Gå til innhold

Nå skal fotoboksene ta mange flere fartssyndere


Anbefalte innlegg

Lastebiler blir sjekket hvert år, så når fartsmåleren viser 80, så kjører jeg i 80.
Pilen ligger mellom 80 og 85, så jeg kjører i ~83.
Kjører fra personbiler i tunneler og strekningsmålinger.

Har ikke GPS sjekket personbilen i år, men ligger 5-10 over på fartsmåleren, og 5 over forbi fotobokser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Caprica said:

Ja, enig. Men hvorfor viser de egentlig feil? Har kanskje noe med diameteren på hjulene å gjøre.

Litt av feil er på grunn av endring i diameter på hjul med slitasje. Litt er for å kunne ha alternative dimensjonar på dekk.

Og resten er tradisjon for dårleg design. Det var ikkje spesielt viktig å vise riktig fart.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Lastebiler blir sjekket hvert år, så når fartsmåleren viser 80, så kjører jeg i 80.
Pilen ligger mellom 80 og 85, så jeg kjører i ~83.
Kjører fra personbiler i tunneler og strekningsmålinger.

Har ikke GPS sjekket personbilen i år, men ligger 5-10 over på fartsmåleren, og 5 over forbi fotobokser.

Der det er satt opp målare med visning av fart langs vegen indikerer desse mellom 5km/t og 10km/t feil på bilane eg har. Varierer med sommer og vinterdekk og feilen blir større med i 80 soner enn i 60 soner.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Burde være lett å få til rett fart på Elbiler, og andre moderne biler med masse innstillinger lett tilgjengelig på skjermen.

 

Lett for eierne mener du??? 

Går utfra at du mener bilprodusentene. De har sikkert retningslinjer å forholde seg til fra EU, USA etc. vil jeg tro. Det er vel ikke bare tilfeldig at slik feilvisining har blitt "bransjenorm".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Lett for eierne mener du??? 

Går utfra at du mener bilprodusentene. De har sikkert retningslinjer å forholde seg til fra EU, USA etc. vil jeg tro. Det er vel ikke bare tilfeldig at slik feilvisining har blitt "bransjenorm".

Lett for eierne ja, å stille inn fartsmåleren så den viser rett fart.

Om det ikke går an nå, så skal det bare en programvareoppdatering til, om de vil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Lett for eierne ja, å stille inn fartsmåleren så den viser rett fart.

Om det ikke går an nå, så skal det bare en programvareoppdatering til, om de vil..

De kan, og jeg tror også de gjør det, kalibrere speedometeret basert på GPS. Grunnen til at jeg tror det er at bilene jeg har, konsekvent har 1-2 km/h feil, uavhengig av fart (dvs både i f.eks. 50 km/h og 140 km/h er misvisningen mellom 1-2 km/h fra GPS på telefonen). Så jeg tror de er kalibrert nøyaktig og så gitt en liten offset for å være på den sikre siden, altså at det aldri viser for lite.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, mr. papp said:

De kan, og jeg tror også de gjør det, kalibrere speedometeret basert på GPS. Grunnen til at jeg tror det er at bilene jeg har, konsekvent har 1-2 km/h feil, uavhengig av fart (dvs både i f.eks. 50 km/h og 140 km/h er misvisningen mellom 1-2 km/h fra GPS på telefonen). Så jeg tror de er kalibrert nøyaktig og så gitt en liten offset for å være på den sikre siden, altså at det aldri viser for lite.

I tilfelle er dette ei stor forbetring mot gamle bilar der feilen kunne vere at vist fart var 10km/t meri enn aktuell fart. (Eller meir, det vart aldri kontrollert at det vart målt riktig.)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 timer siden):

Lett for eierne ja, å stille inn fartsmåleren så den viser rett fart.

Er det? Har du gjort det på din bil? Jeg har ikke sett noen slik funksjon på noen av mine biler.

Dubious skrev (15 timer siden):

Om det ikke går an nå, så skal det bare en programvareoppdatering til, om de vil..

Ja det fikser Tesla kjapt O.T.A. hvis det blir et krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/31/2022 at 8:22 AM, Hanhijnn said:

Går utfra at du mener bilprodusentene. De har sikkert retningslinjer å forholde seg til fra EU, USA etc. vil jeg tro. Det er vel ikke bare tilfeldig at slik feilvisining har blitt "bransjenorm".

Det besynderlige er at alle leiebiler jeg har kjørt i USA har vist 100% korrekt hastighet, mens alle de biler jeg har kjørt her altid har vist 4-6 km/t for mye i forhold til reell hastighet. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (3 timer siden):

Det besynderlige er at alle leiebiler jeg har kjørt i USA har vist 100% korrekt hastighet, mens alle de biler jeg har kjørt her altid har vist 4-6 km/t for mye i forhold til reell hastighet. 

Kan vel ha en sammenheng med amerikanernes kultur for å saksøke alt og alle for millionbeløp for det minste avvik...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Den eneste gangen jeg har blitt tatt i ATK var når han foran meg kjørte ned i 50 km/t i 70 sonen for å være sikker på at han ikke ble tatt, noe som førte til at jeg kjørte forbi og ble målt til 89 km/t. Med andre ord fører ATK til farligere trafikk.

Statistikken viser at ATK halverer antall drepte og hardt skadde, altså fører det til det motsatte av farligere trafikk. Det brukes alt for lite i Norge.

https://www.toi.no/forskningsomrader/trafikksikkerhet/streknings-atk-halverer-antall-drepte-og-hardt-skadde-article32652-220.html

Og ja, statistikken tar med strekningen rett før og etter der kameraene står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, spiff42 said:

Statistikken viser at ATK halverer antall drepte og hardt skadde, altså fører det til det motsatte av farligere trafikk. Det brukes alt for lite i Norge.

https://www.toi.no/forskningsomrader/trafikksikkerhet/streknings-atk-halverer-antall-drepte-og-hardt-skadde-article32652-220.html

Og ja, statistikken tar med strekningen rett før og etter der kameraene står.

Dra det litt lenger. Krev automatisk fartsholder i alle nye bilar. Ingen køyrer då for fort. Og legg inn funksjonalitet slik at ingen heller kan ligge fem kilometer i timen eller meir under fartsgrensa om systemet meiner det er forhold for å halde fartsgrensa.😄

Systemet tillet berre lågare fart ved glatt veg eller dårleg sikt. Komfor for dei i bilen blir ikkje vurdert.🤮 Bilsjuk!

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Dra det litt lenger. Krev automatisk fartsholder i alle nye bilar. Ingen køyrer då for fort. Og legg inn funksjonalitet slik at ingen heller kan ligge fem kilometer i timen eller meir under fartsgrensa om systemet meiner det er forhold for å halde fartsgrensa.😄

Systemet tillet berre lågare fart ved glatt veg eller dårleg sikt. Komfor for dei i bilen blir ikkje vurdert.🤮 Bilsjuk!

At det ikke er noen pålagte tekniske fartssperrer i personbiler er en skamplett på bilbransjen og myndigheter. Motstand mot dette kan sammenlignes med motstanden mot sikkerhetsbelte og blyfri bensin da det kom.

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (4 timer siden):

At det ikke er noen pålagte tekniske fartssperrer i personbiler er en skamplett på bilbransjen og myndigheter. Motstand mot dette kan sammenlignes med motstanden mot sikkerhetsbelte og blyfri bensin da det kom.

Da kan man like godt bare forby folk å kjøre bil. Eller gjøre som i Øst-Tyskland og forby alle andre former for kjøretøy enn de små Drabantene med totaktsmotor.

Men heldigvis lever vi i et land der det er mer frihet, der det er lov å kjøre de bilene man vil, helt uten noen form for fartssperrer eller overvåkning. Det vi burde gjort i Norge, er som i dagens Tyskland, der man bygger skikkelige motorveier med god kvalitet og ingen fartsgrenser slik at man kan kjøre så fort man vil.

Det er forresten lov å kjøre bil i Norge uten sikkerhetsbelte, så lenge bilen er gammel nok til at den kom uten og det ikke er montert inn i ettertid.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ser ikke helt hva man skal med muligheten for å kunne kjøre i 300 km/t... det å kjøre så fort medfører alltid fengsel, uansett utfall. Det er merkelig at det da er så stor motstand mot fartssperre. For i Norge er det vanlig tankegang at staten skal verne veldig om borgerne for å sikre de mot å få problemer, se f.eks. på norsk tipping og alkohollovgivningen. Trafikk er et egentlig kapittel i den norske tankegangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...