er for lav, men jeg er usikker på om høye dommer forhindrer at dette skjer. Altså, risikoen for å dø selv, eller skade andre er vel mer avskrekkende enn å sitte x-antall år i fengsel, allikevel så skjer altså dette. De tingene som forsvarer lengre dom i mitt syn, er at denne personen ikke skal gjøre lignende ting igjen (rehabilitering) og rettferdighet ovenfor de pårørende. Altså, livet til et tiår gammelt barn, er verdt en bitteliten straff, sånn satt på spissen. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...