Gå til innhold

Sony lager film og TV av Horizon Zero Dawn, God of War og Gran Turismo


Anbefalte innlegg

On 5/31/2022 at 12:40 PM, AtterEnBruker said:

Og folk sier at menneskerettighetskjempere er så lettkrenka. Artikkelen nevnte forøvrig ingenting om minoritete... ehh, jeg mener politikk i seriene.

 

"Menneskerettighetsforkjempere". Det mangler ikke på høye tanker om en selv blant de dydige i det minste ;)

Men si meg - når går det egentlig fra å være menneskerettighetskamp til å bli en undertrykkende og autoritær venstreradikal ideologi?

Og nei, det er ikke lengre nødvendig å nevne det. I nyeste Batman sier Bruce Wayne, en milliardær, at han ikke gidder gjøre noe med BLM og antifa-opprør i Gotham, fordi det ikke er jobben hans å beskytte profittmarginene til småbedrifter i nabolagene 😆

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (På 30.5.2022 den 11.16):

Altså, selv om jeg kan være enig i at det AV OG TIL går litt over styr med politisk korrekthet, så høres dere alle sammen her ut som en gjeng sutrete barnerumper når dere "argumenterer" på denne måten.

Enig. 

Det er kjedelig at det knapt er mulig å diskutere film og kultur lengre uten at mange skal mase om hvor jævlig de synes det er at et faktisk realistisk utvalg av befolkningen representeres. Projisering er det også mye av.

Mens produktene gjør det bedre og selger mer enn noensinne, fordi de treffer bredere. Man går glipp av mye moro om man velger å bare være surmaga over detaljer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke "av og til". Det er hele tiden. Overalt. Og det kommer svært ofte på bekostning av sluttproduktet fordi man ansetter folk hvis hovedkvalifikasjon er at de er woke - ikke at de er gode i jobben sin. Det er derfor Netflix og flere andre selskaper nå ber woke-ansatte om å forlate selskapene.

Hvordan "treffer produktene bedre" når de sikter seg inn på marginale demografier, og politikk som den overveldende majoriteten av befolkning, inkludert minortetene selv, hater?

Hvordan "selger de mer enn noensinne" når aksjekurs tanker og abbonentene og seerne forsvinner?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Kong Harald som kineser

Dette er akkurat hva jeg sikter til. Det skjer ikke, og det er ingen stor greie eller problem, så jeg ser ikke poenget i å late som det er så grusomt eller å finne på ting.

Men det skjedde lignende ting før i tida. Da ble meksikanere spilt av amerikanere i western-filmer, for eksempel. Eller asiatere ble spilt av ikke-asiatere med tullete aksent.

Nå har man heldigvis for det meste kommet lengre.

Outlier616 skrev (16 minutter siden):

Det er ikke "av og til". Det er hele tiden. Overalt. Og det kommer svært ofte på bekostning av sluttproduktet fordi man ansetter folk hvis hovedkvalifikasjon er at de er woke - ikke at de er gode i jobben sin. Det er derfor Netflix og flere andre selskaper nå ber woke-ansatte om å forlate selskapene.

Hvordan "treffer produktene bedre" når de sikter seg inn på marginale demografier, og politikk som den overveldende majoriteten av befolkning, inkludert minortetene selv, hater?

Hvordan "selger de mer enn noensinne" når aksjekurs tanker og abbonentene og seerne forsvinner?

Dette blir litt virkelighetsfjernt for meg. Man «ansetter folk fordi de er woke»? Produsentene gir penger til og støtter regissører og manusforfattere med prosjekter de har tro på. Jeg kan også love deg at filmindustrien ikke velger prosjekter som de tror er dårlig for business.

Netflix sendte ut et memo til ansatte om at man må leve med det hvis man skulle være uenig i innhold, hva det enn måtte være. Netflix nevnte ikke noe om «woke», det er det noen medier som har gjort. At de ber folk om å forlate selskapet er tabloid vinkling fra medier, det stemmer enkelt og greit ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Dette er akkurat hva jeg sikter til. Det skjer ikke, og det er ingen stor greie eller problem, så jeg ser ikke poenget i å late som det er så grusomt eller å finne på ting.

Men det skjedde lignende ting før i tida. Da ble meksikanere spilt av amerikanere i western-filmer, for eksempel. Eller asiatere ble spilt av ikke-asiatere med tullete aksent.

Nei det skjer ikke. Det stemmer det. Bortsett fra når det skjer. 😛 Greit å være historisk korrekt så lenge man er inkluderende.

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/who-was-first-woman-color-bring-anne-boleyns-story-screen-180977882/

Og så sier du rett etterpå at det skjer?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Nei det skjer ikke. Det stemmer det. Bortsett fra når det skjer. 😛 Greit å være historisk korrekt så lenge man er inkluderende.

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/who-was-first-woman-color-bring-anne-boleyns-story-screen-180977882/

Og så sier du rett etterpå at det skjer?

Artikkelen forteller godt hvorfor de har tatt dette valget. I rette konteksten synes jeg det er helt ok, og åpner for spennende historiefortelling. I feil kontekst derimot gir det ingen mening om man skulle portrettert Kong Harald ved bruk av en asiatisk skuespiller.

Jeg opplever at mange kanskje ikke klarer, eller kanskje ikke ønsker å skille på kunstneriske valg og historisk korrekthet. Når det er det nødvendig, når er det ikke?

Hypotetisk har jeg ingenting imot at Kong Harald en dag spilles av en asiater dersom konteksten tillater det, og valget gir mening innenfor universet som er skapt.

Vi har jo opp gjennom historien hatt en hel rekke historisk kjente figurer fra for eksempel østen portrettert av vestlige i filmer, i produkter som er ment å være historisk korrekt. Å endre slikt i produkter som er ment å være historisk korrekt er langt mer problematisk etter min mening.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...