Gå til innhold

Kraftkabelen til Nederland blir stengt til august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Den tillatte inntekten til Statnett er på 9,5 milliarder i året. Dersom inntektene er 35 prosent over det tillatte, ilegges en strafferente på 5,5 prosent på inntektene, som skal gå tilbake til strømkundene. 

Ifølge Klassekampen ber Statnett nå om å få slippe denne strafferenten, som de tror kan komme opp i 200 millioner kroner i år.

Hjelp meg litt her:

  • Inntektsgrense er satt til 9,5 milliarder
  • Først når grensen overstiges med vanvittige 35%, får det konsekvenser ??
  • Konsekvensen er at en (lav) andel av inntekten skal betales tilbake. Ergo går overskuddet noe ned. (5,5% av inntekter)
  •  ... Og nå ber Statnett om å få slippe unna?! 🤬🥵

 

Håper det er noen flere momenter rundt denne saken, som jeg bare ikke har fått med meg. Basert på dette korte utdraget fra artikkelen, virker det hele helt sprøtt!!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Per L skrev (22 minutter siden):

Og selv når strømprisen er noen øre pr kWh i Norge er det omtrent en krone dyrere enn på kontinentet. Hvorfor tror jeg vi blir lurt?

På sikt er dette drepen for kraftkrevende industri.

Vi har fra før et høyt lønnsnivå, og med dyrere strøm enn konkurrentene land, blir det etterhvert umulig å opprettholde produksjon og lønnsomhet (sør for Trøndelag). 

Dette problemet hadde vi ikke før nye kraftige eksport/import-kabler ble satt i drift. Før, med små kabler, var vi godt kjent for å ha vesentlig lavere energi-kost enn resten av kontinentet. Som altså ga oss noen fordeler mtp industri og produksjon. 

At politikere ikke tar skikkelig tak i dette, er ille! Strømstøtten vi har i dag er midlertidig, og kun for private husstander.  Arbeidsplasser som flagger ut gir store ringvirkninger, og er vrient å reversere! 

Noe må gjøres. Nå!

Lenke til kommentar
Per L skrev (2 timer siden):

Og selv når strømprisen er noen øre pr kWh i Norge er det omtrent en krone dyrere enn på kontinentet. Hvorfor tror jeg vi blir lurt?

Fordi det er ikke nok kapasitet på kablene til å føre så mye kraft til Norge at prisene her blir like lave. Hvis Nederlandskabelen var i drift ville den bidratt til å presse prisene ennå litt lavere i den perioden. 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, qualbeen said:

At politikere ikke tar skikkelig tak i dette

Politikere jobber ikke for folket, men for de store lederne og big corporations. De vil også opp og frem selv så de gjør alt de kan for å klatre i de stigene som måtte finnes.

En vis mann sa en gang at situasjonen er aldri så ille at en politiker ikke kan gjøre den ennå verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...