Jump to content
Redaksjonen.

Nå skal fotoboksene ta mange flere fartssyndere

Recommended Posts

On 6/3/2022 at 8:18 PM, Simen1 said:

Det høres enten veldig ressurskrevende ut (patruljebil), lite etterprøvbart (når starter og stopper egentlig en forbikjøring og hvilke tekniske instrukenter skal kunne dokumentere det presist nok?)

Sensorer i veien? Det høres dyrt ut å ha dette tett nok og hvorfor skulle differansen i fart ha noe å si på tida? Du mangler jo helt forbikjøringsstrekning i regnestykket. Forbikjøringsstrekninga vil jo avhenge av veldig mye, f.eks om man kjører forbi et langt eller kort kjøretøy, hvorvidt man bare ligger i venstrefeltet kontinuerlig eller bare smetter ut for å kjøre forbi, og hva er riktig sikkerhetsavstand til kjøretøyene foran og bak på ulike føre?

Hvordan vet eksakt man om motoren er for svak i motbakke, nedoverbakke, motvind, medvind, dragsug fra lastebiler osv osv.

Jeg finner ikke dette forslaget juridisk eller praktisk gjennomførbart, eller hensiktsmessig.

Det finnes i dag alt masse sensorar i vegbana. Framfor fotoboksar måler dei fart. Nær vegvesenet sine kontrollstasjoner måler dei vekt og avstand mellom akslingane. Akselavstand er eit mål på lengda til køyretøyet. Monter tre sett sensorar og fotoboks på typisk forbikøyringsstrekning og det er klart til å dele ut bøter. Mest aktuelt i oppoverbakker med to køyrefelt i same retning til å slå ned på "elefantracing", det vil seie eit vogntog som bruker laaang tid på å kome forbi eit marginalt tregare vogntog.

Om motoren er kraftig nok? Sett kravet til å kunne køyre forbi med full last i oppoverbakke. Då er den tilstrekkeleg i dei andre tilfella.

Share this post


Link to post
Samms skrev (12 minutter siden):

Det finnes i dag alt masse sensorar i vegbana. Framfor fotoboksar måler dei fart. Nær vegvesenet sine kontrollstasjoner måler dei vekt og avstand mellom akslingane. Akselavstand er eit mål på lengda til køyretøyet. Monter tre sett sensorar og fotoboks på typisk forbikøyringsstrekning og det er klart til å dele ut bøter. Mest aktuelt i oppoverbakker med to køyrefelt i same retning til å slå ned på "elefantracing", det vil seie eit vogntog som bruker laaang tid på å kome forbi eit marginalt tregare vogntog.

Om motoren er kraftig nok? Sett kravet til å kunne køyre forbi med full last i oppoverbakke. Då er den tilstrekkeleg i dei andre tilfella.

Hvor mange steder skal vi ha slike sensorer lagt ned, for å ta folk som kunne finne på å gjøre en forbikjøring noe over fartsgrensen? Og vil vi ha det, og har vi egentlig behov for det?

Synes det er bedre å legge pengene i det å bygge veier med minst 2 filer i hver retning, og forby "saktegående" vogntog å legge seg i venstrefeltet. Og så kan vi visse steder, som i lange og/eller bratte bakker har krabbefelt, legge inn et ekstra felt der det blir mulig å kjøre forbi.

Der det er 3 filer eller mer, så vil de kunne veksle mellom 2 felt, og holde seg unna det feltet lengst til venstre.  Så får det heller bli dyrt om de blir tatt for å kjøre forbi i felt de ikke har lov å benytte. Uansett, så har vi ikke høyere fartsgrenser enn at dette blir til irritasjon når de bryter et forbikjøringsforbud.

Dessuten er vi snart i gang med å bytte over til elektriske vogntog som har nok krefter til å holde farten selv i oppoverbakkene, og med mere 110-vei, så blir det mindre høydeforskjell, slik at vi snakker et forbigående problem.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...