Gå til innhold

Nå skal fotoboksene ta mange flere fartssyndere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (10 minutter siden):

Fleire som blir tatt kan føre til at fleire ikkje kjører like ofte over fartsgrensa.

Føler det er litt søkt. Fotobokser er skiltet, råkjørere vet hvor de er, og avslåtte fotobokser er like traumatiserende/avskrekkende som påslåtte. Mener jeg leste at TØI/SVV selv gikk ut og sa at hensikten med streknings-ATK var å beskytte utsatte områder, ikke å jakte ned fartsovertredere.

Kakeshoma skrev (2 minutter siden):

Boksene bør ikke varsles, være på hele døgnet og flyttes jevnlig.

Det er horribelt for personvernet.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Føler det er litt søkt. Fotobokser er skiltet, råkjørere vet hvor de er, og avslåtte fotobokser er like traumatiserende/avskrekkende som påslåtte.

Råkjører - er de som kjører litt over fartsgrensen råkjørere? Er alle som blir tatt for å kjøre for fort en råkjører? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mon tro om det er kamerautstyr i alle fotoboksene til enhver tid. Mener å ha hørt/sett tidligere at kameraene ble flyttet mellom fotoboksene?

Sitat

Det står 413 fotobokser langs veiene i Norge, ifølge Statens vegvesen. 273 av dem driver punktmåling. De øvrige står på veier med strekningsmåling som kontrollerer gjennomsnittsfart.

Kilde: nrk.no

 

 

Lenke til kommentar
Sitat

Kapasitetsproblemer, både hos politiet og Vegvesenet, er årsaken til at ikke alle boksene står på hele tiden.

Så ansett flere folk da. Hvor vanskelig kan dette være. Det rimer jo ikke i det hele tatt med målsetningen om ingen trafikkdrepte.

Gavekort skrev (2 timer siden):

avslåtte fotobokser er like traumatiserende/avskrekkende som påslåtte.

Å få en bot når du bryter fartsgrensen er avskrekkende. Å ikke få en bot fordi fotoboksen er avslått er som å si at det egentlig ikke er så farlig å bryte fartsgrensen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stort sett bare lovlydige som er litt tung på gassen som får bot fra fotobokser.
Det er bremsespor foran alle fotobokser jeg har sett, så hvor bra de er for sikkerheten kan diskuteres.

Alle typer fotobokser har de samme probleme, og det er at folk legger seg under fartsgrensen når de passeres, ofte 10 km/t under, før og etter kjører de fartsgrensen.

Jeg kjører strekninger med streknings-ATK, og når jeg ligger først, så vil bilene som ligger bak "forsvinne" da jeg kjører litt over grensen, og de kjører under.  Samme problemet med tunneler, selv uten fotobokser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Stort sett bare lovlydige som er litt tung på gassen som får bot fra fotobokser.
Det er bremsespor foran alle fotobokser jeg har sett, så hvor bra de er for sikkerheten kan diskuteres.

Alle typer fotobokser har de samme probleme, og det er at folk legger seg under fartsgrensen når de passeres, ofte 10 km/t under, før og etter kjører de fartsgrensen.

 

Fotobokser er utvilsomt viktig for trafikksikkerheten, men kan som du beskriver, i enkelte tilfeller ha motsatt effekt.

Ofte bremses det for mye fordi mange ser boksen og er usikre på hva som er gjeldende fartsgrense. 
For å unngå dette bør man sette opp skilt med gjeldende fartsgrense like før boksene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (6 timer siden):

Dette er igjen det samme som alltid, staten påstår at de ønsker noe godt for folk, sånn at de kan rettferdiggjøre å gjøre folk fattigere ved å stjele deres penger. 

Jaha? Så at du ved en eventuell alvorlig ulykke potensielt ‘stjeler’ millioner fra fellesskapet er kanskje ikke så nøye?

Sitat

Beregninger fra Transportøkonomisk institutt viser nemlig at en person drept i trafikken, koster samfunnet 35,3 millioner kroner. En person som blir hardt skadd, koster 12,4 millioner.

Kilde: nrk.no

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (4 minutter siden):

Dem kunne hatt et system som prioriterer de verste råkjørerne.

Myndighetene ønsker selvfølgelig å ta de verste råkjørerne (også), men det er ikke der inntekstgrunnlaget ligger. Det ligger hos alle de som er uoppmerksomme nok til å havne 5 - 10 km/t over fartsgrensen. Det er 100-vis slike for hver råkjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Kahuna said:

Dette handler vel som vanlig om å få mer inntekter til staten. Hvem er det som bestemmer bøtesatsene igjen? Justisdepartementet eller finasdepartementet? ;) 

Jeg har ikke noe i mot at de kriminelle gir noe tilbake til fellesskapet. Skulle gjerne ønske meg flere fotobokser i bytte mot færre bomstasjoner🙂 

1 minute ago, Hanhijnn said:

Myndighetene ønsker selvfølgelig å ta de verste råkjørerne (også), men det er ikke der inntekstgrunnlaget ligger. Det ligger hos alle de som er uoppmerksomme nok til å havne 5 - 10 km/t over fartsgrensen. Det er 100-vis slike for hver råkjører.

Men hvis dem har fotoboksene påslått hele tiden så kan dem prioritere de verste. Hvis dem er avslått i perioder så mister dem inntektene fra noen av verstingene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...