Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (2 timer siden):

Noen sivile har det lovlig med lisens fra atf. En kjørbar stridsvogn er uansett et våpen i seg selv. 

I praksis må alle bli deaktivert unntatt for begrenset forskning og historiske organisasjoner.  
 

Det blir et bedre samfunn hvis alle gikk rundt med stridsvogner og bomber for selvforsvar?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/27/2022 at 2:14 PM, Noxhaven said:

Lurer på hvor mange som hadde blitt skutt på utestedet om 50 personer hadde tatt frem våpen i skuddstøy og panikk og tømt et magasin for å skyte gjerningsmannen etter han hadde tømt et magasin i folkemengden..

Folk er ikke roboter som i ett spill der alt reagerer likt hele tiden. Og det kommer aldri til å være 100% bevæpning av folk som er på byen. eller 50%. eller 25%. Ganske sikkert ikke 10% engang. Kanskje 2% gidder å ha med seg ett skytevåpen hvis det blir lovlig å bære våpen.

Jeg er 100% for at en person som bærer våpen ikke skal ha lov til å drikke en dråpe med alkohol. Alkohol er altfor farlig til det. Så andelen våpenbærere på en bar hadde nok blitt veldig lav. Og at det istedet hadde vært forbipasserende som hadde bært våpen.

Men la oss se på den tenkte situasjonen der 50 edru personer trakk våpen med en gang de hørte skudd eller rett etter at de hadde søkt dekning. Folk er som regel fornuftige og ser ann hvordan ting er og er definitivt ikke like løs på avtrekkeren som gjerningsmannen, derfor hvis gjerningsmannen hadde blitt skutt og falt ned, så hadde skytingen fra eventuelt andre opphørt rimelig kjapt fordi det er ingen som peker våpen på noen lenger. En grei regel for å finne ut hvem som er en gal jævel er å se hvem som vifter med ett våpen og peker på folk med det.

Men la oss si videre at denne situasjonen ikke gikk så greit likevel, selv om gjerningsmannen ble nøytralisert veldig kjapt, (som er tilfelle der slike jævler blir stoppet av folk som bærer våpen i kjøpesentre i USA for eksempel.) Fordi en del kuler fra de som stoppet gjerningsmannen traff ikke og istedet traff 5 uskyldige personer, der en døde, 1 ble alvorlig skadd og 3 lettere skadde. Javel det er selvfølgelig veldig synd. Men en rettsak vil nok rimelig enkelt komme fram til at de som fyrte tilbake mot jævelen gjorde det riktige uansett, og sparte kanskje mange flere menneskeliv.

Med denne posten mener jeg ikke nødvendigvis at jeg vil ha fri våpenbæring i samfunnet. Det er en mer komplisert diskusjon. Jeg ville bare påpeke at våpen betyr ikke vill vest, fordi "ville vesten" også er en stor overdrivelse. Og setningen fra Noxhaven var en ganske stor stråmann. Folk hadde ikke tømt hele magasinet sitt i vill panikk. Det er det jævelen som forsøker å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom politiet ikke er i stand til å holde befolkingen trygge for terror av dette slaget, til tross for dagens drakoniske overvåkings samfunn, så bør det være tillatt å bære våpen for å forsvare seg og andre mot terrorister og andre som benytter våpenvold mot forsvarsløse. Det må gjerne være strenge regler for hvordan, men ikke umulig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, shockorshot said:

Altså, det er jo ikke lov til å gå med kniv på byen. Er det noe dere også har lyst til å endre på?

Da kan jo 'the-good-guy-with-a-knife' stoppe en bad actor som utfører knivstikkning på noen/truer med kniv.

Nå er det jo bare bad guys med kniv, så ja - det hadde jo gjort alt bedre. Spesielt for damer som ikke en gang får lov til å bære pepperspray.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, l0mf0mgl0mbl0og said:

Nå er det jo bare bad guys med kniv, så ja - det hadde jo gjort alt bedre. Spesielt for damer som ikke en gang får lov til å bære pepperspray.

Så alt vi trenger på byen for å gjøre det litt bedre er noen good guys with a knife.

Hva med sprayflasker med syre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Hvordan kommer du til den konklusjonen? Er det noen distinkte forskjeller mellom bomber og skudd fra skytevåpen? 

Jeg konkluderer ingenting. Jeg spurte deg hvis det blir bedre hvis alle har stridsvogn og bomber for selvforsvar.  Både har blitt brukt for selvforsvar og kanskje et samfunn hvor alle har farlige våpen blir bedre og hindrer kriminalitet hvis de vet at de blir drept av en bombe når de prøver å drepe deg i huset ditt?

jeg bare spør siden du mener det er ok å eie stridsvogn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg konkluderer ingenting. Jeg spurte deg hvis det blir bedre hvis alle har stridsvogn og bomber for selvforsvar.  Både har blitt brukt for selvforsvar og kanskje et samfunn hvor alle har farlige våpen blir bedre og hindrer kriminalitet hvis de vet at de blir drept av en bombe når de prøver å drepe deg i huset ditt?

jeg bare spør siden du mener det er ok å eie stridsvogn

Er det ikke litt upraktisk å gå på butikken med det da?

Lenke til kommentar
56 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg konkluderer ingenting. Jeg spurte deg hvis det blir bedre hvis alle har stridsvogn og bomber for selvforsvar.  Både har blitt brukt for selvforsvar og kanskje et samfunn hvor alle har farlige våpen blir bedre og hindrer kriminalitet hvis de vet at de blir drept av en bombe når de prøver å drepe deg i huset ditt?

Gi meg gjerne et eksempel der bomber eller tanks har blitt brukt til selvforsvar utenfor krigssoner. 

Når en voldsmann har et gissel skyter politiet noen ganger mannen med våpen for å redde gisselet. Hvorfor skyter de ham ikke med tank? Hvorfor skyter de ham ikke med bombe eller håndgranat? 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
6 hours ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

:roll:  tullekoppen

Tuller på ingen måte. Det er tryggere at folk går med kniv på byen for å beskytte seg, enn at folk går med guns på byen for å beskytte seg. Greit at knivkonflikt ser kanskje mer brutalt og blodig ut, men det er høyere sjanse for at begge overlever da enn i en skuddveksling.

Sprayflasker med syre er vanlig angrepsmetode blant kriminelle i England.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, shockorshot said:

Tuller på ingen måte. Det er tryggere at folk går med kniv på byen for å beskytte seg, enn at folk går med guns på byen for å beskytte seg. Greit at knivkonflikt ser kanskje mer brutalt og blodig ut, men det er høyere sjanse for at begge overlever da enn i en skuddveksling.

Sprayflasker med syre er vanlig angrepsmetode blant kriminelle i England.

Hvis du ikke tuller så må du være gal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...